Zo kom je effectief de zomerstop door
De zomervakantie is niet de beste tijd om te werven. De helft van je doelgroep is het land uit of zit lekker in Nederland te genieten van de overheerlijke zomer. Ben jij wel aan het werk als HR-medewerker, hoe besteed je dan slim je dagen? Zodat je straks extra goed voorbereid bent als het geweld weer losbarst?
Want dat de recruitmentmarkt in september weer flink opgeschud wordt, daar mag je van uit gaan. De zomervakantie is doorgaans het moment dat mensen over hun leven gaan nadenken en ook hun werk hoort daarbij. Dikke kans dat ze bij thuiskomst menen dat het roer om moet en op zoek gaan naar ander werk.
Gunstig als je als bedrijf op zoek bent naar medewerkers, want meer baanwisselaars is meer aanbod. Minder gunstig als het jouw eigen medewerkers zijn die besluiten eens verderop te gaan kijken.
Hoe dan ook: in september kun je weer flink aan de bak met je werving. Maar dat betekent niet dat je nu compleet stil moet gaan zitten. De zomerrust is ideaal om een paar zaken te regelen zodat het werven straks ene stuk makkelijker gaat. We geven er vijf.
1 – Fleur je vacatureteksten op
In tijden van drukte schiet het maken van een goede vacaturetekst er bij veel bedrijven bij in. Er moet snel geworven worden, dus wordt er snel een tekst gemaakt. Ik heb het altijd onbegrijpelijk gevonden als er bezuinigd wordt op het maken van een vacaturetekst – het is immers de kern van je werving en levert op de lange termijn alleen maar tijdwinst op doordat de beste mensen op gesprek komen – maar toch hoor ik nog vaak recruiters tegenwerpen dat ze nu eenmaal niet voldoende tijd hebben om er echt voor te gaan zitten.
Die tijd heb je nu dus wel.
De relatieve rust tijdens de zomervakantie is ideaal om eens naar je huidige vacatureteksten te kijken. En naar de vacatureteksten die regelmatig ingezet worden voor veelgevraagde functies. Neem ze eens kritisch onder de loep en kijk of je ze frisser, scherper en vooral pakkender kunt maken.
Ook al moet je straks in september een compleet andere vacature uitzetten, dan nog helpt het om er nu al een paar te herschrijven. Het maakt het werk straks alleen maar makkelijker omdat je in de schrijfstemming komt.
2 – Werk je werkenbij-site bij
Nog zo’n klusje dat er altijd bij inschiet: je werkenbij-site. Iedere HR-medewerker weet hoe belangrijk deze pagina is voor employer branding, maar toch is het de sluitpost in menig recruitmentplanning. Zonde.
Daar kun je nu dus wat aan doen.
Gebruik de luwte om een paar krachtige blogs te maken over je bedrijf die heel goed de unieke waarden weergeven die je graag wilt uitdragen naar nieuwe werknemers.
Is het de gezellige cultuur, de work-hard-play-hard-mentaliteit, de kans om je ontwikkelen, bij te leren of door te groeien? Of zijn het thema’s als maatschappelijke betrokkenheid en duurzaamheid die je wilt benadrukken? Of juist jullie kennisniveau en innovatieve inborst waardoor jullie altijd vooroplopen in de markt?
Prachtige onderwerpen om verhalen over te vertellen. Of om over te laten vertellen door medewerkers. Regel een paar interviews met medewerkers of experts binnen je bedrijf en laat hen vertellen waarom het werken in jullie bedrijf zo waardevol is. Misschien kunnen ze een interessant project beschrijven dat ze hebben uitgevoerd of interessante groei die ze hebben doorgemaakt. Zij hebben er in de vakantie misschien ook wel wat meer tijd voor.
Als je een paar verhalen maakt de komende weken, heb je ineens een heel leuk beeld van je bedrijf voor de buitenwereld waarmee je maanden vooruit kunt. Je kunt er ook mooi naar verwijzen vanuit je verbeterde vacaturetekst.
