De verborgen kosten van een mismatch
Soms valt het tegen om snel een geschikte kandidaat te vinden. Moet u dan maar genoegen nemen met minder? Dat is niet verstandig.
Want een verkeerde kandidaat kan een flinke kostenpost opleveren voor uw bedrijf. Los van het salaris dat u betaald hebt, kleven er nog
veel meer verborgen kosten aan een mismatch. Enkele voorbeelden:
Werving
Allereerst heeft u natuurlijk kosten gemaakt voor de werving. Die bent u nu kwijt zonder dat het u de goede kandidaat heeft opgeleverd.
U kunt weer van voren af aan beginnen en dat zijn allemaal extra onnodige kosten.
Inwerktijd
Elke nieuwe werknemer moet ingewerkt worden. Daar besteden uw huidige medewerkers en de manager altijd de nodige tijd aan. Tijd die ze
niet aan hun echte werk kunnen besteden. Dat is niet erg als de nieuwe medewerker daarna goed kan functioneren. Maar bij een mismatch
is het weggegooide tijd. En dus geld.
Productieverlies
Een werknemer die niet functioneert, presteert minder. Dat kan leiden tot ernstig productieverlies. Dat kunt u natuurlijk niet gebruiken,
want anders had u geen werknemer nodig. Omdat er vaak maanden voorbij gaan voordat echt duidelijk is dat een werknemer niet functioneert,
kan dat een flinke schadepost zijn.
Verlies van opdrachten of klanten
Het kan zelfs zo erg zijn dat u door een slechte werknemer opdrachten misloopt of nieuwe klanten. Of dat zelfs bestaande klanten weglopen.
Zo ver hoeft het niet altijd te komen, maar ontevreden klanten zijn ook al vervelend en slecht voor uw reputatie. Het kost weer een hoop
werk om dat vertrouwen terug te winnen.
Kosten ontslag
Als u niet met tijdelijke contracten werkt, kan het ontslaan van een werknemer ook nog eens een kostbare procedure opleveren. Maar zelfs
bij een tijdelijk contract heeft u meestal extra kosten. Heeft uw werknemer bijvoorbeeld een contract van zes maanden en komt u er na drie
maanden achter dat het een mismatch is, dan bent u alsnog drie maanden salaris kwijt voor een medewerker waar u niks meer aan heeft.
Ontevreden collega’s
Een mismatch kan ook een negatieve invloed hebben op de overige collega’s of de sfeer op de afdeling. Bijvoorbeeld omdat de zittende
werknemers harder moeten werken, fouten moeten herstellen of gewoon gedemotiveerd raken als die nieuwe collega om andere redenen niet
past in het team. Houdt u een mismatch te lang de hand boven het hoofd, dan heeft u zelfs de kans dat uw goede medewerkers weglopen.
En dan kunt u sowieso weer opnieuw beginnen met werven.
Omvang van de kosten?
Hoe hoog de kosten van een mismatch zijn, is afhankelijk van de aard van de werkzaamheden, het salaris en de mate van bijvoorbeeld het
verlies aan klanten, productie en opdrachten. Maar het kan zo meer dan 10.000 euro zijn per verkeerde kandidaat. En in ergere gevallen
nog wel eens een veelvoud daarvan.
Neem geen genoegen met minder
Uit onderzoek blijkt dat vacatures die lang openstaan, vaak tot kandidaten leiden die
kwalitatief minder goed zijn.
Vermoedelijk omdat men dan maar voor de tweede of derde keuze gaat.
Staat uw vacature een lange tijd open en krijgt u niet de juiste kandidaat, dan kunt u beter uw tijd en budget
stoppen in het verbeteren van de werving dan in het aannemen van een second best. Want zoals hierboven staat uitgelegd,
kan dat alleen maar duurder uitpakken.
Enkele stappen die u kunt zetten als u niet direct de juiste kandidaat vindt:
- Controleer nogmaals uw vacaturetekst. Is de vacaturetekst wel aansprekend genoeg
en is hij goed vindbaar?
Lees hier wat u kunt doen als u weinig reacties krijgt op uw vacature. - Heeft u wel een aantrekkelijk arbeidsvoorwaardenpakket? Kijk eens wat uw concurrenten bieden en stel waar nodig bij.
Dat hoeft niet altijd een hoger salaris te zijn, maar kunnen ook andere aantrekkelijke zaken zijn als extra vakantiedagen of opleidingsmogelijkheden. - Zet meerdere kanalen in. Vergeet niet uw netwerk in te zetten, zowel online als offline. Denk hierbij ook aan uw
eigen medewerkers. Schakel desnoods een werving- en selectiebureau in voor hele lastige functies. - Ga zelf actief op zoek in cv databases.
Want zoals onderneemster Janneke Niessen in het webinar ‘succesvol groeien’ al zei: “Je kunt beter niemand aannemen dan de verkeerde kandidaat!”