Online werven en virtuele wervingsstrategieën

Als strategisch personeelsbeleid werkten sommige bedrijven voor COVID-19 al met virtuele werving strategieën, maar vandaag de dag zijn steeds meer bedrijven actief aan het werven, aannemen en inwerken zonder kandidaten persoonlijk te ontmoeten.

Het goede nieuws is dat de overstap naar virtuele werving strategieën niet zo moeilijk is als je misschien denkt, met dank aan de hedendaagse technologie.

Zet de volgende stappen als je talenten wilt aannemen op afstand.

Organiseer Virtuele Open Dagen en Banenbeurzen

Als de welbekende ‘meet and greets’ deel uitmaken van de werving strategie, kan je deze alsnog online organiseren. Tijdens virtuele vergaderingen kunnen potentiële kandidaten de HR-manager ‘ontmoeten’, een virtuele tour van het kantoor krijgen met verschillende teamleden zijn allemaal geweldige manieren om met werkzoekenden in contact te komen en hen de kans te geven om meer over je bedrijf te weten te komen, virtueel.

Begin Met Telefonische Sollicitatiegesprekken

Het screenen van kandidaten met veelbelovende cv’s of kandidaten die interesse hebben getoond in je bedrijf is nog steeds een cruciale stap richting het vinden van de juiste match en een sterke virtuele werving strategie. Recruiters zullen doorgaans zoveel mogelijk te weten willen komen over de kandidaat voordat ze beslissen of ze deze persoon uitnodigen voor een vervolggesprek.

Maak Het Je Makkelijk Met Videosollicitaties

Hoewel veel bedrijven al gewend zijn geraakt aan videosollicitaties als strategisch personeelsbeleid, moeten andere de overstap nog maken. Omdat je mensen in hun thuisomgeving ziet in plaats van op kantoor, biedt het een unieke kans om de gesprekservaring een stukje persoonlijker te maken. Online werven via video stelt je in staat om de persoon te leren kennen voordat er nog maar een woord gerept is over competenties.

Je kunt bijvoorbeeld iets op hun bureau opmerken of een kunstwerk op de achtergrond zien hangen dat een gesprek op gang kan brengen over de cultuur en waarden van het bedrijf. Voor veel bedrijven is dit geen natuurlijke manier om een sollicitatiegesprek te voeren.

Virtuele sollicitatiegesprekken bieden ook de mogelijkheid om het gesprek op te nemen zodat niet-aanwezige teamleden het gesprek later kunnen terugkijken en hun feedback kunnen geven.

Bereid Je Voor Op Inwerken Op Afstand

Inwerken via een virtuele omgeving is een goede werving strategie, kijk maar naar het voorbeeld van bedrijven die werknemers aannemen via online werven en managen. Als je er nog niet bekend mee bent klinkt het idee misschien vreemd.

Een doordacht plan voor wat ze op de eerste dag, in de eerste week en in de tweede week zullen doen is echter cruciaal. Zorg ervoor dat nieuwe medewerkers een nauwgezette welkomstmail ontvangen en alles wat ze nodig hebben van personeelszaken. Organiseer virtuele vergaderingen met managers en teamleden en zorg ervoor dat alle technologie en hulpmiddelen klaar zijn om op dag één gebruikt te kunnen worden.

Virtuele Werving Strategieën en Juridische Overwegingen

In sommige gevallen brengt virtuele talent werving en selectie dezelfde juridische kwesties met zich mee als traditionele wervingsmethoden bij een strategisch personeelsbeleid. Videosollicitaties laten echter een digitale voetafdruk achter. Of het sollicitatieproces nu wordt uitgevoerd door een recruiter een potentiële supervisor of een online ‘pre-screen’-computerprogramma, in Nederland zijn er bepaalde richtlijnen. Je mag van sollicitanten bijvoorbeeld niet eisen dat ze via een video solliciteren. De werving- en selectiegids kan hierbij handig zijn. Die kan helpen bij het bepalen van de eisen en bij het vormgeven van werving- en selectieprocedure.

Over het algemeen mogen personeelsadvertenties, wervingsmethoden, het sollicitatieproces en de sollicitatievragen niet discrimineren op basis van de beschermde eigenschappen van een kandidaat, waaronder:

  • Ras
  • Kleur
  • Religie
  • Geslacht (inclusief seksuele geaardheid en zwangerschap)
  • Nationale herkomst
  • Leeftijd (40 jaar of ouder)
  • Handicap
  • Genetische informatie

Net als bij traditionele wervingsstrategieën moeten werkgevers samenwerken met arbeidsrechtadvocaten en HR-professionals om ervoor te zorgen dat hun gesprekstechnieken en vragen rechtmatig en gepast zijn als onderdeel van het strategisch personeelsbeleid. Zorg er ook voor dat de gespreksleiders en besluitvormers getraind zijn in anti-discriminatiepraktijken. Een onschuldige fout kan nog steeds ernstige gevolgen hebben voor je bedrijf.

Houd Je Aan Het Proces

Het feit dat het medium is veranderd betekent niet dat je je wervingsproces moet veranderen. Als je jouw kandidaten normaal gesproken uitnodigt voor maximaal zes sollicitatiegesprekken, houd hier dan aan vast. Stel dezelfde vragen waarmee je in het verleden resultaat hebt geboekt, maar houd er rekening mee dat het gesprek een iets persoonlijkere wending kan nemen vanwege de intieme omgeving van het huis van de kandidaat.

Virtuele Werving Strategie of in Levenden Lijve? Monsterboard Staat Voor Je Klaar

Er is geen universele oplossing voor het runnen van je bedrijf of het werven van nieuwe medewerkers. Sommige bedrijven kiezen ervoor om een breder net uit te werpen via virtuele werving, terwijl andere de voorkeur geven aan een persoonlijke benadering. De keuze is aan jou en is onderdeel van het strategisch personeelsbeleid. Iedereen kan wel wat hulp gebruiken bij het perfectioneren van hun methoden. Scherp jouw vaardigheden aan met tips van Monsterboard over de nieuwste wervingstrends, managementstrategieën en meer.

Juridische disclaimer: Dit artikel is niet bedoeld als vervanging van professioneel juridisch advies. Vraag bij eventuele juridische vragen altijd een advocaat om professioneel advies.