Top 5 leugentjes om bestwil en strategische aanpak van recruiters
Het is tijd voor een eerlijke blik op de meest voorkomende leugentjes die recruiters kandidaten vertellen. Uiteraard zijn de meeste uitspraken die recruiters maken waar en van cruciaal belang bij het communiceren met kandidaten, zelfs wanneer ze bepaalde informatie moeten achterhouden. Over het algemeen zijn recruiters eerlijk tegenover werkzoekenden en de meesten van hen hechten waarde aan elke kandidaat.
Maar af en toe vertellen recruiters leugentjes om bestwil. De meest voorkomende leugentjes van recruiters zijn meestal goedbedoeld en grotendeels onschuldig. Maar soms zijn leugens ingebouwd in het wervingsproces en dan kunnen ze een negatieve ervaring hebben voor de kandidaat.
Op welke manier verkondingen recruiters leugentjes om bestwil bij recruitment bedrijven? Hier zijn vijf veelvoorkomende leugentjes die recruiters vertellen aan kandidaten en de manier waarop je ze kan vermijden.
1. Wanneer een recruiter je zegt je in gedachten te houden
Dit kan betekenen dat je cv in de database blijft totdat je solliciteert op een andere vacature.
Vertel kandidaten van tevoren of je denkt dat er in de toekomst andere mogelijkheden voor hen zullen zijn. Geef hen uitleg over je beweegredenen. Geef suggesties voor relevante training of ervaring om hun kans op een baan in de toekomst te vergroten.
2. Wanneer een recruiter zegt dat het salaris afhankelijk is van de ervaring
Dit kan betekenen dat ze al een bedrag in gedachten hebben met nauwelijks een onderhandelingsmarge.
Een belangrijk element van elke standaard telefoonscreening is het achterhalen van de motivatie van een kandidaat voor het zoeken naar een nieuwe uitdaging; vaak staat salaris bovenaan deze lijst. Hoewel het niet gepast is om tijdens een eerste screening van een kandidaat te vragen naar zijn of haar huidige compensatie of doelsalaris, is het cruciaal om dit direct te bespreken als de kandidaat onthult dat een salarisverhoging een primaire motivatie is.
Als de kandidaat zijn of haar gewenste salaris met je deelt, vertel de kandidaat dan of de bedragen overeenkomen en vertel ze geen leugentjes om bestwil.
3. Wanneer een recruiter zegt dat je nog van ze hoort
Dit kan betekenen dat als je gelukt hebt, sturen ze je vanaf een e-mailadres een standaard afwijzingsbrief, waardoor de kandidaat zich afvraagt of hij of zij nog steeds kans maakt.
De meeste volgsystemen sturen sollicitanten een automatische bevestiging via e-mail; veel van deze systemen sturen kandidaten ook een e-mail om hen te laten weten dat een vacature gesloten is en ze geen kans meer maken.
Het toevoegen van je naam of een persoonlijk bericht kan bijvoorbeeld de (kleine) moeite waard zijn. Het is ook een goede gewoonte om het kandidaten die worden benaderd voor een telefoonscreening direct te laten weten als ze niet geselecteerd zijn.
Onthoud dat het oké is om kandidaten op een professionele manier af te wijzen, maar dat het niet delen van de beslissing een slechte indruk van je organisatie geeft.
4. Wanneer een recruiter zegt dat ze nog naar andere kandidaten kijken
Dit kan betekenen dat ze de baan al aan iemand anders aangeboden.
Wees eerlijk over de status van je sollicitatieproces. Als er een aantal openstaande vragen of zorgen zijn over een kandidaat, laat dat dan aan ze weten. De kans is groot dat ze informatie kunnen verstrekken die je beslissing makkelijker maakt.
Als de vertraging van de HR-manager bij het doen van een aanbod niets te maken heeft met de kandidaat, zorg er dan voor dat hij of zij precies weet wat de redenen zijn voor de vertraging en het nieuwe tijdsbestek, en vertel ze dus geen leugentjes om bestwil.
5. Wanneer een recruiter zegt jouw naam van een onbekende te hebben gekregen
Dit kan betekenen dat ze je informatie online gevonden hebben.
Dit leugentje om bestwil komt vaak voor in het eerste contact met een kandidaat. Hoewel kandidaten meer bereidheid tonen om iemand te woord te staan op basis van een aanbeveling, is het belangrijk om een kandidaat te laten weten hoe je zijn of haar achtergrond- en contactinformatie hebt verkregen.
Dit laat actieve werkzoekenden weten dat hun inspanningen effectief zijn, terwijl passieve kandidaten op de hoogte blijven van de zichtbaarheid van hun informatie. Het zorgt ook voor betere herkomstinformatie in wervingsrapporten, wat vaak door kandidaten zelf wordt gemeld. Deze informatie laat recruitment bedrijven en werkgevers weten welke middelen het meest doeltreffend zijn en zorgt zo voor beter geïnformeerde beslissingen bij het ontwikkelen en uitvoeren van zoekstrategieën.
Hinderen leugentjes om bestwil het werving selectie management? Monsterboard kan helpen
Hoewel jouw bedrijf zich mogelijk niet eens bewust is van de kleine leugentjes die recruiters kandidaten vertellen, weet jouw potentiële kandidaat dit wel en zal hij of zij het niet nalaten om een negatieve ervaring te delen op social media. Zet nu de eerste stap in het verbeteren van jouw strategische aanpak in het wervingsproces met behulp van een expert. Monsterboard bied je een gratis proefperiode aan.