8 strategieën om jouw merkverhaal te inspireren en te activeren
Is jouw merkstrategie vastgelopen? En focus je je alleen nog af en toe op een blogartikel als iemand tijd heeft? Zo ja, dan is het tijd om te beginnen met je merkstrategie ontwikkelen.
Veel bedrijven hebben de voordelen ontdekt van het investeren in hun employer branding-verhaal. Uit onderzoek van Monsterboard met Human Capital Media Research and Advisory Group bleek dat bijna 50 procent van de ondervraagde bedrijven van plan is om de totale bestedingen aan employer branding in het komende jaar te verhogen.
Hoe ga je van start? We hebben ter inspiratie een lijst samengesteld van acht bedrijven die een geweldige branding strategie voorbeeld voor hun werkgeversmerk hebben gecreëerd. Deze voorbeelden van employer branding laten zien hoe storytelling kan worden ingezet om sollicitanten te inspireren en te activeren als onderdeel van jouw merkverhaal.
Door echte werknemers met echte boodschappen te laten zien, stellen deze bedrijven werkzoekenden in staat zich in te leven in de rol. En door gebruik te maken van social media vergroten ze effectief het bereik van hun merk en stimuleren ze de betrokkenheid.
1. De video van General Electric ‘What If Millie Dresselhaus, Female Scientist, Was Treated Like A Celebrity’
GE maakte dit jaar indruk met een video waarin een wereld werd afgebeeld waarin vrouwelijke wetenschappers als beroemdheden werden neergezet. De video kondigde het doel van GE aan om voor 2020 20.000 vrouwen in technische functies in dienst te nemen. De video en zijn boodschap ontvingen direct na de eerste uitzending tijdens de Oscars van 2017 lovende internetkritieken en de video is inmiddels bijna een miljoen keer bekeken.
Belangrijkste punten: De geprezen rebranding-inspanningen van GE werden gekenmerkt door creativiteit, transparantie en een hoog investeringsniveau.
De waarden van een potentiële werkgever zijn vaak een cruciale factor bij de beslissing om een baanaanbod te accepteren. Dit geldt met name voor werkzoekende Millennials. GE maakte feilloos gebruik van employer branding content om hun waarden op een slimme, boeiende manier over te brengen.
2. De #InclusionStartsWithI-campagnevan Accenture
Accenture ging ver om transparantie te tonen door zijn eigen medewerkers te helpen hun diversiteit gerelateerde problemen te delen via een video. Ze creëerden ook een hashtag waar medewerkers gebruik van konden maken.
Dit resulteerde in positieve aandacht voor de campagne van zowel Diversity Inc. als Fortune, waardoor de reputatie van het bedrijf als een geweldige werkgever werd bevestigd. Nog een voordeel: Accenture maakt zijn diversiteitscijfers openbaar, waardoor het algemene publiek en potentiële kandidaten kunnen bijhouden hoe goed het bedrijf presteert ten opzichte van zijn diversiteitsdoelen.
Belangrijkste punten: Transparantie, eerlijkheid en slim gebruik van zowel door medewerkers gecreëerde content als social media maken van de aanpak van Accenture een waardevol voorbeeld voor andere merken. En aangezien Millennials waarde hechten aan diversiteit, is het belichten van dat onderwerp vooral slim vanuit het oogpunt van talentwerving.
Millennials willen betrokken zijn bij jouw merk. Employer branding-oplossingen van Monsterboard kunnen je helpen om jong talent online te bereiken.
3. Het Merkverhaal Project van Booking.com
Booking.com daagde haar duizenden medewerkers uit om hun eigen reizen en vakanties vast te leggen met een door het bedrijf verstrekte GoPro. Het project leverde een inspirerende video op die medewerkers op één lijn bracht met de missie van Booking.com: “Het voor iedereen makkelijker maken de wereld te beleven.”
De op de cultuur van het bedrijf afgestemde campagne leverde niet alleen een indrukwekkende video op die inmiddels al meer dan 5,5 miljoen keer werd bekeken; hij diende ook als strijdkreet voor de medewerkers van het bedrijf en als bron van spin-off-reclames voor verdere merkstrategie ontwikkelingen. Kortom: een zeer effectieve manier om gelijkgestemde, avontuurlijke sollicitanten aan te trekken.
Belangrijke punten: Het benutten van medewerkers om jouw werkgeversmerk en de waarden daarvan te vermenselijken met videoverhalen kan een slimme en kosteneffectieve methode zijn voor het creëren van authentieke en effectieve content.
4. Het Microsoft Life-blog en Instagram van Microsoft
Microsoft is een bekend merk dat zich voortdurend ontwikkeld in de technologiesector. Dit kan het moeilijk maken voor het bedrijf om te concurreren met nieuwere, hippere bedrijven voor nieuwe talenten.
Dit jaar heeft Microsoft echter vooruitgang geboekt bij het herpositioneren van haar oudere merk door haar inclusieve, hippe en inspirerende cultuur te tonen via haar Microsoft Life-blog en Instagram-account. De blog is grotendeels geschreven door medewerkers en bevat verhalen over de unieke werkruimten van het bedrijf.
Het Microsoft Life Instagram-account, die bijna 100.000 volgers heeft, biedt een kijkje in het dagelijkse werk van medewerkers met foto’s van projecten en coole bijeenkomsten.
