Nieuwe manier van werven: betalen voor resultaat

In een sterk veranderende markt, waarin het vinden van goed personeel lastiger is geworden, willen steeds meer bedrijven maatwerk en flexibiliteit bij hun recruitmentvraagstuk. Monsterboard begrijpt deze behoefte en besloot daarom een model op te zetten waarbij de klant persoonlijk geholpen wordt en alleen betaalt voor het resultaat: Pay for Performance.

Emilie de Haes, Marketplace manager voor de BeNeLux, legt uit wat de toegevoegde waarde is voor bedrijven en waarom dit de toekomst van recruitment is.

Wat houdt Pay for Performance precies in?

In het kort komt het erop neer dat bedrijven pas betalen als wij een bepaald resultaat boeken op hun vacature. Daarbij kunnen ze kiezen uit twee soorten performance: of voor een klik op de sollicitatieknop (apply start), waarmee de werkzoekende kenbaar maakt te willen solliciteren; of bij een afgeronde sollicitatie (apply finish), waarmee de kandidaat met zijn gegevens in het ATS-systeem of in de mailbox van de klant terechtkomt.

Waarom is Monsterboard hiermee gestart?

De wereld van onlinerecruitment verandert snel en daarmee ook de behoefte van onze klanten. Het model van vacatures online plaatsen, waar Monsterboard 25 jaar geleden groot mee is geworden, past daar niet altijd meer bij. Het is een statisch model waarbij je vooral betaalt voor de duur en zichtbaarheid van een vacatureplaatsing en niet voor het resultaat. De laatste jaren zijn veel jobboards over gegaan naar het betalen per klik op de vacature, maar dat vonden wij nog niet voldoende. Want iemand die klikt, solliciteert nog niet. Daarom zijn wij een stap verder gegaan en hebben de performance opgeschoven naar de daadwerkelijke sollicitatie om klanten zo nog meer van dienst te zijn en te ontzorgen.

Hoe zorgen jullie voor de juiste performance?

Wij werken heel datagedreven. Dat betekent dat we bijvoorbeeld heel precies monitoren hoeveel mensen naar een vacature kijken die bij ons op de site staat en hoe ze zich vervolgens gedragen. Als we opvallende pieken of dalingen zien, gaan we dieper kijken naar de mogelijke reden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de titel van de vacature niet goed aansluit bij de tekst, waardoor mensen wel klikken maar vervolgens afhaken. Als we zoiets zien, adviseren we de klant over hoe het beter kan.

Jullie bemoeien je dus ook met de vacaturetekst zelf?

Absoluut, daar hebben wij ook een sterk adviserende rol in, omdat dat erg belangrijk is bij het behalen van het juiste resultaat. De vacaturetekst kan een sollicitatie maken of breken. Maar er zijn veel meer voorbeelden hoe we onze expertise inzetten om klanten te helpen met het behalen van hun recruitmentdoelstellingen en waarbij zij ons weer feedback geven om de samenwerking te verbeteren.

Wat doen jullie verder om zoveel mogelijk mensen naar die vacature te krijgen?

Een groot deel van ons verkeer komt direct binnen op Monsterboard.nl, omdat kandidaten daaraan denken als ze naar een baan zoeken. Dat vullen we aan met alle gebruikelijke kanalen om kandidaten extra te verleiden naar ons platform te komen. Denk aan search, social media en partner websites binnen ons Monster Media Netwerk. Afhankelijk van de data en wat we terugkrijgen van de klant sturen we steeds weer bij. We zitten er dus bovenop.

Hebben jullie daarbij veel contact met de klant?

Zeker. Dat maakt onze aanpak ook uniek. We hebben tweewekelijks contact met de opdrachtgever om de voortgang te monitoren en waar nodig iets aan te passen. We denken mee over de optimalisatie van het hele proces en worden echt een partner in het realiseren van de recruitment(marketing)doelen. Juist die nauwe samenwerking maakt het erg krachtig.

Voor welk soort bedrijven is Pay for Performance geschikt?

Eigenlijk is het geschikt voor alle soorten bedrijven. Voor bedrijven met veel vacatures werkt het erg goed, omdat bij hen het vangnet groter is om veel kandidaten aan te spreken. Maar juist ook voor kleinere bedrijven biedt het een enorme toegevoegde waarde, om hen te helpen zichtbaarder te worden tussen alle vacatures die er al op het internet staan.

Is er al veel vraag naar?

Absoluut! Het product groeit enorm en de reacties zijn ook erg positief. Niet voor niets blijft 98% van onze klanten met ons werken, ondanks dat ze elk moment met ons kunnen stoppen als ze willen.

Is Pay for Performance de toekomst van recruiten?

Ik denk het wel. Het gaat steeds meer lijken op hoe de meeste e-commercebedrijven al langer werken. Recruitment heeft daarin altijd een beetje achtergelopen, maar dat halen wij nu rap in. Het past ook bij waar we als maatschappij veel meer naartoe gaan: betalen voor hetgeen dat je krijgt, waarbij je ook nog eens flexibel kunt op- en afschalen.

Heb je een voorbeeld van flexibel opschalen?

Een goed voorbeeld is Black Friday. Voor bedrijven die logistiek medewerkers zoeken, betekent deze periode een enorme piek. Zij willen in de aanloop ernaartoe graag opschalen. Dan moet je ook een partij hebben die flexibel kan meebewegen met recruitmentbehoeftes en dat is precies wat Monsterboard met Pay for Performance kan. Deze flexibiliteit, in combinatie met het betalen voor wat je geleverd krijgt en het zijn van een partner die meedenkt, maakt ons uniek en zeer toekomstbestendig. Ik denk dan ook dat dit dé nieuwe manier van recruiten is en in de toekomst door steeds meer bedrijven wordt ingezet.


 

Meer weten over Pay-for-Performance? Neem dan vrijblijvend contact op met ons team via pfp-nl@monster.com of 0800-023 1948.