De toekomst van recruitment: contentmarketing en personalisatie (interview)

Jonathan Campbell is oprichter van Social Talent, een bureau dat trainingen verzorgt over online en social recruitment. We vroegen hem naar zijn toekomstvisie op de recruitmentmarkt.

Hoe zoeken wij in 2020 naar personeel?

Ik hoop dat de recruitmentmarkt de komende jaren wat meer opsteekt van de huidige manier van marketing bedrijven. Daar wordt steeds minder gebruik van interuption marketing, waarbij banners worden getoond terwijl je op een willekeurige site zit. Wat ze nu meer doen is contentmarketing: het maken van een eigen site met interessante content die om jouw merk heen is gebouwd. Mensen komen daarheen omdat ze die informatie willen lezen. Op die manier verkoop je je merk op een hele subtiele manier. Ik hoop dat de recruitmentwereld dat over acht jaar ook meer is gaan doen.

Doen ze dat nu nog niet dan?

Heel weinig. We stoppen de social media nog steeds vol met onze vacatures. Ik hoop dat we over acht jaar meer bouwen aan een publiek. Als je een techniekbedrijf bent, moet je begrijpen wat jouw doelgroep wil weten en daar over vertellen. Je hebt al wel een paar goede carrièresites die dat begrepen hebben, zoals AT&T die een hele uitgebreide Facebooksite heeft met interessante verhalen. Dat budget komt niet van marketing, maar van HR.

Een merk opbouwen is content maken. Net zoals jij nu doet met dit interview. Je laat mensen uit de markt aan het woord, omdat je weet dat de doelgroep van Monsterboard dat interessant vindt en omdat ze daardoor een positief gevoel over jullie merk krijgen. Wat jij nu doet is een product verkopen. En dat is wat de rest over acht jaar ook waarschijnlijk doet.

Hoe zie jij de toekomst van vacaturesites. Bestaan die volgens jou in 2020 nog?

Bestaat Amazon in 2020 nog?

Zeg jij het maar.

Ja, ik denk van wel. Boeken veranderen niet, alleen hun vorm verandert. Die wordt steeds meer digitaal. Daarom bedacht Amazon de ‘kindle’, zodat ze nu ook digitale boeken kunnen verkopen. Zo passen ze zich door innovatie aan de veranderende omstandigheden aan. En vacaturesites zullen dat ook doen. Mensen willen nog steeds graag naar online marktplaatsen gaan om hun producten te kopen. Mensen willen hun boeken niet op Facebook kopen. En als ze een baan willen, willen ze naar een plek waar ze die baan kunnen vinden. Waar het goed georganiseerd en gestructureerd is.

Hebben de social media dat niet veranderd?

Social media hebben de manier waarop wij met bedrijven communiceren veranderd. Het is persoonlijker geworden en heeft het anonieme bedrijf een gezicht gegeven. Je kunt nu rechtstreeks praten met het personeel, zien wie ze zijn, met ze connecten, tweeten. Vacaturesites zien ook dat gedrag tegenwoordig socialer is en spelen daar op in. Zoals Monsterboard dat met BeKnown heeft gedaan. Social jobboards zullen steeds meer opkomen, maar vacaturesites als marktplaats zullen absoluut blijven bestaan.

Toch zijn er mensen die beweren dat social media die positie gaan overnemen.

Vacaturesites hebben tien jaar geleden de kranten overgenomen, maar toch bestaan de kranten nog. En de slimme kranten zijn meegegaan met de tijd. Die zijn ook online gegaan en hebben daar flink in geïnvesteerd. Ze hebben wel marktaandeel verloren, net zoals vacaturesites niet meer zo groot zijn als acht jaar geleden. Maar kranten en vacaturesites blijven belangrijk. Zeker als ze mee gaan met hun tijd. Als jouw business is om nieuws te brengen, dan zorg je dat dit gebeurt, ongeacht het medium. En als jouw business is om een marktplaats te zijn voor vacatures, dan bedenk je een manier om dat over acht jaar ook nog te kunnen zijn.

Wat zouden vacaturesites volgens jou moeten doen?

Wat ik een hele interessante site vind, is Glassdoor.com. Dat is een site waar je bedrijven kunt beoordelen en informatie kunt delen over bijvoorbeeld lonen. Net zoals op hotelsites gebeurt. Dat is ongelooflijk social. Mensen vinden dat leuk, want die zijn nieuwsgierig en willen dit soort zaken weten. Als vacaturesites dit idee zouden omarmen, zouden ze enorm social worden. In mijn ogen moeten vacaturesites uiteindelijk een plek zijn waar je alles vindt over een sector, een beroep en een carrière.

