Voordelen en extra’s die Gen Z werknemers aantrekken

Gen X introduceerde ons aan werk-privébalans, Millennials veranderden de manier waarop we communiceren, en nu begint Gen Z zijn impact te maken. Met een razend tempo zijn er vorig jaar 17,1 miljoen Gen Z’ers de arbeidsmarkt opgegaan, en tegen het einde van 2024 wordt verwacht dat deze generatie de Baby Boomers in de werkende bevolking zal overtreffen.

In de huidige krappe arbeidsmarkt is het belangrijker dan ooit voor werkgevers om de motivaties en zorgen van de nieuwe generatie te begrijpen. Hoewel salaris bovenaan de lijst van “must-haves” van Gen Z staat, blijkt uit de meest recente State of the Graduate-enquête van Monster US dat deze jonge werkzoekenden ook veel belang hechten aan loopbaanontwikkeling, welzijn op de werkplek, diversiteit en inclusie, en werk-privébalans. Hieronder verkennen we de belangrijkste voordelen en extra’s die je kunt aanbieden om Gen Z-talent aan te trekken.

Werk-Privébalans

Na salaris gaf 58% van de recent afgestudeerden aan dat werk-privébalans het belangrijkste aspect van een baan is. Maar deze digitaal vaardige generatie denkt anders over werk-privébalans dan hun Gen X-voorgangers, die opgroeiden met werkverslaafde Baby Boomer-ouders. Voor Gen Z begon hun carrière vaak op afstand of terwijl ze nog studeerden, tijdens de Covid-19-pandemie. Nu ze de arbeidsmarkt betreden, begrijpen zij als geen ander dat veel banen buiten een traditioneel kantoor of de standaard ‘9-5’ uitgevoerd kunnen worden. Bijna 62% vindt zelfs dat voltijds werken op kantoor achterhaald is.

Een van de beste manieren om Gen Z’ers met de vaardigheden die je nodig hebt aan te trekken, vooral in sectoren waar talent schaars is en thuiswerken mogelijk is, is om openstaande functies aan te bieden met een optie voor werken op afstand. Aangezien 73% van de recent afgestudeerden aangaf dat ze eerder zouden solliciteren op een functie die hen overal vandaan laat werken, kan het aanbieden van thuiswerken een effectieve manier zijn om je talentenpool uit te breiden. Voor bedrijven die niet volledig op afstand kunnen werken, kan het aanbieden van hybride of flexibele werkroosters Gen Z laten zien dat je een werkgever bent die de veranderende behoeften van werknemers en de werkplek erkent.

Welzijnsvoordelen

Gen Z mag dan jong zijn, maar ze hebben al veel meegemaakt in hun jonge volwassen leven. Van de Covid-19-pandemie tot torenhoge inflatie, geen wonder dat deze generatie hogere stressniveaus rapporteert dan hun recente voorgangers. Maar deze generatie zal het niet zomaar verdragen; ze veranderen het gesprek over mentale gezondheid en zoeken actief behandeling voor stress, angst, depressie, of andere psychische problemen.

Bij het samenstellen van voordelenpakketten om Gen Z-werknemers aan te trekken, is het aanbieden van mentale gezondheidszorg een verwachting, geen luxe. Focussen op toegang tot welzijnshulp op de werkplek kan jonge, potentiële werknemers geruststellen dat je om hun welzijn geven. Dit kan onder andere bestaan uit:

  • Mentale gezondheidsvoordelen, zoals een werknemerhulpprogramma met gratis of gereduceerde counseling-sessies
  • Ruime gezinsverlofregelingen
  • Ruime of onbeperkt betaald verlof, inclusief dagen voor zelfzorg
  • Goedkope of gratis sportschoollidmaatschappen
  • Onsite of virtuele yoga- en meditatielessen
  • Seminars over stressvermindering, voeding, en zelfzorg

Kansen voor loopbaanontwikkeling

In tegenstelling tot hun Millennial-tegenhangers die regelmatig van baan wisselen, is Gen Z gemotiveerd om een betekenisvolle, langdurige carrière op te bouwen. Hoewel ze nog een lange weg te gaan hebben, weet Gen Z dat ze de top niet zullen bereiken zonder de mogelijkheid om vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn voor loopbaanontwikkeling. Een van de meest effectieve manieren om Gen Z-medewerkers aan te trekken en te behouden, is door een sterk trainingsprogramma op te zetten dat onder andere bestaat uit:

  • Financiering voor professionele certificeringen en seminars
  • Lidmaatschappen bij beroepsverenigingen en deelname aan conferenties
  • Abonnementen op blogs, podcasts, en nieuwsbrieven
  • Studiekostenvergoeding

Andere manieren om je inzet voor interne groei te tonen zijn het sponsoren van een mentorprogramma of zelfs het vergoeden van jaarlijkse carrière- of levenscoaching-sessies. Focussen op cross-training en mentoring bouwt niet alleen een beter geschoold personeelsbestand op, maar kan ook de loyaliteit van je werknemers versterken en je merk als werkgever verbeteren.

Investerings- en financiële planningsvoordelen

Het duurt nog even voor Gen Z met pensioen gaat, maar dat weerhoudt hen er niet van om hun lange-termijn financiën te prioriteren, zelfs terwijl ze moeten dealen met hoge studieleningen en stijgende kosten van levensonderhoud. Ondanks dit alles heeft Gen Z bijna drie keer zoveel gespaard als Gen X-huishoudens op dezelfde leeftijd hadden.

Als het gaat om het vinden van werk, is het duidelijk dat Gen Z bereid is veel te doen om zich financieel veilig te voelen, of het nu betekent dat ze meerdere banen aannemen of aanbiedingen afwijzen met onvoldoende salaris. Als werkgever kun je inspelen op hun wens voor financiële zekerheid op lange termijn door aantrekkelijke voordelen te bieden, zoals:

  • Hulp bij studieleningen
  • Pensioenbijdrage werkgever
  • Seminars over financiële geletterdheid, schuldenvermindering, beleggen, en pensioenplanning

Diversiteit, gelijkheid en inclusie

Gen Z is de meest diverse generatie die tot nu toe de arbeidsmarkt betreedt. Ze zijn goed op de hoogte van onderwerpen rondom diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) en kunnen makkelijk onderscheid maken tussen loze uitspraken over DEI-inspanningen en oprechte investeringen die medewerkers met verschillende levenservaringen ondersteunen en waarderen.

Een van de meest effectieve manieren om Gen Z-werknemers aan te trekken, is door zo transparant mogelijk te zijn over de inspanningen en uitdagingen van je industrie — en zelfs je bedrijf — op het gebied van gelijke kansen in werving en promotie voor traditioneel ondervertegenwoordigde groepen. Input vragen van deze jongere en meer diverse werknemersgroep, samen met investeren in bewezen strategieën zoals werknemersinteressegroepen (EIG’s), kan je helpen om voor te blijven in de concurrentiestrijd om de beste talenten van Gen Z.

Trek Gen Z-talent aan voor je organisatie

De beste manier om Gen Z-medewerkers met de vaardigheden die je nodig hebt voor de groei van je bedrijf aan te trekken, is door hun motivaties te begrijpen en de voordelen te bieden die ze zoeken in hun volgende (of eerste) werkplek.

Monsterboard kan helpen je in contact te laten komen met Gen Z op onze platforms.