Hoe je op een effectieve manier stagiairs aantrekt

Waarom zou je als bedrijf eigenlijk een stagiair willen? Naast het feit dat je kwalitatief goede kennis en arbeid krijgt in ruil voor een laag salaris, zorgt het aantrekken van stagiairs voor een gunstig imago en de nodige goodwill. Bovendien kijken stagiairs op een frisse en objectieve manier naar zaken doordat ze geen bedrijfsblindheid of tegenstrijdige belangen ervaren. Resulteert de stage in een positieve ervaring? Dan kan je rekenen op mond-tot-mondreclame wat natuurlijk goed is voor je naamsbekendheid.

Maar hoe trek je nou op een effectieve manier stagiairs aan? Elk bedrijf doet het anders, de een effectiever dan de ander. Het helpt hierbij om op bepaalde zaken te letten, zodat de stagiair uiteindelijk voor jouw bedrijf kiest. Daarom hieronder 7 tips voor bedrijven die op zoek zijn naar stagiairs, maar niet weten hoe ze deze moeten benaderen.

 

1. Wees op tijd

De eerste valkuil is het niet op tijd uitzetten van de vacature. Voor studenten zijn er per jaar twee momenten waarop stage wordt gelopen, namelijk in februari en in september. Houd er rekening mee dat onderwijsinstellingen hun studenten hier ruim van tevoren op wijzen. Dit gebeurt meestal in oktober voor de studenten die in februari stage moeten lopen en in maart voor de studenten die in september stage moeten lopen. Het is dus slim om voor die tijd je stagevacature online te hebben staan.

 

2. Schrijf een creatieve en pakkende vacaturetekst

Als je ervoor wilt zorgen dat stagiairs voor jouw bedrijf kiezen, zal je hun aandacht moeten trekken. De beste manier om dit te doen is door een vacaturetekst te schrijven die niet alleen pakkend is, maar ook onderscheidend. Er zijn tenslotte stageplaatsen in overvloed. Bij het schrijven van de vacaturetekst is het ook belangrijk dat er relevante informatie voor de stagiair in staat. Dingen die in de tekst echt niet mogen ontbreken zijn:

  • De studierichting(en) waar de stage op gefocust is
  • Het type stage (meewerken of afstuderen)
  • Een beschrijving van de werkzaamheden
  • Wat er van de stagiair gevraagd wordt
  • Wat jij de stagiair kan bieden
  • De duur van de stage

Ervaar je problemen met je vacaturetekst? Lees dan de 6 tips van recruitmentgoeroe Jonathan Campbell voor het schrijven van een pakkende vacaturetekst.

 

3. Maak ze duidelijk dat jij iets voor ze kan betekenen en andersom

In de vacaturetekst moet duidelijk worden welke toegevoegde waarde jij de stagiair kan bieden, maar ook wat zijn of haar toegevoegde waarde voor jouw organisatie is. Een stagiair levert jou kennis, arbeid en een objectieve kijk op zaken. Daar tegenover staat het opdoen van praktijkervaring, doorgroeimogelijkheden en een eventuele stagevergoeding. Het doel van een stage is daarnaast ook zelfontplooiing en werk leveren waar hij of zij uiteindelijk trots op kan zijn. Kunnen jullie beiden iets voor elkaar betekenen? Dan heb je een win-winsituatie.

 

4. Gebruik meerdere kanalen

Op het moment dat de vacaturetekst geschreven is, is het belangrijk om te kijken naar de beste manier om deze uit te zetten. Om een zo groot mogelijk gedeelte van jouw doelgroep te bereiken, kan er het beste gekozen worden voor meerdere kanalen. Daarnaast is het belangrijk dat de vacature op alle kanalen tegelijk terecht komt. Hierbij kunnen onderstaande kanalen gebruikt worden.

