De tien belangrijkste sollicitatievragen voor generatie y millennials

Generatie y sollicitant interviewt voor een functie

Het voorbereiden van sollicitatiegesprekken met generatie y millennials vereist dezelfde zorgvuldige gespreksvoorbereiding als ieder ander sollicitatiegesprek. Jouw sollicitatievragen moeten millennials ook de kans geven om zichzelf te laten zijn en de mogelijkheden te ontdekken die jouw bedrijf hen te bieden heeft.

Combineer deze tien sollicitatievragen om de juiste millennial voor jouw volgende vacature te selecteren:

1. Wat heb je in het verleden gedaan dat je zal helpen in deze baan?

De millennial generatie y heeft misschien niet veel werkervaring, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn. Vragen over hun ervaring, zoals projecten waaraan ze tijdens hun opleiding hebben gewerkt, een team waarvan ze deel van hebben uitgemaakt of extra curriculaire activiteiten helpen hen ook om zich op hun gemak te stellen.

Het is ook een geweldige sollicitatievraag omdat het blijk geeft van respect en een besef van de achtergrond van een kandidaat, zelfs als ze nieuw zijn op de arbeidsmarkt. Je kunt oudere millennials vragen naar branchecertificeringen, wat ze hebben geleerd door problemen op te lossen in eerdere banen of wat ze over zichzelf hebben ontdekt in een eerdere werk omgeving.

2. Heb je ooit een uniform moeten dragen of moeten werken op een tijdstip dat lastig voor je was? Hoe heb je dat aangepakt?

Met deze sollicitatievraag kom je erachter hoe kandidaten uit generatie y omgaan met een taak die hen verplichtte uit hun ‘comfort zone’ te stappen of te voldoen aan normen waarmee ze het niet eens zijn.

Werving bestaat voor één deel uit verkoop, maar op een bepaald moment moet je stoppen met verkopen en beginnen met selecteren. Iemand die de baan nog steeds wil na het horen van de negatieve aspecten, zal het doorgaans langer volhouden.

3. Heb je ooit een onderscheiding of promotie misgelopen waarvan je dacht dat je die zou krijgen? Wat was je reactie?

Millennials zijn gewend aan participatiebeloningen. Met deze vraag kom je erachter hoe veerkrachtig de kandidaten zijn en of ze begrijpen dat niet iedereen altijd kan winnen.

4. Hoe ontvang je het liefste feedback?

Het doel van deze vraag is om er voorzichtig op te wijzen dat jouw medewerkers weleens dingen horen die ze liever niet willen horen. Generatie y millennials zijn vaak bang om de verkeerde beslissing te nemen. Door naar feedback te vragen, geef je aan dat deze positie bestaat uit vallen en opstaan.

Het bespreken van verwachtingen omtrent feedback kan je ook helpen bij het beoordelen en in evenwicht brengen van de verwachtingen van de werkzoekende met wat jouw kantoorcultuur te bieden heeft.

5. Welke professionele verhouding hoop je te hebben met je baas?

De millenial generatie heeft vaak nog nooit een formele relatie gehad met een baas; deze sollicitatievraag voorkomt dat de werkelijkheid indruist tegen hun verwachtingen.

6. Beschrijf een goede dag op kantoor.

Deze sollicitatievraag geeft je de kans om het dagelijkse ritme van het werk te bespreken.

7. Kan je me je ervaring vertellen over het werken met een vervelende klant?

Wanneer de baan interactie met mensen vereist, persoonlijk of telefonisch, zal een gedragsgerichte sollicitatievraag over interpersoonlijke vaardigheden meer duidelijkheid brengen in de ervaring van de sollicitant.

8. Hoe blijf je op de hoogte van het dagelijkse nieuws?

Deze vraag onthult de nieuwsgierigheid en interesse van de generatie y in de wereld om hen heen.

9. Als we je verlof zouden geven om jezelf in te zetten voor de gemeenschap, wat zou je dan doen?

Deze sollicitatievraag dient twee doelen. Met de vraag maak je duidelijk dat je filantropie waardeert. Daarnaast legt hij ook het enthousiasme van de kandidaat bloot om bij te dragen aan een inzamelingsactie voor de feestdagen of een liefdadigheidswandeling.

10. Wat wil je bereiken met deze functie?

Bij het stellen van deze vraag kom je er indirect achter hoelang een werkzoekende bij jouw organisatie wilt blijven en wat hun verwachtingen zijn omtrent het bereiken van hun carrièredoelen.

Vervolgens kun je een driejarenplan schetsen van waar ze in deze functie beginnen en hoe de ontwikkelings- en coaching programma’s van jouw organisatie hen zullen voorbereiden om hogerop te komen.

Verbeter je vaardigheden voor sollicitatiegesprekken met generatie y millennials en je wervingsinitiatieven

Inzicht in de normen van de millenial generatie is een goede manier om kandidaten te bereiken tijdens het sollicitatieproces, maar ook tijdens werving in het algemeen. Een goede wervingsstrategie moet een breed bereik hebben als de vaardigheden die je zoekt verdeeld over diverse generaties en culturele groepen. Als je er zeker van wilt zijn dat jouw wervingsstrategie de juiste sollicitanten bereikt, kunnen wij je helpen. Volg Monsterboard en wij geven je toegang tot de laatste wervingsinzichten om ervoor te zorgen dat je alles uit jouw wervingsinspanningen haalt om te werken met millennials.