Hoe krijgen we meer vrouwen in de ICT?
Van alle werknemers in de ICT, is slechts 12% vrouw. Niet alleen voor de diversiteit op de werkvloer is dat jammer, ook vanuit economisch perspectief is het zonde. Veel ICT-bedrijven schreeuwen immers om personeel, dus met meer vrouwen erbij zouden al die openstaande vacatures een stuk makkelijker vervuld kunnen worden.
Hoe kunnen we meer vrouwen in de ICT krijgen?
Kunnen bedrijven daaraan bijdragen?
Een deel van het probleem is natuurlijk dat er gewoon te weinig vrouwen beschikbaar zijn. Er studeren nog steeds te weinig vrouwen af in de ICT, waardoor het aanbod op de arbeidsmarkt laag is. Het zou helpen als het imago van ICT wat minder mannelijk en technisch zou zijn. En als scholieren al eerder op school in aanraking komen met ICT-vakken (zoals in Roemenië gebeurt) zouden meisjes wellicht inzien dat coderen en andere ICT-zaken helemaal niet zo spannend zijn als ze nu misschien denken.
Toch kunnen ICT-bedrijven ook nu al wat doen. We geven acht manieren om als werknemer meer vrouwen in de ICT te krijgen:
1 – Doorbeek de trend
Volgens diversity-expert Natasha Clarke werkt een organisatie met weinig vrouwen als een selffulfilling prophecy: hoe minder vrouwen men ziet, hoe minder vrouwen er willen werken. Doorbreek deze trend door in eerste instantie extra hard op zoek te gaan naar die paar vrouwelijke ICT’ers.
2 – Creëer rolmodellen
Daarbij helpt het om de vrouwelijke werknemers in uw bedrijf extra zichtbaar te maken. Laat ze hun verhaal vertellen op uw werkenbij-site of probeer op andere plekken (websites, magazines, (internet)radio/-tv) ruimte te regelen. Leuk voor uw bekendheid als maatschappelijk betrokken werkgever en goed voor het doorbreken van het imago dat ICT een mannenwereld is.
3 – Wees een aantrekkelijke werkgever voor vrouwen
Vrouwen hebben gemiddeld gezien andere wensen in een baan dan mannen. Zo werken vrouwen veel vaker parttime en hechten ze meer waarde aan flexibele werktijden. Maak uw bedrijf aantrekkelijk voor vrouwen door op deze punten te letten. Benoem dit ook duidelijk in uw vacaturetekst en op uw werkenbij-site.
4 – Niet te star bij de functie-eisen
Niet elke ICT-functie is zo technisch als hij lijkt. Hou daar rekening mee als u de vacature opstelt. Maak hem niet onnodig technisch in de functie-omschrijving. En maak duidelijk welke eisen echt vereist zijn en welke optioneel. Vrouwen hebben de neiging om pas te solliciteren als ze aan bijna alle vaardigheden voldoen. Schrik ze niet af met zaken die helemaal niet zo belangrijk zijn.
5 – Wees creatief met de functie-benaming
Als de functie niet extreem technisch is, kan het ook helpen om de functie-benaming aan te passen. Als de nadruk meer op projectmanagement ligt dan op ICT, kan het een idee zijn om de term ICT uit de titel te halen. Geen ICT-projectmanager maar gewoon Projectmanager bijvoorbeeld. Het kan ervoor zorgen dat vrouwen niet al afhaken op de titel.
6 – Geef vrouwen de kans om door te groeien
Heeft u al vrouwelijke ICT’ers, hou ze dan binnenboord door ze genoeg carrièrekansen te bieden. Op het netwerkevent IT Diamonds waren veel verhalen te horen van vrouwelijke ICT’ers die het gevoel hadden gepasseerd te worden voor promoties of projecten. Zorg dat ze straks niet gedesillusioneerd afhaken. En bedenk: vrouwen zijn in de regel een stuk bescheidener dan mannen. Als een vrouw niet roept dat ze hogerop wil, betekent dat niet dat ze ook niet die ambitie heeft. Dell-directrice Jeanine Peek weet dat uit eigen ervaring.
7 – Zoek de vrouwen op
Over netwerkevents gesproken: wees actief op deze plekken en zoek de vrouwen op. Niet alleen om personeel te werven, maar ook om van ze te horen welke wensen zij hebben en waar ze tegenaanlopen. Het kan u weer helpen in uw recruitmentproces en personeelsbeleid.
8 – Zelf opleiden
Uiteindelijk kunt u vrouwen zelf ook opleiden. Zo werd communicatiestudente Anniek Heslenfeld na haar studie benaderd door Capgemini voor hun traineeship. Hoewel ze nooit over een baan in de ICT had gedacht, werkt ze nu heel enthousiast als vrouwelijke Java-developer. Ook kunt u zich aanmelden als stagebedrijf voor hun omscholingstraject Make IT Work van de Hogeschool van Amsterdam waar ook veel vrouwen aan meedoen.