Tips voor het aantrekken van jong talent

Waar dien je als werkgever rekening mee te houden als je young talent wilt aantrekken? Wij vroegen het de talenten zelf. We voerden recent twee onderzoeken* uit onder Nederlandse millennials en toen ze er toch waren vroegen we ze meteen even voor de camera.

Wat vind je belangrijk in een baan?

Young professionals vinden het belangrijk zich te blijven ontwikkelen. Verder hebben ze een sterke behoefte aan waardering, begeleiding en het leveren van een zinvolle, tastbare bijdrage. Op dit moment staat 54% van de millennials open voor een nieuwe baan; uit het onderzoek blijkt dat 21% momenteel actief solliciteert en dat 33% verwacht hier binnenkort mee te starten. De jonge professional kiest bij voorkeur een baan bij een groot, bekend bedrijf. De perceptie leeft, dat ze daar het meeste kunnen leren. Ook vinden millennials flexibele werktijden en een goede work-life balans belangrijk.
 

Niet zo zelfverzekerd als we denken

Er is een stigma dat millennials erg zelfverzekerd zijn en een houding hebben alsof ze alles al weten. Uit het onderzoek blijkt dat dit in de praktijk wel meevalt. 70% van de millennials is regelmatig onzeker over hun vaardigheden op de werkvloer, bijvoorbeeld om een idee te lanceren of voor een groep te spreken. 74% geeft dan ook aan dat ze graag iemand zouden hebben die hen ondersteunt in hun carrière, zoals een mentor. Deze waardering en erkenning van collega’s of leidinggevenden geeft ze dan ook een zeker gevoel op de werkvloer.

Wil je meer weten over young professionals en hun wensen en verwachtingen met betrekking tot werk? Download dan het gratis whitepaper Millennials werven in 2016. Hierin staan veel nieuwe inzichten waar je als werkgever rekening mee kunt houden als je jong talent wilt aantrekken en behouden.

Wil je weten hoe Monsterboard je kan helpen bij het aantrekken en behouden van young talent? Neem dan contact op met je accountmanager of bel: 0800 – 023 19 48.

*kwantitatief onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau YouGov onder 4114 werknemers in Europa (Nederland, Duitsland, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk) en kwalitatief onderzoek door Monsterboard Nederland, in de periode 11 mei tot 18 juni 2016