Bloggen voor recruitment

Bloggen is de afgelopen jaren erg populair geworden. En dan doel ik niet op de explosie aan fashion-, food-, en travelblogs die nog steeds als paddenstoelen uit de grond schieten, maar vooral op de zakelijke blogs: bedrijven die deze schrijfvorm ontdekt hebben om potentiële klanten te laten zien welke kwaliteiten ze in huis hebben en zo te bewegen voor hen te kiezen.

Kunnen dit soort blogs ook geschikt zijn voor recruitment? Om werkzoekenden te bewegen voor jouw bedrijf te kiezen? Absoluut. De werkzoekende vraagt zelfs om blogs!

Het belang van een blog

Dat de zakelijke blog de afgelopen jaren aan een opmars bezig is, is begrijpelijk. Consumenten zijn meer online dan ooit en maken hun keuzes steeds vaker op basis van wat ze over het bedrijf lezen. En dan kun je als bedrijf niet volstaan met een kale website met alleen wat basale omschrijvingen van je producten en diensten, aangevuld met wat bedrijfsgegevens.

Wil je als ondernemer laten zien dat jij verstand van zaken hebt, dan zul je daarover moeten bloggen. Want als jij niet laat zien dat je expert bent, hoe moeten mensen het anders van je weten? Een blog is daarvoor een uitgelezen middel (ook in 2018!). In je blog geef je nuttige informatie aan de lezer en ondertussen leert hij jou kennen als een serieuze betrouwbare partij.

Vooral belangrijk voor ondernemers in de kennisindustrie, zoals coaches, therapeuten, juristen, financieel experts en consultants. Wie als lezer overtuigd is van de gratis tips en adviezen die in de blogs staan, zal eerder klant worden.

Met recruitment verkoop je ook een boodschap
Daarmee is het bruggetje naar recruitment snel gemaakt. Want wil je met recruitment niet ook een bepaalde boodschap verkopen? Namelijk dat jij een leuk, boeiend, leerzaam, innovatief, gezellig (doorhalen wat niet van toepassing is) bedrijf bent om bij te werken.

Dat kun je natuurlijk wel roepen, maar liever laat je het zien. Net zoals het voor die coach of consultant veel krachtiger is om te laten zien dat hij expert is, dan dat hij het alleen maar van zichzelf zegt. Zulk soort marketingslogans werken niet meer. Consumenten zijn veel kritischer geworden.

En zo ook werkzoekenden.

Alleen in je vacaturetekst zeggen dat je een leuk en ambitieus bedrijf bent, is niet genoeg. De werkzoekende wil gewoon de voorbeelden zien. Daarbij is hij in meer zaken geïnteresseerd dan alleen de functie en of het bedrijf leuk en ambitieus is.

Werkzoekenden zijn vooral ook geïnteresseerd in de cultuur van het bedrijf. En dat is meer dan een gezellige vrijdagmiddagborrel of een kroket bij de lunch. Het kan ook gaan om morele zaken als duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Of dat innovatie hoog in het vaandel staat. Of dat er veel nadruk ligt op ontwikkeling en groei.

Dat soort zaken kun je vertellen van jezelf, maar liever laat je het zien. Uit welke acties, projecten, evenementen blijkt dat jij bent wie je zegt dat je bent? Show, don’t tell.

Waar kun je dan over bloggen?

Het gaat er natuurlijk in eerste instantie om wat jij wilt uitstralen als bedrijf. Wil je laten zien dat je maatschappelijk betrokken bent, duurzaamheid belangrijk vindt, hele gave innovatieve projecten doet, vooroploopt op kennisgebied, een mooie work-hard-play-hard-cultuur hebt of gewoon een gezellige plek bent om te werken? Of allemaal tegelijk.

Als je dat voor ogen hebt, moet je voor jezelf nagaan waaruit dit allemaal blijkt. Maak daar vervolgens blogs over.

Om je op weg te helpen, kun je denken aan:

