Waarom Gen Z de perfecte match is voor vakmanschap

Het is geen geheim dat vakgebieden zoals loodgieterij, lassen, timmerwerk en autoreparatie meer werknemers nodig hebben naarmate de babyboomgeneratie met pensioen gaat. Terwijl de vraag naar werk in de loop der jaren alleen maar is toegenomen, is het aantal vakmensen aanzienlijk afgenomen; de zoektocht naar vakmensen is nog nooit zo moeilijk geweest. 

Een mogelijke oplossing voor het overwinnen van deze tekorten aan arbeidskrachten? Gen Z aantrekken, oftewel degenen die geboren zijn tussen 1995 en 2009, om een carrière in een vakgebied te overwegen. Als de jongste groep op de huidige arbeidsmarkt zal Gen Z naar verwachting binnen de komende 10 jaar de grootste generatie op de arbeidsmarkt worden.

Hieronder geven we advies om werkgevers te helpen deze jonge generatie aan te trekken en beter te binden aan beroepen in de vakgebieden.

Wees transparant over het salaris

Hoewel ze jong zijn, heeft Gen Z hoge verwachtingen als het gaat om hun inkomen. Volgens GVA wil Gen Z gelijk veel verdienen. Het is dan ook geen verrassing dat, bij het zoeken naar hun eerste baan, de meerderheid (59%) van de nieuwe afgestudeerden het salaris als het belangrijkste aspect beschouwt, volgens het recente State of the Graduate-rapport van Monster.

Traditioneel gezien wordt Gen Z vaak aangemoedigd om een vierjarige opleiding in bedrijfskunde te volgen om hun salarisdoelen te behalen. Dit pad biedt echter mogelijk niet het gewenste rendement op de investering. Vakgerichte beroepen bieden daarentegen vaak de kans om sneller een goed inkomen te verdienen, vaak zonder of met weinig studieschuld. Zo ligt het startsalaris voor nieuwkomers in de bouw nu zelfs hoger dan dat van beginners in professionele sectoren, zoals accountancy.

Bill Townsend, oprichter en CEO van College Rover, zegt: “De stijgende vraag naar vakmensen, vanwege tekorten in veel sectoren, verhoogt de lonen, vaak boven die van instapniveau witteboordenbanen.” Werkgevers kunnen Gen Z aantrekken door de concurrerende salarissen van vakbanen transparant te vermelden op platforms waar deze generatie tijd doorbrengt, zoals sociale media en carrièregerichte websites. Naast het opnemen van een salarisrange of uurtarief in vacaturebeschrijvingen, zouden werkgevers ook de voordelenpakketten en eventuele mogelijkheden voor overuren of loonsverhogingen kunnen vermelden.

Promoot werk-privébalans

In tegenstelling tot oudere generaties heeft Gen Z andere ideeën over wanneer en waar ze willen werken. Volgens het State of the Graduate-rapport van Monster vindt de meerderheid van de nieuwe afgestudeerden dat werken van negen tot vijf net zo verouderd is als inbellen op internet – hetzelfde geldt voor fulltime werken op kantoor. In plaats daarvan verlangen ze naar flexibiliteit en hechten ze waarde aan tijd doorbrengen met familie en vrienden en het nastreven van hun passies. Sterker nog, 1 op de 2 afgestudeerden zegt dat werk-privébalans het belangrijkste aspect van elke baan is.

Vakbanen kunnen Gen Z de flexibiliteit en werk-privébalans bieden waar ze naar op zoek zijn. Behalve een onverwachte leidingbreuk midden in de nacht of een stroomuitval tijdens een feestdag, zegt Geno Caccia, CEO van Caccia Plumbing, dat een van de beste aspecten van werken in een vakgebied is dat je vaak je eigen uren kunt bepalen en een schema kunt opstellen dat voor jou werkt. Bij Caccia Plumbing, zegt hij, “hebben we roterende diensten en een bereikbaarheidsysteem ingevoerd, zodat onze technici meer controle hebben over hun tijd. Voor Gen Z gaat het verder dan het salaris; het gaat om het leven buiten kantoor. Loodgieterij is een van die vakgebieden die flexibiliteit en de mogelijkheid biedt om controle te nemen.” Het promoten van dit soort werk-privébalans zal zeker Gen Z aanspreken en helpen om meer werknemers naar vakberoepen te trekken.

