Werven via Facebook

Nederland heeft meer dan 9 miljoen Facebookgebruikers waarvan er bijna 7 miljoen dagelijks actief zijn. Dat zijn duizelingwekkende aantallen waar vooral marketeers erg blij van worden. Maar bedrijven die personeel zoeken natuurlijk ook.

Want tussen die miljoenen gebruikers zitten vast een hoop potentiële medewerkers. Hoe bereik je die met jouw vacature?

 

1 -   Zet vacature in je gewone timeline

De makkelijkste methode is om de vacatures gewoon in de timeline van je bedrijven-pagina te zetten. Hiermee verstop je de vacature als het ware tussen de gewone berichten. Misschien niet zo prominent, maar daardoor heb je wel grotere kans dat je ook mensen bereikt die niet direct op zoek zijn naar een vacature maar wel geïnteresseerd zijn in je merk.

2 -   Maak een aparte werken-bij-pagina

Voor grote bedrijven die veel vacatures hebben, loont het om een aparte werken-bij-pagina te maken op Facebook die speciaal op recruitment gericht is. Hierdoor loopt je gewone timeline niet helemaal vol met vacatures waardoor gewone merkfans afgeschrikt zouden kunnen worden. Het voordeel van een werken-bij-pagina op Facebook ten opzichte van een gewone recruitmentsite op je eigen website is het sociale element. Je krijgt veel eenvoudiger feedback van mensen op de vacatures en kunt zo direct vragen beantwoorden op een specifieke vacature. Een mooie manier om de dialoog aan te gaan. Ook zal zo’n vacature sneller gedeeld worden.

3 -   Gebruik een vacature-app

Je kunt ook al je vacatures onderbrengen via een speciale vacature-app waardoor ze eenvoudiger doorzoekbaar zijn. Zo heb je als het ware een eigen vacaturesite op je Facebook-pagina. Zeker handig bij veel vacatures, maar minder geschikt om ook de passieve werkzoekende te bereiken.

4 -   Adverteer

Tot slot is er natuurlijk ook altijd nog de mogelijkheid om de vacature als advertentie zichtbaar te maken in de timelines van mensen die jou nu niet volgen. Je kunt deze advertentie heel goed targetten op jouw doelgroep (zoals bijvoorbeeld locatie) waardoor je heel gericht de juiste mensen aanspreekt. Handig om nieuwe volgers te bereiken, maar het kan ook als storend worden ervaren doordat je jezelf opdringt in iemands timeline. Bovendien zijn er extra kosten aan verbonden, wat je met bovenstaande drie opties natuurlijk niet hebt.

Bedenk: het gaat niet alleen om vacatures

Maar het gaat natuurlijk niet om het plaatsen va de vacatures alleen. Sociale media zijn bij uitstek geschikt om je employer brand te boosten. Oftewel: om te laten zien wat voor een leuk merk of bedrijf jij bent. Daar zal altijd de eerste focus op moeten liggen als je Facebook gebruikt voor recruitment. Dan komen de geïnteresseerden voor je vacatures vanzelf wel.