12 tips voor een aantrekkelijke werkenbij-site

Als ondernemer investeert u natuurlijk in een goede website. Een site die uw bedrijf zo goed mogelijk presenteert bij uw klanten. Maar onder uw bezoekers zitten mogelijk ook uw toekomstige werknemers. Belangrijk dus om ook te laten zien hoe het is om bij uw bedrijf te werken.  Wij geven u 12 tips om van uw wervende kopenbij-site ook een aantrekkelijke werkenbij-site te maken.

  1. Maak een aparte pagina op uw site die u bestemt voor informatie over werken in uw bedrijf, inclusief uw vacatures. Geef deze een herkenbare URL, bijvoorbeeld: uwbedrijf.nl/werkenbij of uwbedrijf.nl/carrieres. Onder deze pagina kunt u dan meerdere subpagina’s plaatsen.
  2. Zorg dat u op de homepage van uw site een duidelijke verwijzing maakt naar deze pagina. Dat kan bijvoorbeeld in het navigatiemenu, via een banner op de site of in de footer.
  3. Plaats op uw werkenbij-pagina een prominente link naar uw vacatures. We horen vaak van werkzoekenden dat vacatures op bedrijvensites moeilijk te vinden zijn. Dat is natuurlijk erg zonde, want dit zijn kandidaten die speciaal naar u toekomen en dus extra gemotiveerd zijn.
  4. Geef op uw werkenbij-site daarnaast ook wervende, maar eerlijke informatie over uw bedrijf. Denk zowel aan feitelijke informatie (locatie en bedrijfsgrootte) als aan de beschrijving van de werkzaamheden en vooral ook de cultuur en de mensen die er werken.
  5. Geef ook informatie over de sollicitatieprocedure. Hoe moeten kandidaten reageren? Kunnen ze ook open solliciteren? En hoe lang duurt de terugkoppeling?
  6. Laat medewerkers aan het woord om het verhaal over uw bedrijf zo authentiek mogelijk te maken.
  7. Verrijk uw werkenbij-pagina met foto’s van uw bedrijf en/of sector. Vermijd stockfoto’s, want die geven een afstandelijk karakter. Investeer in eigen fotomateriaal. Ook dat komt authentieker en persoonlijker over.
  8. Denk ook zeker aan het plaatsen van video. Bijvoorbeeld een korte boodschap van uw directeur, een manager of een werknemer die vertelt hoe leuk het is om bij uw bedrijf te werken. U hoeft daarvoor echt geen professioneel videobedrijf in te huren. Met een smartphone maakt u al snel een prima filmpje.
  9. Hou al deze informatie actueel. Niet alleen de vacatures, maar ook de informatie over uw bedrijf. Niets zo gek als een wervende video van een medewerker die allang niet meer bij u werkt.
  10. Maak uw werkenbij-site ook goed vindbaar voor Google. Zorg dat in elk geval de zoekwoordcombinatie ‘werken bij [uw bedrijfsnaam]’ een paar keer terugkomt in de tekst van de hoofdpagina van uw werkenbij-site. Als werkzoekende op deze zoekwoordcombinatie zoeken (en dat doen er meer dan u denkt!) moet uw werkenbij-site immers wel bovenaan in Google staan.
  11. Uiteraard is uw werkenbij-site ook goed leesbaar voor mobiel (net als de rest van uw site). Steeds meer mensen gebruiken immers hun smartphone voor internet. Zeker voor het lezen van social media, waar dan wellicht weer een link staat naar uw vacatures. Het zou een gemiste kans zijn als uw site of uw vacatures dan niet goed leesbaar zijn.
  12. Hou er rekening mee dat mensen ook direct op een van uw vacatures terecht kunnen komen (via social media of Google) zonder dat ze uw homepage of hoofdpagina van uw werkenbij-site zien (zie hierboven). Zet dus ook de wervende informatie over uw bedrijf in de vacaturetekst of maak daarin in elk geval een duidelijke verwijzing naar de pagina’s waar deze informatie staat.

Bedenk: ook als u maar weinig vacatures heeft in te vullen op jaarbasis, het loont om een werkenbij-site te maken. Want ook voor die paar vacatures wilt u toch de beste medewerkers vinden? Hoe meer u vertelt over uzelf, hoe beter u kunt laten zien hoe aantrekkelijk u bent als werkgever en hoe sneller de beste mensen op u afkomen.

Vind snel jouw nieuwe werknemer met Monsterboard

Is jullie werkenbij-site aantrekkelijk ingericht maar kunnen jullie wel een boost gebruiken om meer personeel aan te trekken? Verdiep je dan eens in het Pay-for-Performance model van Monsterboard. Hiermee bereik je namelijk super vlug de meest geschikte kandidaten doordat wij gericht adverteren. Ook bespaar je nog eens onnodig hoge kosten zoals bij traditionele vacatures doordat wij werken met een flexibel inzetbaar budget naar bedrijfsbehoeften en reeds behaalde resultaten. Win-win!