5 tips om online te werven met jouw bedrijfswebsite
De website van jouw bedrijf heeft meerdere functies: het tonen van je producten of diensten, login-omgeving voor klanten en het geven van achtergrondinformatie, om er maar een paar te noemen. Het is ook de plek waar veel werkzoekenden naartoe gaan om meer te weten te komen over jouw organisatie. Ze willen de waarden, de missie en de cultuur van jouw bedrijf begrijpen – met andere woorden, jouw werkgeversmerk.
“Werkgevers moeten eerst weten wat hun missie is en het vervolgens duidelijk kunnen presenteren op hun website en in alle andere communicatie,” benadrukt Martha Bartlett Piland, president en CEO van MB Piland, een branding- en marketingbureau. “Als de werkgever die zaken kan benoemen als een missie – wat zo zou moeten zijn – is hij veel aantrekkelijker voor potentiële werknemers die op zoek zijn naar een zinvolle baan.”
Online recruitment: Tips voor succes
Hieronder volgen een aantal zaken waar werkzoekenden naar op zoek zijn wanneer ze online onderzoek doen naar bedrijven, en manieren om contact met hen te leggen door middel van een effectief wervingsplan met gebruik van je website.
1. Laat zien wie je bent
Werkzoekenden zullen van alles over je bedrijf te weten willen komen, te beginnen met de grondslagen van je organisatie en je bedrijfsprofiel. Ze zullen je website bezoeken voor informatie over de geschiedenis, oprichter(s), locatie, afzetmarkten en huidige werknemers van je bedrijf, om maar een paar zaken te noemen.
“We merken dat toekomstige werknemers onze website bezoeken om de sectie ‘Over ons’ en onze blog te lezen,” verklaart Danica Kombol, oprichtster van Everywhere Agency, een social media- en marketingfirma.
Biografieën van teamleden kunnen helpen bij het vertellen van het verhaal van jouw bedrijf, zeker als ze op een visueel aantrekkelijke en vriendelijke manier worden gepresenteerd. Deze samenvattingen geven werkzoekenden inzicht in de ervaringen en vaardigheden die bijdragen aan succes binnen uw organisatie, en bieden tegelijkertijd een kijkje in de bedrijfscultuur.
2. Laat zien waar je voor staat
Werkzoekenden, met name millennials, zijn op zoek naar werkgevers die een duidelijke missie en sterke bedrijfswaarden uitdragen. Jouw website is een geweldige manier om online te werven door potentiële kandidaten te laten weten wat belangrijk is voor jouw bedrijf en hoe je medewerkers inspireert om die waarden in hun werk tot uitdrukking te brengen.
Jouw missie, waarden en andere motivaties dienen centraal te staan op je gehele website, niet alleen in secties gerelateerd aan personeelszaken. Worden ze regelmatig genoemd op je blog? Heeft je organisatie prijzen gewonnen in verband met je bedrijfswaarden? Zorg dat jouw missie op je gehele website zichtbaar is, zodat sollicitanten je organisatie en missie beter zullen begrijpen.
3. Deel hoe het is om er te werken
Bezoekers die als werkzoekende onderzoek doen naar jouw bedrijf willen weten hoe een typische werkdag eruitziet. Het ontwikkelen van een plan voor werving via je website dat een ‘dag in het leven van’ met bedrijfsfoto’s of filmpjes omvat, geeft kandidaten een helder beeld van hoe het zou zijn om voor jou te werken. Getuigenissen of blogposts van werknemers geven een realistische weergave van de bedrijfscultuur en de eigenschappen die kandidaten tot een goede match maken.
“Om geweldige medewerkers aan te trekken, dient een bedrijf ze de kans te bieden om zich bij een groep mensen te voegen die zich inzetten voor iets dat er echt toe doet,” geeft Piland aan.
4. Begraaf je vacatures niet bij jouw werving
Als een kandidaat geen vacature kan vinden op je website, zullen ze waarschijnlijk niet solliciteren. Goed webdesign is belangrijker dan ooit om online te werven.
“De carrièresectie van je bedrijfssite moet bezoekers snel naar die felbegeerde lijst met vacatures leiden,” benadrukt Gina Williams, senior systeemanalist voor talentbeheer bij Oldcastle, een fabrikant van bouwproducten en -materialen.
“Op heel veel zakelijke sites ligt de link begraven onder meerdere lagen van foto’s en tekst. Na al dat scrollen zijn kandidaten gefrustreerd zodra ze eindelijk de vacature bereiken.” Zorg ervoor dat je website gebruikersvriendelijk is – met name voor de mobiele ervaring – dit zal je site efficiënter maken in de werving van werknemers.
5. Vereenvoudig het sollicitatieproces
Potentiële kandidaten voor een baan beschouwen je website als het verlengde van het bedrijf. Een lastig te navigeren of omslachtig sollicitatieproces kan hun beeld van een werkgever beïnvloeden. Mobiele gebruikers die geen mobiele sollicitatie-optie kunnen vinden, zullen ook ontmoedigd raken.
“De dagen van langdradige, tijdrovende sollicitatietools die een cv-bijlage vereisen en vervolgens herhaaldelijk vragen om alles in dat cv opnieuw in te voeren, is pijnlijk achterhaald en zal een negatieve afspiegeling zijn voor uw bedrijfsprofiel,” verklaart Gina Hooks, oprichtster van Salient Social, een social media- en PR-firma. Een slecht ontworpen sollicitatietool kan het idee geven dat een bedrijf ouderwets is.
Behoefte aan meer wervingstips?
Bedrijven die begrijpen dat websites kunnen worden gebruikt om online te werven, zijn op de goede weg met hun algemene wervingsstrategie. Maar waar vind je de inzichten die jouw bedrijf naar een hoger niveau tillen – zonder de kosten? Bij Monsterboard kun je toegang krijgen tot allerlei wervingstools zodat je heel gemakkelijk een vacature kunt plaatsen.