Referral recruitment maakt werven makkelijker
Het vinden van geschikt personeel is vaak een hele uitdaging, zeker in een krappe arbeidsmarkt. Een krachtige manier die nogal eens wordt vergeten is het inzetten van eigen medewerkers bij de werving – ook wel referral recruitment genoemd. Het is niet alleen kostenbesparend, het levert heel vaak ook betere kandidaten op.
Wat is referral recruitment
Referral recruitment is het inzetten van je eigen netwerk bij het vinden van personeel. Zo’n netwerk kan bestaan uit huidige medewerkers, maar ook uit ex-medewerkers, stagiairs en zelfs voormalige sollicitanten.
Referral komt van het Engelse woord ‘verwijzing’. Je vraagt in feite aan je netwerk of ze iemand kennen die ze kunnen doorverwijzen naar jouw openstaande vacature.
Waarom referral recruitment
Er zijn erg veel voordelen van referral recruitment. We zetten de zeven belangrijkste voordelen op een rijtje die we hebben opgesteld in samenwerking met Referral Activatie Specialist Floor Nobels.
1 – Effectief
Referral recruitment is vooral erg effectief omdat jouw medewerkers de beste ambassadeurs zijn. Zij kennen zowel het bedrijf erg goed als hun eigen netwerk en zijn dus goed in staat om in te schatten of die persoon goed zou passen.
2 – Overtuigend
Reviews van bekenden werken altijd goed. Dat is bij een baan niet anders. Het is veel overtuigender als een vriend of oud-collega een bedrijf of functie aanprijst dan een onbekende recruiter.
3 – Snel
Werven via referral recruitment gaat ook vaak veel sneller. Niet alleen omdat je tegelijk meerdere netwerken aanspreekt, maar ook omdat je vanwege de goede match en korte lijntjes vaak snel kunt schakelen. De time-to-hire us bij referral recruitment daardoor meestal veel korter.
4 – Goedkoop
Ook de cost-per-hire is veel lager dan het inzetten van bureaus of andere wervingskanalen. Uiteraard kun je wel een vergoeding geven aan degene die de kandidaat heeft geworven (zie ook verderop) maar die kosten zijn veelal veel lager dan in het inhuren van een bureau of het starten van een lange campagne.
5 – Langdurig
Referral recruitment is niet alleen goedkoper, het levert vaak ook kandidaten op die nog eens langer blijven zitten ook. Dat komt doordat jouw netwerk heel goed kan inschatten wie er geschikt is én omdat iemand niet snel een slechte kandidaat zou aanprijzen bij een bedrijf waar hij zelf ook werkt. De kans op een mismatch is kleiner.
6 – Beter
Kan het nog mooier? Ja, uit onderzoek blijkt dat kandidaten die via referrals zijn binnengekomen doorgaans ook tot de zogeheten out-performers van het bedrijf behoren.
7 – Dankbaar
Als je een vergoeding instelt, dan profiteren je medewerkers mee als ze iemand werven. Dat kunnen leuke extraatjes voor ze zijn wat weer tot medewerkerstevredenheid leidt. Bovendien waarderen medewerkers het als hun hulp wordt gevraagd bij het vinden van personeel. Ze voelen zich zo meer betrokken.
Wel of niet betalen?
Is het nodig en gebruikelijk om je personeel te betalen voor het aanprijzen van een kandidaat? Het gevaar is dat geld zo de drijfveer wordt en dat medewerkers alleen om die reden hun netwerk gaan aanspreken, met de kans op minder geschikte kandidaten
Toch kan een vergoeding er net even voor zorgen dat jouw medewerkers wat harder hun best doen en uiteindelijk neem je als bedrijf zelf de beslissing wie je aanneemt.
Volgens Nobels is belonen niet altijd nodig, omdat veel medewerkers vaak wel mee willen werken als ze zelf enthousiast zijn over het bedrijf. Maar ze vindt het ook wel eerlijk als bedrijven het wel doen: “Als je dure headhunters inhuurt voor de werving, waarom zou je je eigen medewerkers dan ook niet belonen?”
Hou het laagdrempelig
Hoe groot je referral recruitment aanpakt hangt uiteraard af van de grootte van je bedrijf. Er is nogal een verschil in strategie bij een bedrijf van 10.000 man of een kleine start-up.
Volgens Nobels is het ook de truc om het laagdrempelig te houden. “Laat medewerkers gewoon eens iemand meenemen naar kantoor voor een kop koffie of een lunch. Dan kun je daarna wel kijken of er een passende baan voor diegene is en of diegene ervoor open staat.”
Ook als dat niet het geval is, kan zo’n bezoekje volgens Nobels effect hebben. “Ik zie wel gebeuren dat mensen maanden later alsnog terugkomen voor een functie.” Wat ook gebeurt is dat mensen niet voor zichzelf een functie hoeven, maar vervolgens wel weer iemand anders weten. “Dan worden zij dus weer ambassadeurs. Zo blijft het balletje rollen.”
Voorwaarden referral recruitment
Als je als bedrijf met referral recruitment aan de slag gaat, is het wel verstandig om er vooraf goed over na te denken. Bijvoorbeeld: welke vergoeding geef je waarvoor? Alleen voor de aanname of ook voor een lead?.
Ook kun je vooraf kijken wie je van je netwerk precies wilt inzetten en hoe je hen faciliteert. Laat je het volledig aan de medewerker over hoe hij werft, of ondersteun je ze met concrete communicatiemiddelen en persoonlijke linkjes naar de vacature waaruit kan worden afgeleid hoe de kandidaat is binnengekomen.
De belangrijkste voorwaarde is misschien wel dat je zorgt dat je als bedrijf ook echt interessant genoeg bent om naar ‘verwezen’ te worden. Referral recruitment werkt immers pas echt als jouw medewerkers zelf echt enthousiast zijn over hun bedrijf.
Eigenlijk ligt referral recruitment daarmee in het verlengde van employer branding. Pas als je een leuke werkgever bent, kun je het ook uitstralen en aanprijzen.
Meer over werven in een krappe markt?
De input van dit artikel komt uit het e-book Werven in een Krappe Markt waarin nog meer tips staan om geschikt personeel te vinden. Onder meer over internationaal werven (Rob van Elburg), het schrijven van een pakkende vacaturetekst (Nicol Tadema) en technologische vooruitgang (Bas van de Haterd). Plus nog veel meer tips van recruitmentexperts. Download hier gratis het e-book.