Verleid kandidaten met secundaire arbeidsvoorwaarden
Voor veel werknemers is salaris al lang niet meer de doorslaggevende factor bij het kiezen van een baan. Secundaire arbeidsvoorwaarden spelen steeds meer een rol, en voor u als werkgever is dat goed nieuws. Vooral financieel is het voor u bijvoorbeeld veel voordeliger om een medewerker thuis te laten werken, dan dat u hem een salarisverhoging geeft.
Voorbeelden van secundaire arbeidsvoorwaarden
Een aantal voorbeelden van secundaire arbeidsvoorwaarden waarmee u kandidaten kunt verleiden en werknemers kunt behouden:
Casual kledingbeleid – Als werknemers geen aparte kledingkast meer hoeven te vullen met kleding voor het werk, kan ze dat veel geld schelen. Wilt u toch dat uw werknemers zakelijk gekleed gaan? Denk dan eens na over het opnemen van een kledingvergoeding in de secundaire arbeidsvoorwaarden.
Korting op producten – Bied uw werknemers en hun familie en vrienden aan uw producten met korting te kunnen kopen. Als u een product verkoopt of produceert waar zij niet zoveel mee kunnen, kunt u een deal maken met een van uw leveranciers of klanten.
Rentevrije leningen – Bespaar uw werknemers de kosten die ze moeten betalen bij een bank, en laat ze bij u rentevrij lenen. Stel wel een limiet aan het te lenen bedrag, en spreek af dat u de aflossingen van hun salaris inhoudt.
Visitekaartjes – Deze kaartjes spreken veel mensen aan en geeft velen een egoboost, vooral als u ze zelf over de benaming van hun functie laat meedenken.
Lease-auto – Een veel voorkomende en populaire secundaire arbeidsvoorwaarde, vooral voor mensen die voor hun werk veel op de weg zitten.
Sportschool – Veel bedrijven hebben een fitnessruimte waar werknemers kunnen sporten. Voor hen is dit een goedkopen of gratis manier om in vorm te blijven, u zorgt ervoor dat het ziekteverzuim omlaag gaat. U kunt uw werknemer natuurlijk ook aanbieden een abonnement voor een sportschool (gedeeltelijk) te betalen.
Gratis lunch – De kosten die een werknemer maakt voor lunch kunnen op jaarbasis schrikbarend hoog zijn.
Massage – Veel bedrijven laat zo nu en dan een masseur langskomen die op kantoor de spanningen van werknemers wegneemt.
Commissies – Met deze manier van belonen moedigt u werknemers ook gelijk aan elke maand of kwartaal bepaalde doelen te behalen.
Winstdeling of aandelen in het bedrijf – Stel de beloning van werknemer af op het succes van het gehele bedrijf.
Extra vakantiedagen – Extra aantrekkelijk voor werknemers die net student af zijn, of medewerkers met kinderen.
Opleidingen – Laat zien dat u bereid bent in medewerkers hun toekomst te investeren.
Bezuinigen? Niet op de secundaire arbeidsvoorwaarden!
Bedenk dat uw werknemers uw meest kostbare goed zijn. Het is dus belangrijk om ze tevreden te houden, en secundaire arbeidsvoorwaarden spelen daarin een belangrijke rol. Kies dus liever niet voor deze voorwaarden als u gedwongen wordt te bezuinigen. Werknemers zullen zich meer inzetten en harder werken als u laat zien dat u wat voor ze over heeft. En dat kan maar net de instelling die u nodig heeft om moeilijke tijden te boven te komen!
Biedt aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden aan
Heb je een aantrekkelijk secundaire arbeidsvoorwaardenpakket samengesteld en ben je klaar om dit met een toekomstige medewerker te delen? Kijk dan eens naar ons Pay-for-Performance model waarmee je binnen no time een nieuwe werknemer tegenover je hebt zitten. Wij adverteren namelijk zo gericht dat de meest geschikte kandidaten jouw advertentie zien. En betalen? Dat doe je alleen als iemand zich aanmeldt!