Employer branding hoeft niet duur te zijn

Uw bedrijf is niet bekend is bij het grote publiek en u heeft niet de advertentiebudgetten die de grote jongens hebben. Toch wilt u alleen de beste kandidaten uit de markt halen. Dat kan! Deze 5 employer branding-tips voor ondernemers leggen uit dat het creëren van een sterk werkgeversmerk niet duur hoeft te zijn.

1 – Maak een authentieke werkenbij-site

Het hart van employer branding is de eigen werkenbij-site. Zet daar niet alleen uw vacatures neer, maar vertel vooral ook wat u als bedrijf bijzonder maakt en onderscheidt van andere bedrijven. Is het innovatie, werksfeer, locatie, salariëring of wellicht iets heel anders? Hoe beter u in staat bent om te vertellen zien wat u interessant maakt als werkgever, hoe beter u de beste mensen uit de markt kunt halen. Probeer op uw werkenbij-site zo authentiek mogelijk te zijn het eerlijke verhaal te vertellen. Liefst met echte werknemers als afzender.

 

2 – Wees actief op social media

Naast de werkenbij-site is social media helemaal een mooie plek om u te onderscheiden en te laten zien wie u bent als bedrijf. Wie kent niet de grappige tweets van Coolblue waarmee ze zichzelf een hele eigen positieve identiteit hebben gegeven? Ook hiervoor hoeft u geen groot budget te hebben, want social media is in de basis gewoon gratis. Maar stop er wel voldoende tijd in en probeer ook uw medewerkers te mobiliseren actief te zijn. En wederom authentiek. Laat aan de buitenwereld zien wie de mensen zijn die bij u werken. Snoer ze niet de mond met strakke richtlijnen, maar vraag wel om logisch na te denken.

 

3 – Verras met een onderscheidende vacaturetekst

Wie wil opvallen met zijn vacature, moet het anders doen dan de rest. Durf met de beschrijving af te wijken van wat iedereen al doet. Het is een van de zes tips die recruitment-expert Jonathan Campbell geeft voor een wervende vacaturetekst. Vertel niet dat u een ambitieus iemand zoekt, maar leg op originele manier uit wat u daaronder verstaat. Laat daarnaast ook weer uw medewerkers aan het woord om uw vacaturetekst geloofwaardig te maken. Nog beter: vertel echte verhalen over uw bedrijf om het persoonlijk te maken.

 

4 – Zet de deuren open

Een open dag is ook een mooie manier om te laten zien ten zien hoe het werkelijk bij uw bedrijf aan toe gaat. Geen gelikte brochures of reclames, maar de echte werkelijkheid. Daarbij zorgt een open dag ook voor interne trots bij medewerkers die over hun vak kunnen vertellen. Want uiteindelijk draait het bij employer branding niet alleen om het aantrekken van nieuw personeel, maar ook om het behouden van de huidige medewerkers. Trots draagt daar zeker aan bij.

 

5 – Begin een blog

Een andere relatief goedkope manier om meer van uw bedrijf te laten zien is door te bloggen. Met een zakelijk blog kunt u uw expertise binnen uw vakgebied tonen op een informele en inhoudelijke manier. En zonder dat u daar reclametijd voor hoeft in te kopen. U kunt uw blog vervolgens promoten via social media of uw nieuwsbrieven. Ook zorgt regelmatig bloggen ervoor dat uw site beter gaat scoren in Google en u op die manier weer beter gevonden wordt.

Bedenk: recruitment gaat niet om het bereiken van de massa, maar om het bereiken van de mensen die bij uw bedrijf passen. Door eerst op zoek te gaan naar de ware identiteit van uw bedrijf en die op een eerlijke en consistente manier te vertellen via verschillende kanalen, kunt u de juiste doelgroep bereiken. En dat hoeft niet eens veel te kosten.

 

Vergeet uw gedrag niet!

Maar vergeet het eigen gedrag niet, waarschuwt arbeidsmarktcommunicatie-expert Martijn Hemminga in een interview over employer branding: “Je kunt nog zo’n mooie campagne maken, als recruiters slecht reageren op sollicitaties of bij een beursstand uit hun neus staan te peuteren, ben je je zorgvuldig opgebouwde krediet zo kwijt. Employer branding zit in kleine dingen. Wees je daarvan bewust en werk daaraan. Dat kan al met weinig geld, als je er maar wel energie in stopt.”