Verwacht je dat er over acht jaar nieuwe tools op de markt zijn die recruitment weer anders maken?

Absoluut. Alles zal weer anders zijn in 2020. Technologie verandert altijd. Dat is de enige zekerheid die we hebben.

Verwacht je dat er over acht jaar nieuwe tools op de markt zijn die recruitment weer anders maken?

Absoluut. Alles zal weer anders zijn in 2020. Technologie verandert altijd. Dat is de enige zekerheid die we hebben.

Enig idee welke kant we op gaan?

Het internet zoals we dat nu kennen, zal ophouden te bestaan zolang we steeds meer computers op zakformaat krijgen die werken met apps. Web 3.0 is mobiel. Dat betekent dat het niet meer nodig zal zijn om een URL in te typen in de webbrowser, omdat iedereen via apps werkt. Dat is een fundamentele verandering en de vraag is hoe bedrijven en vacaturesites daarmee omgaan. Dat wordt interessant.

Bedrijven zullen steeds meer via mobiel te bereiken moeten zijn.

Het gaat er niet alleen om of hun site op een klein scherm te lezen is, ze moeten denken vanuit de ervaring van de mobiele gebruiker. Die zit op een apparaat waarop hij moeilijk kan typen, maar waarbij hij wel andere zaken heeft, zoals spraaktechnologie en GPS. Bedrijven moeten gaan nadenken wat ze daar allemaal mee kunnen. Inspelen op die mobiele ervaring.

Kun je wel fatsoenlijk solliciteren via een mobiele telefoon? Het is bijvoorbeeld een heel gedoe om je cv mee te sturen.

Solliciteren gaat niet om het sturen van een cv. Solliciteren is het registreren van interesse. Dat is waar het om moet gaan. We leven in een wereld waar keuzes draaien om eenvoud. Een van mijn favoriete apps is Hotel Tonight. Die ziet waar je bent en adviseert altijd drie hotels in de buurt: één trendy, één budget en één luxe. Ze geven er nooit vier of meer. Dat is prettig. Ik wil niet uit duizend hotels moeten kiezen. Ik wil een snelle goede keuze kunnen maken, want ik weet dat het allemaal goede hotels zijn die ze aanbieden.

Werkzoekenden willen ook geen duizenden banen zien. Die willen dat een slim algoritme hun de beste baan geeft die bij hen past, gebaseerd op wat die telefoon allemaal van hen weet. Door de patronen, de zoekgeschiedenis, de locatie, wat dan ook. Ze willen personalisatie. De persoonlijke ervaring is de motor van nieuwe technologie.

Sollicitaties worden ook eenvoudiger?

Ja, het hoeft niet uitgebreider te zijn dan: “Ik ben geïnteresseerd”. Niet meer, niet minder. Niks uploaden van formulieren. Vergeet dat. Gewoon één simpele button waarop je je interesse duidelijk maakt. En het bedrijf moet dan maar bepalen wat ze met die informatie doen.

Heb je nog andere trends voor de toekomst?

Lokaal gaat steeds belangrijker worden. Want elke markt is weer verschillend. Zelfs binnen landen heb je per regio of per stad verschillen. Als je een strategie maakt voor jouw bedrijf of jouw vacaturesite dan moet je daar rekening mee houden.

Maar de arbeidsmarkt wordt toch steeds mondialer?

Zeker. Maar mondiaal betekent dat er honderden verschillende variaties zijn voor één oplossing. Niet dat er één oplossing is voor iedereen. Globalisering gaat om het accepteren van alle verschillende landen, culturen en stijlen. En een verschillende gebruikerservaring, of het nu gaat om searchen of het benaderen van kandidaten. Globalisering is niet one size fits all. Het gaat om het herkennen van de verschillende maten en om het bouwen van een infrastructuur die rekening houdt met zoveel mogelijk personalisatie.

Weer die personalisatie dus?

Ja, het gaat niet eens zozeer om het land waar ze wonen, maar om de persoonlijke ervaring. En dat is wat mobiel te bieden heeft en wat de toekomst gaat worden. Ook in recruitment.

Dit interview is afkomstig uit het Monster Year Report. Een rapport met trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en inzichten van verschillend experts.

Dit artikel is ook verschenen bij HR talk op HR netwerk. Op HR Talk geeft Monsterboard, samen met andere kennisdragers, visie op ontwikkelingen en trends uit de wereld van werk.