  • Eigen mediakanalen – Dit is een logische eerste stap aangezien dit reeds in je bezit is en het dus geen extra kosten met zich meebrengt. Denk hierbij aan social mediakanalen, je bedrijfswebsite en een nieuwsbrief.
  • Onderwijsinstellingen – Vaak de eerste plek waar studenten op zoek gaan naar een stage, zorg er dus voor dat je in beeld bent bij de onderwijsinstelling door je vacature op te sturen.
  • Online carrièresites – Keep in mind dat het plaatsen van een stagevacature op Monsterboard gratis is.
  • Mond-tot-mondreclame – Het is niet ongebruikelijk dat oud-stagiairs een stageplek aanraden bij personen in hun nabije omgeving, maak dus gebruik van dat netwerk.
  • Extern bureau – Dit kanaal kan worden gebruikt indien je er zelf niet de tijd of contacten voor hebt, het kost echter wel geld.

 

5. Wek niet de indruk dat je in nood bent

Mensen zijn van nature geneigd om te kiezen voor hetgeen dat schaars is. Dit komt omdat het in de aard van de mens zit om verlies te willen voorkomen. Het laatste dat je daarom wilt, is de indruk wekken dat je in nood bent voor een stagiair. Naast het feit dat de stagiair dan eerder geneigd is om nee te zeggen, gaan onderwijsinstellingen er vaak van uit dat er niks te leren valt bij een bedrijf in nood. Hierdoor zou een stage geweigerd kunnen worden.

 

6. Wees niet alleen interessant voor de student, maar ook voor de onderwijsinstelling

Wat vaak over het hoofd gezien wordt, is het feit dat de stagiair niet als enige een stem heeft in de keuze voor een stage. De onderwijsinstelling, en dan met name de stagecoördinator, bepaalt vaak of een stage wel of niet geschikt is voor zijn of haar studenten. Het is daarom belangrijk om te kijken naar de criteria die vanuit de onderwijsinstelling zijn opgesteld. Er wordt vaak verwacht dat er in ieder geval aan de onderstaande punten voldaan wordt.

  • De stagiair draait daadwerkelijk mee met een afdeling binnen het bedrijf en is niet alleen verantwoordelijk voor het halen van koffie.
  • De stagiair heeft een vast aanspreekpunt in de vorm van een stagebegeleider, waar hij of zij terecht kan indien er zich problemen voordoen.
  • De stagiair krijgt de mogelijkheid en de tijd om aan een onderzoeksopdracht te werken, die uiteindelijk ook van waarde voor jouw bedrijf kan zijn.
  • De stagiair krijgt een compensatie voor de verrichte werkzaamheden, vaak in de vorm van een stagevergoeding.

 

7. Onderhoud contact

Nadat het eerste contact met de stagiair is gelegd, is het zaak om dit contact te onderhouden. Je trouwt tenslotte ook niet met iemand na de eerste date. Tijdens het proces zal je meerdere keren met de stagiair moeten spreken. Het eerste contact is de sollicitatie. Mocht deze goed zijn, dan nodig je de stagiair uit op gesprek. Op deze manier leer je elkaar beter kennen en kan je goed bepalen of de stagiair daadwerkelijk binnen jouw organisatie past. Indien dit het geval is en de stagiair er nog steeds positief tegenover staat, spreek je af wanneer de stagiair daadwerkelijk kan beginnen met werken. Bij het contact met de stagiair is het belangrijk om snel te beslissen. Het blijft tenslotte een stage, waarbij het geen ramp is als er een keer een minder geschikte kandidaat wordt aangetrokken.

Bereik stagiaires snel en effectief met Monsterboard

Staat jouw organisatie open voor stagiaires? Bekijk dan onze starters en stagiairespagina eens, waar we tips geven over onder andere het vinden van stagiaires en hoe je een video kunt toevoegen aan je vacature. Ook plaats je hier jouw vacature helemaal gratis voor maar liefst 60 dagen! Mis deze kans dus niet!