Werven via Instagram

Dat bedrijven Twitter en Facebook gebruiken voor hun recruitment is inmiddels redelijk gangbaar. Maar Instagram is minder gebruikelijk. Terwijl het bij uitstek een medium is om jongeren te bereiken. Hoe zet je Instagram slim in voor je recruitment?

Wat is Instagram precies?

Voor wie Instagram nog niet zo goed kent: het is een social medium bedoeld voor het delen van foto’s en filmpjes. Tekst is hierbij ondergeschikt, hoewel bij elke foto wel een onderschrift geplaatst kan worden. Minder geschikt dus voor het werven van personeel zou je zeggen, zeker omdat je in een gewoon bericht ook nog eens geen klikbare linkjes kunt toevoegen. Toch kan het zeer waardevol zijn.

Populair onder jongeren

Instagram heeft de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt naar zo’n 150 miljoen gebruikers wereldwijd. In Nederland gaat het inmiddels om circa 1,8 miljoen gebruikers, waarvan 772.000 dagelijks inloggen (2015). Het is vooral populair onder jongeren. Naar schatting maakt ongeveer de helft van de jongeren tot 20 jaar gebruik van de foto-app. En dat terwijl jongeren juist steeds minder gebruik maken van Twitter en Facebook.

Goed voor employer branding

Omdat je in een gewoon bericht op Instagram geen klikbare links kunt toevoegen, is het voor het plaatsen van vacatures niet zo geschikt. Maar eigenlijk mag dat voor geen enkele social medium het primaire doel zijn. Wel kun je het medium goed inzetten voor je employer branding. Een plaatje zegt immers meer dan duizend woorden, dus waarom zou je niet op deze manier je merk laten leven. Zo laat het Marriott Hotel op hun speciale account marriottcareers grappige foto’s zien van hun medewerkers en toont General Electric hun coole producten.

Adverteren of niet?

Sinds oktober 2015 kun je op Instagram ook direct adverteren. Dat betekent dat je wél een link kunt plaatsen naar je website of vacaturepagina. Ook kun je je advertentie targeten op een speciale doelgroep, geselecteerd op locatie, sekse, leeftijd en interesses. Wel is het raadzaam om terughoudend te zijn met advertenties. Gebruikers van Instagram vonden het medium juist zo fijn omdat er geen reclame op stond. Als je het dus toch doet, zorg dan dat je iets maakt dat in de lijn is van het medium. Dus echt een mooi plaatje of pakkende video en geen platte spam.

Wie aan de slag wil met werven via Instagram geven we nog enkele aanvullende tips:

  • Bepaal vooraf je strategie – Ga niet lukraak foto’s posten, maar denk van tevoren na wat je wilt uitstralen. Worden het kijkjes achter de schermen, foto’s van nieuwe producten, foto’s die aansluiten bij wat je als merk wilt uitstralen? Of wellicht een combinatie. Probeer in elk geval een beetje een eenheid te creëren in je boodschap.
  • Reageer op anderen – Bouw een netwerk op door ook andere gebruikers te volgen en daarop te reageren. Het valt niet voor niets onder de noemer ‘social’ media. En wie weet kom je zo wel een geschikte kandidaat op het oog.
  • Maak nieuwe Instagram-foto’s – Gebruik Instagram waar het voor bedoeld is en maak nieuwe unieke content. Ga dus niet je oude beeldbank doorspitten en die allemaal alsnog op Instagram zetten. Hou het actueel.
  • Post regelmatig – Net als bij andere social media werkt het pas als je het regelmatig doet. Pas dan kun je een echte trouwe volgersschare opbouwen.
  • Deel content op andere social media – Hou het niet beperkt tot Instagram, maar deel de foto’s en filmpjes ook via Twitter en Facebook. Waarschijnlijk heb je daar al meer volgers, dus dan kun je snel ook die van Instagram opbouwen.
  • Gebruik hashtag – Ook bij Instagram kun je filteren op hashtags. Maak daar gebruik van door de juiste termen die passen bij jouw foto te verwerken in een hashtag. Zoals GE via de hashtag #jetengine weer een hele selectieve doelgroep van geïnteresseerde personen wist te bereiken.
  • Maak een pakkend profiel – Zorg voor een goede profielfoto en een aansprekende bio waarin je profileert als leuke en interessante werkgever. Zorg dat dit profiel aansluit bij de boodschap die je op Instagram wilt verkondigen.
  • Zet je vacatures in je profiel – Op je profielpagina kun je wel één werkende link zetten. Verwijs daar bijvoorbeeld naar je werkenbij-pagina voor al je vacatures.
  • Wissel af met filmpjes  – Meer dan 90% van de content op Instagram bestaat uit foto’s en dus maar een klein deel uit filmpjes. Wil je opvallen, plaats dan af en toe een filmpje in plaats van een foto.

Proactief werven via Monsterboard

Stilstaan is achteruitgaan en dus is het belangrijk om up-to-date te blijven van de laatste tools, technologieën en technieken om kandidaten binnen te halen. De sleutel ligt bij originaliteit en voorop blijven. Kun je wel wat tips gebruiken? Lees dan eens onze Always Be Recruiting Guide door. Hierin lees je waarom proactief zijn de enige strategie is voor succes en hoe je dit slim aanpakt!