  • Projecten – Ben je een technisch bedrijf dat gave projecten doet? Beschrijf er eens een paar. Leg uit wat de uitdaging was en hoe jullie het opgelost hebben. Paar fotootjes erbij en klaar.
  • Klantcases – Ook als je een interessante klant hebt geholpen op een andere manier dan een uitgebreid project, kan het waardevol zijn om daar eens een blog over te maken. Laat hierbij nadrukkelijk ook de klant aan het woord.
  • Kennis – Wil je laten zien dat je vooroploopt in de markt op het gebied van kennis of innovatie? Laat enkele expert binnen je bedrijf vertellen over de ontwikkelingen die zij zien in de markt. Het zal andere experts en leergierige werkzoekenden aanspreken.
  • Events – Welke events organiseer je of bezoek je als bedrijf? Maak er een inhoudelijk verslag van. Ook hiermee kun je laten zien dat je de markt in de gaten houdt en niet stilstaat als bedrijf.
  • Maatschappelijke projecten – Ben je als bedrijf betrokken bij een maatschappelijk project of hou je een vrijwilligersdag waarbij alle medewerkers bij een goed doel gaan helpen? Vertel erover. Maak vooral duidelijk waarom je dat goede doel zo belangrijk vindt en leg minder de nadruk op jezelf.
  • Groei-ambities – Heb je als bedrijf een jaarlijkse kick-off waarin je je bedrijfsdoelen scherp stelt? Zolang het geen geheime strategie is, kan het wel degelijk zinvol zijn om er iets over te vertellen. Werkzoekende willen graag weten van jouw groei-ambities. Het hoeft natuurlijk niet via een kick-off, maar kan ook op een andere manier verwoord worden.
  • Persoonlijke ontwikkeling – Ook kan het relevant zijn om eens de aandacht te vestigen op huidige medewerkers die een interessant groei hebben doorgemaakt in het bedrijf. Het laat zien dat er veel mogelijk is. Vertel het verhaal van die stagiair die nu marketingdirecteur is, of die medewerker die al 15 jaar gave opdrachten doet en steeds weer bijleert. Maak een koppeling naar de opleidingsmogelijkheden (als die er zijn). Testimonials lijken misschien een beetje op een wc-eend-reclame, maar zolang je de verhalen authentiek vertelt, worden ze wel degelijk waardevol gevonden door anderen (zie ook hieronder).
  • Bedrijfsuitjes – Inhoudelijk de minst boeiende, maat toch leuk om af en toe eens iets over te posten. Zeker als je wilt laten zien hoe gezellig het is. Probeer er wel een kort algemeen verhaal van te maken en niet te veel en incrowd-terugblik. Zet die maar op het intranet. Doe het sowieso niet te veel en alleen als je daarnaast genoeg andere blogs hebt.

Willen werkzoekenden dit wel lezen?

Je ziet dat er meer over te bloggen is dan je denkt. Je maakt als bedrijf zoveel mee, dat er altijd wel een blog te bedenken valt over wat jij wilt uitstralen. Maar willen werkzoekenden dit wel lezen dan? Deze tegenwerping hoor ik vaak. Blogs zouden te particulier zijn, niet interessant voor mensen buiten het bedrijf.

Het tegendeel is waar. Natuurlijk is niet de hele wereld geïnteresseerd in hoe jij dat ICT-project bij ABN AMRO hebt uitgerold of welke kansen jij ziet in de sector waarin jij als bedrijf opereert. Maar potentiele werknemers wel. Die hebben jou al op de radar en willen graag weten hoe het er verder bij jou aan toegaat.

Uit onderzoek van TalentBoard onder 23.000 kandidaten, blijkt dat ruim een kwart van de werkzoekenden graags blogs hadden gelezen over een bedrijf. En dat is naast de andere informatie over het bedrijf zoals financiële informatie, culturele informatie en waarom mensen er graag werken en testimonials waar nog meer behoefte aan is.

Het geeft aan dat werkzoekenden zich gewoon erg graag verdiepen in een bedrijf voordat ze überhaupt besluiten te gaan solliciteren. Cruciaal om te realiseren.

En dan zijn er zelfs nog de passieve werkzoekenden die je kunt bereiken met je blogs. Als een ICT’er leest over dat ene gave project (via een gedeeld bericht op social media) of over die vooruitstrevende marktvisie dan kan hij zomaar eens enthousiast worden.

Moet je vaak bloggen?

Kost dat niet te veel tijd? Ook dat is voor bedrijven vaak een reden om niet te gaan bloggen. Bedrijven of recruiters zijn bang dat nu te veel tijd in bloggen gaat zitten, zodat ze niet meer aan hun andere werkzaamheden toekomen.

Maar je hoeft echt niet elke dag te bloggen om het verhaal over je bedrijf te vertellen. Zelfs elke week bloggen is nergens voor nodig. Die werkzoekende heeft echt geen behoefte om honderd blogs per bedrijf door te spitten. Zorg gewoon dat je een aantal blogs hebt staan.

Met één blog per maand kun je heel goed een mooi blogbestand opbouwen waar je laat zien hoe leuk het is. En één blog per maand moet te doen zijn. Zeker als je de taken verdeelt over een paar medewerkers. Laat die ene expert iets vertellen over het vakgebied, interview een ander over zijn persoonlijke groei en laat die manager kort iets zeggen over dat gave project. En dan is er ook vast wel een enthousiaste medewerker die een verslag wil maken over die geslaagde vrijwilligersdag.

Iedereen kan bloggen!

Kan iedere medewerker dan bloggen? Ik vind van wel. Bloggen is bij uitstek een schrijfvorm die iedereen kan hanteren. Het is een losse, informele vorm die dicht tegen het praten aan zit. En als jij enthousiast kunt vertellen over jouw persoonlijke groei of over dat gave project, dan kun je er ook over bloggen.

Een paar schrijftips helpen en wil je het echt goed aanpakken, dan stuur je een paar medewerkers naar een dagcursus bloggen. Maar zelfs zonder dat, ben ik ervan overtuigd dat de meeste medewerkers met een beetje taalgevoel al een mooi verhaal kunnen maken. Bedenk dat het er vooral om gaat wat je zegt en minder hoe je het zegt. Lezers willen informatie, geen prozaïsch meesterwerk.

Vertel dus gewoon de verhalen en laat zien wie je bent. Nogmaals: hoe moeten ze je anders leren kennen?