Hoe werft u millennials?
Steffi Burkhart is gepromoveerd gezondheidspsychologe en wordt gezien als expert op het gebied van Generatie Y. Op evenementen en in tv-programma’s spreekt ze regelmatig over ‘het werven en betrekken van young professionals’. Voor het Monster Year Report spraken we met het haar over het werven van millennials. De belangrijkste punten uit dit interview, delen we hier.
Waar staat Generatie Y voor?
“Generatie Y staat voor individualiteit, eenheid, netwerken, uitwisselen, levenslang leren én het leven buiten je kernfamilie – bijvoorbeeld gezin – om. Generatie Y is ook de eerste generatie die haar hele leven met hét massamedium heeft geleefd dat ons huidige tijdperk definieert: het internet.”
Recruitmentmanagers zijn vaak bezorgd over hoe ze de werknemers van de toekomst moeten werven. Waarom is dat?
“We zitten midden in een demografische verschuiving. Dit leidt ook tot een verschuiving in macht van de werkgever naar de werkzoekende. Sollicitanten zullen ook meer gaan eisen. Topsollicitanten kunnen selectief zijn en bedrijven zullen vaak nieuwe manieren nodig hebben om hen tevreden te stellen. Bedrijven die achterlopen zullen mogelijk moeite hebben om relevant te blijven.”
Wat maakt generatie Y zo anders dan vorige generaties? Is er echt zo veel verschil?
“We leven in een tijdperk van digitale transformatie en we zijn geneigd om dezelfde regels van het spel van de digitale wereld toe te passen op de analoge wereld. Online bijvoorbeeld, delen we onze kennis en mening en discussiëren we openlijk, ongeacht leeftijd, positie of titel. Jonge mensen willen dergelijke communicatie ook op het werk zien. Het internet heeft het concept veranderd over welke generatie ‘alles het beste weet’. Dit heeft invloed op de relatie tussen oudere en jongere mensen.”
Wat moeten recruiters doen om kandidaten uit de Generatie Y aan te trekken?
“Het is belangrijk om actief op zoek te gaan naar jonge sollicitanten, gebruikmakend van het internet. Normaalgesproken zoeken sollicitanten online naar een baan via een tablet of smartphone. Afhankelijk van de doelgroep kun je potentiële sollicitanten bereiken via social media als Facebook, Twitter, Instagram of door online te adverteren. Ik ben ook altijd verbaasd wanneer ik een website bezoek en ik geen grote button vind die doorlinkt naar een werkenbij-site.”
Wat nog meer?
“Een ander belangrijk punt is referrals. Bevelen werknemers hun bedrijf aan en zijn ze gepassioneerd over hun bedrijf? En zo niet, waarom? Een ander punt om te onthouden is dat jonge mensen beter zijn in het bereiken van andere jonge mensen. Dat is waarom jonge werknemers effectieve recruiters en bedrijfsambassadeurs zijn.
Ik raad je aan om de Candidate Experience Study te lezen uit 2014. Twee dingen die je bijvoorbeeld moet vermijden zijn sollicitatieprocedures die een maand of langer duren en geen feedback geven aan kandidaten. Zulke zaken leiden echt tot een verlies van interesse van sollicitanten.”
Wat zouden werkgevers moeten veranderen aan de manier waarop ze millennials werven?
“Werkgevers zouden een nieuwe houding moeten aannemen ten opzichte van jongeren en rekening moeten houden met de verschillen plus de zaken waar jongere mensen waarde aan hechten. Ze moeten een sterk werkgeversmerk ontwikkelen, hun werkenbij-site aanpassen en jonge mensen benaderen met relevante campagnes.
Online bureaus kunnen ze helpen om hun recruitment-marketing en employer branding te optimaliseren. En ze moeten erover nadenken hoe ze zich gaan onderscheiden in de enorme hoeveelheid informatie online, om de aandacht van jongeren te trekken.”
Benieuwd naar het hele interview? Lees het in het Monster Year Report 2016