Hoe omgaat met online reviews voor jouw bedrijf

Dertig jaar geleden was mond-tot-mondreclame de enige manier waarop mensen hun ervaringen met een bedrijf konden delen. Maar tegenwoordig, met het internet en de overvloed aan informatie, bieden online platformen zoals Glassdoor, PayScale en Salary.com kandidaten inzichten in wat het echt betekent om te werken of te solliciteren bij een bepaalde werkgever.

Op de meeste beoordelingsplatformen kunnen zowel huidige als voormalige werknemers anoniem hun ervaringen delen en hun salarisgegevens openbaar maken. Kandidaten kunnen ook opmerkingen achterlaten over het sollicitatieproces van een bedrijf en details geven over de vragen die ze kregen, hoe lang het proces duurde, of er een aanbod werd gedaan, en of ze dat aanbod hebben geaccepteerd.

Dit soort feedback ontvangen op een openbaar forum kan een voordeel zijn voor bedrijven met positieve beoordelingen, maar ook een nadeel voor bedrijven met ongunstige recensies. “Ik heb persoonlijk gezien hoe platformen zoals Glassdoor onze werkgeversmerk en wervingsinspanningen kunnen beïnvloeden,” zegt Kayla Norflus, senior specialist recruitment marketing bij The TemPositions Group of Companies. “Positieve beoordelingen versterken onze reputatie door onze bedrijfscultuur en werknemerssatisfactie te tonen en toptalent aan te trekken. Daarentegen kunnen negatieve beoordelingen potentiële kandidaten afschrikken en ons merk schaden als ze niet correct worden aangepakt.”

Hieronder delen we enkele tips van Norflus en andere experts over hoe werkgevers hun reputatie op platforms zoals Glassdoor het best kunnen beheren.

Wees proactief bij het aanpakken van negatieve beoordelingen

Niemand is perfect, en vroeg of laat krijgt elke werkgever te maken met een vergissing die kritiek oplevert van een kandidaat of werknemer. Ursula Mead, CEO en medeoprichter van InHerSight, een beoordelingsplatform voor vrouwen, zegt dat het belangrijk is om een strategische aanpak te hebben voor merkbeheer, vergelijkbaar met een gezondheids- en fitnessroutine. Ze benadrukt dat werkgevers proactief en consequent moeten zijn, zodat ze sterk genoeg zijn om te herstellen wanneer een negatieve beoordeling hun merk aanvalt. Negatieve feedback negeren kan daarentegen de situatie verergeren en de reputatie van de werkgever verder beschadigen.

Door actief ingegaan te zijn op zorgen in beoordelingen, kan niet alleen potentiële schade worden verminderd, maar toont het ook dat de feedback van huidige en potentiële werknemers wordt gewaardeerd. “Voor eenmalige negatieve beoordelingen volstaat een eenvoudig ‘Bedankt voor de feedback. We hebben deze informatie gedeeld met het team dat hierover gaat’,” zegt Mead. “In het geval van iets dat wijst op een onveilige werkomgeving, kun je zeggen dat je het ‘probleem verhoogt’, wat urgentie en zorg toont. Voor terugkerende opmerkingen die wijzen op een groter probleem, reageer niet alleen met een antwoord, maar onderneem actie — dat is waar mensen echt naar zoeken. Als bijvoorbeeld iedereen zegt dat ze denken dat hun salaris oneerlijk is, waarom niet salarissen opnemen in de functiebeschrijvingen om meer transparantie te bieden? Actie ondernemen op feedback zegt veel over wie je bedrijf is.”

Vergeet niet om ook te reageren op positieve beoordelingen

Een proactieve benadering van beoordelingsbeheer houdt ook in dat je reageert op positieve beoordelingen — een taak waar elke werkgever van zou moeten genieten. Dit versterkt de stem van een tevreden werknemer of kandidaat en moedigt meer mensen aan om positieve verhalen over het bedrijf te delen.

