Tips Voor Een Interview Voor Een Succesvolle Werving

Manager die sollicitatietips gebruikt met een sollicitant op kantoor

Met behulp van deze interview tips en de juiste strategie en tactiek, waaronder effectieve gesprekstechnieken, doordachte sollicitatievragen en goed georganiseerde gesprekken, kan het wervingssucces van jou bedrijf worden vergroot. Hier zijn enkele basisprincipes om je op weg te helpen.

Bedenk Vooraf Welke Vragen Je Gaat Stellen

Interview tips: maak een lijst met sollicitatievragen voordat de kandidaat arriveert. Deze planning zorgt ervoor dat het sollicitatiegesprek soepel verloopt en dat je de informatie krijgt die je nodig hebt om een doordachte keuze te maken. Het kan je ook helpen om onduidelijke vragen te vermijden die voor de sollicitanten moeilijk te beantwoorden zijn.

Kies de Juiste Gespreksleider(s)

De directe leidinggevende van de nieuwe medewerker voert meestal het eerste sollicitatiegesprek. Als je een klein bedrijf hebt met maar één persoon die het sollicitatieproces leidt, geef dan ook andere teamleden de kans om de kandidaten te spreken. Zorg ervoor dat iedereen van tevoren weet welk onderwerp ze moeten bespreken. Dit zal uitgebreidere informatie opleveren over de vaardigheden en ervaringen van sollicitanten.

Focus op het Luisteren

Stel kandidaten op hun gemak voordat het sollicitatiegesprek begint door een paar algemene vragen te stellen. Volg vervolgens deze tactiek en strategie en interview tips toe: Laat de kandidaat aan het woord. Bewaar de introductie van het bedrijf en de functie voor het einde van het gesprek. Anders bestaat de kans dat werkzoekenden je vertellen wat ze denken dat je wilt horen in plaats van dat ze hun eerlijke mening geven.

Vermijd de Standaard Vragen

Sollicitatievragen als “Waar zie je jezelf over vijf jaar?” kunnen ingestudeerde antwoorden uitlokken. Stel in plaats daarvan nieuwe en verrassende sollicitatievragen. Hierdoor kan je observeren hoe sollicitanten improviseren en kan je een goede indicatie maken over hoe ze zullen omgaan met dagelijkse uitdagingen. Drie interviewvragen die je zeker moet stellen:

  • Kun je me meer vertellen over een nieuwe vaardigheid die je hebt moeten aanleren?
  • Beschrijf de slechtste baan (of opdracht) die je hebt gehad.
  • Hoe motiveer je iemand die zijn of haar werk niet doet?

Drie interviewvragen die je beter kunt vermijden:

  • Waar ziet je jezelf over vijf jaar?
  • Wat zijn je sterke en zwakke punten?
  • Waarom wil je je huidige baan verlaten?

Verkrijg Praktische Informatie

Op scenario gebaseerde vragen kunnen je de informatie geven die je nodig hebt. Vraag een kandidaat om te reageren op een typische uitdaging op het werk. Dit kan je een idee geven over hoe de kandidaat in de praktijk zou reageren.

Vragen die zich richten op meetbare resultaten, zoals “Met welke obstakels heb je te maken gehad bij een project en hoe heb je ze overwonnen?”, verschaffen je inzicht in relevante prestaties. Gebruik zo nodig vervolgvragen om de specifieke informatie te verkrijgen die je nodig hebt.

Deel de Werkcultuur Van Jouw Bedrijf

Belangrijke interview tips om als klein bedrijf op te focussen is het verkopen en aanprijzen van je handelsmerk. Dat is namelijk een cruciaal element om jouw bedrijf op de kaart te zetten.

-Het eerste onderdeel van jouw handelsmerk wordt weerspiegeld in de functionele arbeidsvoorwaarden die je biedt, zoals compensatie, flexibele werkregelingen, welzijns- en telewerkprogramma’s. Bespreek ook de doorgroeimogelijkheden en loopbaanontwikkeling van de kandidaat.

-Het tweede onderdeel zijn de gevoelsmatige voordelen van jouw merk. Ga in op de cultuur van je bedrijf: Wat motiveert jouw werknemers om bij je bedrijf te werken? Evenals werknemersinitiatieven, steun voor goede doelen en andere bedrijfstradities.

-Het derde en misschien wel het belangrijkste onderdeel van jouw merk is ‘wat is de reden om erin te geloven’. In plaats van inhoudsloze anekdotes over waarom jouw bedrijf een geweldige plek is om te werken, is het raadzaam om een van de medewerkers zijn of haar positieve werkervaringen te laten delen.

Houd de Tijd in de Gaten

Maak van tevoren een planning over hoelang het gesprek ongeveer zal duren. Bepaal hoeveel tijd er kan worden besteed aan de vragen van de kandidaat en jouw uitleg over de positie.

Voel je niet verplicht om al te veel tijd te besteden aan ongeschikte kandidaten, maar houdt er wel rekening mee dat ze hun ervaring met jouw bedrijf wel met anderen zullen delen.

Vergeet Het Tweede Sollicitatiegesprek Niet

Nodig sterke kandidaten uit voor een tweede gesprek met jou of met een teamlid. Stel nieuwe vragen en herhaal enkele vragen uit het eerste gesprek om te testen hoe consequent de kandidaat is. Versterkt het tweede gesprek je idee dat de kandidaat geschikt is voor de functie? Als je daar niet van overtuigt bent, plan dan gerust een derde gesprek.

Vergroot je wervingssucces via Monsterboard

Heb je de juiste strategie te pakken en zijn je gesprekstechnieken geoptimaliseerd? Dan wordt het tijd om het sollicitatieproces voort te zetten en de zoektocht naar kandidaten te starten. Monsterboard helpt je graag verder. Ons Pay-for-Performance model is speciaal ontwikkeld voor slimme wervers die gericht willen adverteren zonder extra geld uit te geven. Wij berekenen namelijk alleen kosten wanneer kandidaten zich aanmelden. Bovendien is het budget ook nog eens flexibel aanpasbaar naar bedrijfsbehoeften en reeds behaalde resultaten. Wat wil je nog meer?