7 kenmerken van de generatie Z

Wat maakt de generatie Z anders dan andere werknemers? Internationaal marketeer René Boender doet als al jaren onderzoek naar de kenmerken van de generatie Z en schreef er onder meer het boek Gen Z – Verlangen naar Verandering over.

We zetten met hem 7 kenmerken van de generatie Z op rij.

1 – Realistische optimisten

‘Zetters’ hebben een realistische kijk op de wereldproblemen, maar het is absoluut geen bittere generatie. Integendeel. Het is een generatie die van aanpakken houdt en juist over de problemen zegt: we gaan het fiksen, wij zorgen dat de wereld straks nog steeds lekker en leuk is. Zij hebben heel veel daadkracht.

2 – Snelle informatieverwerkers

De generatie Z werkt niet per se harder dan andere generaties, maar als het om kennis gaat, zijn ze wel erg goed in het snel verwerken van informatie. Ze zijn opgegroeid met internet en smartphone en weten dus precies weten waar ze alles kunnen vinden. Hun hoofd werkt snel, omdat ze het juist niet volstoppen met kennis, maar gewoon opzoeken wanneer ze het nodig hebben.

3 – Tijd is belangrijker dan geld

Naast snel en hard werken, wil de generatie Z ook genieten van vrije tijd. Kenmerkend volgens Boender is dat veel ‘zetters’ graag werken volgens het 3-1-1-principe. Drie dagen werken om rond te kunnen komen, één dag besteden aan sociaal nuttig werk en één dag besteden aan het najagen van je droom, zoals bijvoorbeeld het worden van een wereldwijde artiest, guru in een bepaalde niche of wat dan ook.

4 – Ze houden van transparantie

Wie werknemers uit de generatie Z aan zich wil binden, zal extreem transparant moeten zijn over zijn bedrijf. Kom niet aan met mooie praatjes als die niet stroken met de werkelijkheid. Daar prikken ze zo doorheen. Wat dat betreft hebben ze een grote bullshitrader ontwikkeld. Vertel ook eerlijk waarom iemand in jouw bedrijf is weggegaan. Daarmee voorkom je ook teleurstellingen. Hoe transparanter hoe beter.

5 – Gelijke behandeling is vanzelfsprekend

Ook inclusiviteit is een heel belangrijk kenmerk van deze generatie. Het moet echt niet uitmaken wat je afkomst of geaardheid is, iedereen is gelijk. Ook heel belangrijk is dat man en vrouw gelijk worden betaald en behandeld. Geen discussie daarover. Als je daar als bedrijf nog aan twijfelt, dan ga je volgens Boender binnen nu en drie jaar failliet. ‘Dat wordt echt niet meer geaccepteerd, ook niet door de mannen.’

6 – Persoonlijke aandacht is key

Een baas moet niet een portret aan de muur zijn die je bijna nooit ziet. Bij de generatie Z moet je echt in gesprek gaan met je medewerker en vragen hoe het gaat. En dan niet: ‘hoe vind je dat jij het doet’, maar ‘hoe vind je dat wij het doen’? Dat levert niet alleen leerpunten op voor je bedrijf, de medewerker heeft ook het gevoel serieus genomen te worden. Dat is voor de generatie een heel belangrijk kenmerk. Wees ook op de werkvloer benaderbaar.

7 – Ze blijven niet lang bij één baas, tenzij…

Lifetime employment bestaat niet meer bij de nieuwe generatie werknemers. Maar je kunt het wel proberen op te rekken. Niet door salarissen, maar door het werk zo in te richten dat ze het naar hun zin hebben en ze zich kunnen ontwikkelen. Deze generatie is opgegroeid in een wereld waarbij sporten, gamen, chillen, werken en studeren een soort balans heeft, waardoor je een leuk leven krijgt. Als jij die balans in je bedrijf kunt realiseren of faciliteren voelen ze zich enorm op hun plek en blijven ze mogelijk langer dan verwacht.

Wil je het hele interview met René Boender lezen en meer over de kenmerken van generatie Z? Download hier gratis ons e-book ‘Een Gewilde Generatie’.