Belangrijkste punten: Microsoft heeft te maken met een probleem dat veel voorkomt bij grote, gevestigde bedrijven: het aantrekken van jongere talenten die voor ‘coole’ bedrijven willen werken.
5. #Salesforce Ohana
Bij Salesforce draait het om Ohana, het Hawaiiaanse woord voor ‘familie’. En net als elke trotse ouder deelt het bedrijf graag foto’s van familieleden, in dit geval tevreden medewerkers die leuke, interessante dingen doen, via een Instagram-account.
Maar het werkelijke merkverhaal gaat niet over hoe en wat Salesforce deelt op Instagram; het gaat over de zichtbare betrokkenheid van medewerkers. De medewerkers van Salesforce hebben de rol van merkambassadeurs op zich genomen en delen met plezier hun liefde voor het bedrijf via hun eigen social media-accounts met de hashtag #SalesforceOhana. Dat is een geweldige manier om jouw bereik organisch te vergroten.
Belangrijkste punten: Salesforce heeft zijn medewerkers gepromoveerd tot merkambassadeurs, en dat is een geweldige les voor bedrijven die hun waarden centraal stellen.
Monsterboard helpt kandidaten jouw bedrijfswaarden te begrijpen via bedrijfsprofielpagina’s en branded job ads. Kom meer te weten over de employer branding-oplossingen van Monsterboard.
6. De video over ouderschapsverlofvan Etsy
Goede wervingscontent doet meer dan alleen informeren: het brengt de waarden van een bedrijf tot leven. Dit omvat het tonen van de impact van secundaire arbeidsvoorwaarden op het leven van daadwerkelijke medewerkers. Dat is precies wat de video van Etsy over hun ouderschapsverlofbeleid doet.
Nadat het bedrijf had aangekondigd dat het haar medewerkers zes en een halve maand betaald ouderschapsverlof zou aanbieden, rekruteerde Etsy haar eigen medewerkers om hun verhalen te delen en de impact op hun privé- en werkleven toe te lichten.
Belangrijkste punten: Dit is een perfect voorbeeld van de kracht van het op de juiste manier benadrukken van unieke secundaire arbeidsvoorwaarden. Echte mensen. Echte impact. Echt goed!
7. Het Merkverhaalvan Twitter
De professionals van vandaag willen weten hoe ze binnen jouw organisatie passen. Ze willen meer inzicht in de impact die ze kunnen maken.
Twitter heeft haar carrièresite op deze manier georganiseerd. Terwijl gebruikers door de teams van Twitter scrollen om vacatures te vinden die passen bij hun ervaring, zien ze geen typische afdelingskoppen zoals ‘Marketing’, ‘Personeelszaken’ of ‘Productontwikkeling’. In plaats daarvan zien ze de functie en impact van elk team: ‘Het bedrijf promoten’, ‘Ons draaiende houden’, ‘Het product ontwikkelen’.
Belangrijkste punten: Twitter zet het oudbakken idee van de carrièrepagina op zijn kop met transparante content die anticipeert op vragen van werkzoekenden. Het ontrafelt de structuur van het bedrijf en biedt duidelijke, toegankelijke informatie over haar doelen, visie en waarden.
Dit soort voorbeelden van employer branding spreekt waarschijnlijk drukbezette werkzoekenden aan die snel een idee willen krijgen van de cultuur en de carrièremogelijkheden.
8. De carrièreverhalen van Johnson & Johnson en de werknemersverhalen van General Motors
Net als GE begrijpen Johnson & Johnson en General Motors dat verhalen van echte medewerkers overtuigende redenen kunnen zijn om bij een bedrijf te komen werken.
De website van Johnson & Johnson belicht niet alleen de carrièrepaden van medewerkers, maar doet dit op een visueel interessante en eenvoudige manier.
Op vergelijkbare wijze vermenselijkt General Motors zijn merk en spreekt kandidaten aan door echte medewerkers in beeld te brengen om de betrokkenheid te vergroten. In een videoserie delen medewerkers van GM hun dagelijkse taken, bespreken ze hun professionele groei en leggen ze hun werk uit.
Belangrijkste punten: Net als Microsoft en GE zijn Johnson & Johnson en GM gevestigde bedrijven die hebben geleerd om te concurreren. Deze verhalen zijn een geweldige manier om hun medewerkers en hun prestaties te laten zien. Bovendien geven deze verhalen geïnteresseerde kandidaten een voorproefje van wat ze kunnen bereiken bij het bedrijf.
Overweeg ook het gebruik van verschillende contentsoorten bij het creëren van jouw wervingscontent.
Laat jouw bedrijf haar merkverhaal wereldkundig maken. Maak een vliegende start met employer branding-oplossingen van Monsterboard. En download onze gids: De basisprincipes van een werkgeversmerk.
Ben Jij Bezig Met Merkstrategie Als Werkgever?
Storytelling is een belangrijk onderdeel van het vestigen van jouw merk in de markt, maar wat heb je aan een merk als je de voordelen niet volledig benut? Misschien loop je wel marktaandeel of potentiële toptalenten mis. Monsterboard staat voor je klaar als je jouw merkverhaal wilt verbeteren. Dit platform bevat unieke inzichten in effectieve marketingstrategieën en deskundige tips voor het werven, aannemen en aansturen van personeel. Ontdek vandaag nog hoe je toegang krijgt tot deze bronnen en nog veel meer.