Bied loopbaanontwikkeling aan

Met nieuws over massaontslagen in de kranten is werkzekerheid ongetwijfeld een van de grootste zorgen voor Gen Z. Wanneer het op werk aankomt, staan stabiliteit en mogelijkheden voor leren en groei bovenaan hun lijst. Veel afgestudeerden zoeken specifiek naar praktische/on-the-job training, doorlopende certificaat-/opleidingscursussen die relevant zijn voor hun sector.

“Werkgevers moeten zich richten op mogelijkheden voor ontwikkeling, specialisatie en zelfs ondernemerschap,” zegt Caccia. “Gezien de trend van ontslagen in de tech-industrie, is de kwetsbaarheid van techbanen duidelijk geworden. Hier bieden ambachten een duidelijk voordeel: werkstabiliteit.”

Volgens Caccia kunnen bedrijven Gen Z bieden waarnaar ze op zoek zijn door workshops te organiseren die hen een eenmalige hands-on ervaring geven in vakgebieden, waardoor ze het veld uit eerste hand kunnen verkennen. Daarnaast kunnen werkgevers zich verbinden met Gen Z door hun betaalde stages en leerprogramma’s te promoten, die al gebruikelijk zijn in veel vakgebieden.

Creëer een aanwezigheid op sociale media

Als de eerste digitaal-native generatie groeide Gen Z op met sociale media en blijft het een belangrijke manier voor hen om in contact te blijven met vrienden, familie en favoriete merken, evenals om hun eigen verhalen te delen. Veel Gen Z-vakmensen hebben hun werk inmiddels ook vastgelegd op sociale media.

Om Gen Z-kandidaten te bereiken en aan te spreken, moeten werkgevers zich bevinden waar de kandidaten zijn – en dat begint met het creëren van een aanwezigheid op sociale media. Townsend zegt: “Werkgevers kunnen platforms zoals Instagram, TikTok en YouTube gebruiken om het dagelijkse werk van vakmensen te tonen via aantrekkelijke content, zoals videotutorials, ‘een dag in het leven’-features, en werknemer spotlight-video’s. Het benadrukken van de bedrijfscultuur en gemeenschapsbetrokkenheid kan ook goed resoneren met de waarden van Gen Z.”

Maak zinvol werk onderdeel van jouw werkgeversmerk

Wanneer het gaat om sociale verantwoordelijkheid en het willen bijdragen aan de wereld, wil Gen Z een verschil maken.

Carolyn Illman, een interviewcoach en eigenaar van Hire Possibilities, zegt: “In een vak zie je vaak onmiddellijke voldoening van goed werk – een blije klant die verheugd is dat hun probleem is opgelost. Bij een kantoorbaan kan het lang duren om het positieve resultaat van je werk te zien, en omdat je vaak ver verwijderd bent van de klant, krijg je misschien nooit dat bevredigende gevoel van het helpen van iemand.”

Bedrijven kunnen het zinvolle werk en de diensten die ze bieden tonen via brandingmateriaal, zoals een werkgeverswaarderingsvoorstel, carrièresite, vacatures en sociale media. Ze kunnen deze contactpunten gebruiken om te communiceren waar het bedrijf voor staat en hoe het werk dat ze doen de gemeenschap ten goede komt door succesverhalen en getuigenissen van zowel jonge vakmensen als klanten te delen.

Werk samen met scholen

Naast sociale media is school een andere plaats waar werkgevers Gen Z-talent kunnen vinden en benaderen. Werkgevers moeten overwegen deel te nemen aan carrièrebeurzen op middelbare scholen, waar ze studenten kunnen voorlichten over de vele voordelen van werken in een een praktisch vakgebied, waaronder concurrerend salaris, werk-privébalans en de betekenisvolle impact van het werk. Daarnaast kunnen werkgevers samenwerken met scholen om de vaardigheidskloof te helpen overbruggen door studenten te helpen de nodige vaardigheden voor een vakbaan te ontwikkelen terwijl ze hun diploma behalen.

Verbind met meer Gen Z-kandidaten

Om de huidige uitdagingen op het gebied van arbeidskrapte te overwinnen, is het essentieel voor werkgevers om zich te richten op Gen Z-talent. Om deze jongere generatie en hun wensen ten opzichte van werkgevers beter te begrijpen, download vandaag nog Monsterboard’s e-book, Generatie-Z.