Want: hoe moeten kandidaten nu weten hoe gezellig, interessant, leerzaam het bij jouw bedrijf is, als je het niet vertelt of laat zien?
3 – Test je (mobiele) techniek
Ondanks alle cijfers, onderzoeken, bewijzen en aansporingen zijn er nog steeds bedrijven waarbij het lastig is om mobiel te solliciteren. Nog zo’n dingetje dat meestal blijft liggen, omdat het niet urgent wordt gevonden.
Nou, met de broeiende war for talent wordt het steeds urgenter en kun je er als bedrijf echt niet meer omheen.
Hoe is het in jouw organisatie gesteld met mobiel solliciteren? Weet je eigenlijk wel wat de sollicitant doormaakt als hij via zijn smartphone op jouw website terechtkomt? Is het scherm leesbaar, werken de knoppen, is het een beetje te doen om formulieren in te vullen of cv’s toe te voegen?
Mobile expert Bregje de Leij adviseert bedrijven altijd om gewoon zelfs eens de website door te lopen met een smartphone. Solliciteer eens gewoon op je eigen functies. Gedraag je als mystery guest en kijk hoe het loopt. Je zult verstelt staan wat je tegenkomt.
Maak aantekeningen en bespreek ze met je IT-afdeling. Sommige zaken zijn makkelijker op te lossen dan je denkt.
Je eigen mobiele ervaring testen is ideaal voor tijdens de zomermaanden. Prima ook uit te voeren op het terras!
4 – Stroomlijn je onboarding
Je kunt straks nog zo effectief gaan werven, als je de nieuwe medewerkers geen zachte landing geeft, vergroot je de kans dat ze in no-time weer zijn vertrokken. Wist je dat 40% van de werknemers binnen een half jaar zijn baan opzegt. En dat 15% van de mensen die snel vertrekken zegt dat een slechte onboarding reden van vertrek was?
Heb je nog geen onboardingprogramma, dan kun je daar misschien tijdens de zomermaanden over na gaan denken en alvast voor een deel gaan ontwikkelen. Een goed programma maken, vergt natuurlijk wel wat tijd, maar je kunt nu al wel in alle rust een begin maken. Of al iets kleins opzetten.
Voor je het weet wordt jouw tijd opgeslokt door werven en kom je er helemaal niet meer aan toen om er überhaupt bij stil te staan.
5 – Investeer in je huidige medewerkers
Zoals gezegd hoeven het niet alleen de werknemers in andere bedrijven te zijn die na de vakantie smachtend op zoek gaan naar een andere baan. Het kan ook jouw medewerkers overkomen.
Dus in plaats van alle pijlen te richten op het binnenhalen van nieuwe medewerkers, moet je er ook alles aan doen om het talent binnenboord te houden. Zet eens op papier wat jullie als bedrijf op dit moment doen om medewerkers tevreden te houden en kijk of dat nog in deze tijd genoeg is. Plan ook eens een paar gesprekken in met managers van afdelingen om te polsen hoe de sfeer in hun teams is en of er signalen van onvrede zijn.
Ook leuk: organiseer een back to work borrel direct na de zomer. Geef mensen het gevoel dat ze bij het gezelligste bedrijf van Nederland werken. Leg expliciet in je uitnodiging uit dat je blij bent dat iedereen weer heelhuids en uitgerust terug is en dat je ze extra wilt motiveren om weer lekker aan de slag te gaan. Koppel er liefst ook iets inhoudelijks aan: laat de directeur over de plannen praten of nodig een leuke spreker uit. Maak er een feest van.
(Wil je helemaal uitpakken dan noem je het een vakantieblues-borrel en nodig je een bluesband uit en laat je iedereen in zijn leukste vakantiebloes komen. De kern van het verhaal is dat je je huidige medewerkers niet vergeten bent en dat je hoopt dat ze jou ook niet vergeten zijn.