Bij het reageren op een positieve beoordeling, adviseert Mead werkgevers om “dankbaar, oprecht en enthousiast te zijn. Als de beoordeling bijzonder positief is, kun je zelfs wat zelfpromotie toevoegen.” Als een werknemer bijvoorbeeld een promotie vermeldt, zou een werkgever kunnen reageren met iets als: “Gefeliciteerd, en bedankt voor je jarenlange inzet! We besteden veel aandacht aan onze mentorschaps- en ontwikkelingsprogramma’s, en het is geweldig om te zien dat deze inspanningen ons team ondersteunen. Er komt nog meer moois aan in de toekomst!”

Moedig huidige werknemers aan om beoordelingen te plaatsen

Als een werkgever actief betrokken is bij beoordelingen, kan het een goed moment zijn om meer authentieke stemmen toe te voegen die hun ervaring delen. “Huidige werknemers aanmoedigen om beoordelingen achter te laten op sites zoals Glassdoor kan het werkgeversmerk versterken en toptalent aantrekken,” zegt Tanisha Mighty, recruiter bij Saatva. “Echte, eerstehands ervaringen van werknemers bieden waardevolle inzichten in onze werkomgeving, bedrijfscultuur, en werknemerservaring. Positieve beoordelingen van tevreden werknemers kunnen als krachtige aanbevelingen dienen, terwijl constructieve feedback helpt ons om verbeterpunten te identificeren.”

Hoewel eerlijke feedback nuttig is, is het laatste wat een werkgever wil een golf van negatieve beoordelingen. De beste reacties komen vaak van nieuwere werknemers die nog enthousiast zijn, of van toppresteerders die het bedrijf over het algemeen waarderen.

Leer van feedback van werknemers

Het belangrijkste element in het beheren van een werkgeversmerk is echt luisteren. Alleen reageren op beoordelingen zonder actie ondernemen zal op lange termijn niet veel doen om de reputatie van een werkgever te verbeteren.

“Beoordelingen van werknemers bieden waardevolle inzichten die uiteindelijk de ervaring van kandidaten en werknemers kunnen verbeteren,” zegt Mighty. “Door terugkerende thema’s te analyseren en sterke en verbeterpunten te identificeren, kunnen we de wervingsstrategieën aanpassen, onboardingprocessen verfijnen, en initiatieven implementeren om werknemersbetrokkenheid en tevredenheid te verbeteren.”

Bij het bekijken van beoordelingen zouden werkgevers zichzelf de volgende vragen moeten stellen:

  • Welke nieuwe positieve punten zie ik? Hoe kan ik deze inzetten bij het promoten van ons merk of onze initiatieven?
  • Welke negatieve trends zie ik? Hoe krijg ik meer informatie van werknemers over wat daar gebeurt? Hoe kunnen we de situatie verbeteren?

Blijf actief

Het beheren van een werkgeversmerk houdt meer in dan alleen reageren op beoordelingen. Het is het vertellen van het verhaal van een merk, het vieren van successen, en het erkennen van fouten. “Naast reageren op beoordelingen, houdt actief beheer van onze aanwezigheid op platforms in dat we updates delen over bedrijfsinitiatieven en prestaties, en dat we inspelen op trends in feedback,” zegt Norflus. “Deze proactieve aanpak beschermt niet alleen ons merk, maar positioneert ons ook als een werkgever die transparantie en feedback waardeert.”

De meeste beoordelingsplatforms zoals Glassdoor laten werkgevers hun eigen profielpagina beheren, waar ze een werkgeverswaardevoorstel kunnen toevoegen, bedrijfsupdates kunnen delen en foto’s kunnen plaatsen die de werknemerservaring en belangrijke initiatieven zoals diversiteit, gelijkheid en inclusie laten zien. Actief blijven op deze profielen helpt werkgevers om controle te nemen over hun merkbeeld en zowel actieve als passieve werkzoekenden aan te trekken.

Ontwikkel een werkgeversmerkstrategie

Buiten beoordelingen en bedrijfsprofielen kunnen werkgevers hun merk beheren op sociale media en hun carrièrewebsite, evenals via hun werkgeverswaardevoorstel, vacatures, en meer.

Ontdek onze Employer Branding Gids of lees meer over hoe je jouw werkgeversmerk kunt onderhouden in de Monsterboard Kennisbank.