Recruitment-trends 2019

Geen vakgebied dat elk jaar weer zo bol staat van de trends als recruitment. Zeker in tijden van economische voorspoed, waarbij extra zeilen bijgezet moeten worden om het schaarse talent te vinden en de noodzaak hoog is om steeds weer nieuwere en meer onderscheidende (technologische) hulpmiddelen in te zetten. Wat kunnen we dit jaar allemaal verwachten?

1 – Mobile recruitment…vooral voor de oriëntatiefase

Het is geen echte trend meer te noemen, want het prijkt al jaren bovenaan elk lijstje: de doorbraak van mobile recruitment. Gek genoeg blijken de trendwatchers (mea culpa) zich toch elke keer weer te vergissen in de weerbarstigheid van de meeste bedrijven. En in hun voetspoor de werkzoekenden.

Terwijl de smartphone voor alles en nog wat wordt gebruikt, blijft het solliciteren via mobiel al jaren achter. Ook uit recent onderzoek van Monsterboard blijkt dat werkzoekenden toch veel vaker de desktop gebruiken dan hun telefoon als ze op een baan willen reageren. Ze zoeken wel via mobiel, maar solliciteren uiteindelijk via hun desktop.

De vraag is of de werkzoekende niet wil, of simpelweg niet kan, omdat bedrijven het mobiel solliciteren niet goed hebben ingericht. Dat laatste lijkt zeker het geval, hoewel het eerste ook niet onderschat moet worden. Want ook bij het doen van online aankopen blijkt nog steeds dat de consument vaak mobiel zoekt, maar via desktop vervolgens zijn aankopen doet. Doorgaans omdat dat een veiliger en vertrouwder gevoel geeft.

Maar deze bedrijven moeten zich wel realiseren dat de kans op een aankoop groter is als de consument zich vooraf mobiel heeft kunnen oriënteren. Als een online consument switcht van smartphone naar pc is de aankoop nabij, zo blijkt uit onderzoek van onder meer de Universiteit van de Groningen.

Investeren in mobiel als oriëntatiekanaal blijkt dus wel verstandig en het lijkt erop dat recruiters dat ook steeds meer inzien. Zeker nu steeds meer werving gebeurt via social media (31% van de recruiters zegt te werven via social media) weet je als recruiter dat werkzoekenden steeds vaker de vacatures en werkenbij-pagina’s mobiel bekijken. Want social media wordt bijna alleen maar mobiel gebruikt, dus zal elke doorklik ook naar een mobiele pagina gaan.

De opmars van mobile recruitment zal dan ook vooral daar plaatsvinden. In de oriëntatiefase. Maar wie het de werkzoekende vervolgens ook makkelijk maakt om meteen te reageren via mobiel zal helemaal spekkoper worden. Zie ook de volgende trend.

2 – Chatbots en Whatsapp

Consumenten lijken nog een beetje een haat-liefde verhouding te hebben met chatbots. Aan de ene kant willen we liever via korte geschreven tekst communiceren dan via ouderwets telefoneren (zie hoe appjes het bellen hebben weggevaagd) aan de andere kant worden we gek van geautomatiseerde chatbots die maar niet lijken te begrijpen wat we willen weten.

Daar valt dus nog een hoop te winnen en dat zal dan ook zeker gaan plaatsvinden. Want op het moment dat chatbots een stuk professioneler worden en de consument beter kunnen helpen met standaard vragen, zal ook de consument snel om zijn.

En daarmee ook de werkzoekende. Nu nog zegt 42% van de werkzoekenden geen behoefte te hebben van chatbots voor recruitment, maar dat getal zal wel eens snel naar beneden kunnen gaan in 2019.

Een goede chatbot kan een werkzoekende en een recruiter namelijk fantastisch van dienst zijn. Denk aan algemene vragen over de vacature (staat hij nog open, tot wanneer kan ik reageren, hoeveel mensen werken er op de afdeling) het opstellen van voorselectievragen tot aan het inplannen van een sollicitatiegesprek als een recruiter (van vlees en bloed) uiteindelijk heeft besloten dat er een match is.

Want dat recruiters uiteindelijk de echte selectie blijven doen, ligt wel in de verwachting. Recruitment blijft mensenwerk. Maar bots kunnen wel een hoop gestandaardiseerd werk uit handen nemen. En zijn vooral 24/7 beschikbaar. Voor beide partijen (recruiters en werkzoekenden) wel zo prettig. Helemaal mooi als zo’n bot een hybride variant heeft waarbij de moeilijkste vragen uiteindelijk ook door een recruiter kunnen worden beantwoord.

Het maakt het voor de werkzoekende ook laagdrempeliger om te reageren als hij alleen maar even zijn eerste interesse via een chat hoeft te sturen. Het contact wordt sneller gelegd. Zeker als dat nu ook via Whatsapp allemaal beter gestroomlijnd kan worden.

Vooral dat zal in 2019 (en de jaren erna) een flinke vlucht nemen. “Geïnteresseerd in deze functie? Stuur even een appje” Waarna het hele circus van (voorselectie) vragen kan uitrollen op het (mobiele) scherm en de werkzoekende zo spelenderwijs het recruitmentproces inrolt.

Om vervolgens via desktop zijn cv te sturen… Dat dan weer wel.

3 – Video wordt de norm

Het inzetten van video is niet nieuw te noemen, maar het zal naar verwachting wel steeds meer de norm worden in recruitment. Video is zo alom vertegenwoordigd en we zijn inmiddels zo gewend om van alles een video te maken en rond te sturen dat het eigenlijk gewoon raar is als je op een recruitmentpagina van een bedrijf alleen maar tekst ziet en geen bewegend beeld.

Zeker in de strijd om de beste employer brand kunnen bedrijven niet meer om video heen. Wie een werksfeer in woorden wil vangen moet wel een erg goede tekstschrijver zijn. Dan werkt video toch beter.

Bovendien willen werkzoekenden het authentieke verhaal zien. Van echte mensen voor een camera, alsof ze tegenover je staan.

Dus niet een corporate tekstje dat ‘opleiding en ontwikkeling bij ons hoog in het vaandel staan’, maar een werknemer die op camera enthousiast en authentiek vertelt hoe hij binnen het bedrijf heeft kunnen groeien na het volgen van die leerzame studie.

Het gemak waarmee we als consument tegenwoordig video’s maken (en delen), zal ook binnen de recruitmentwereld steeds meer gemak worden. Waar recruiters aanvankelijk nog wel huiverig waren om video in te zetten, zullen ze het nu veel sneller doen. Omdat ze ook wel moeten. Werkzoekenden willen beeld, dus krijgen ze beeld.

Omgekeerd zullen werkzoekenden er ook aan moeten geloven en ook steeds vaker via video moeten reageren op een sollicitatie. Want ook recruiters willen graag de echte kant van iemand zien en dat kan (tot op zekere hoogte) beter via video dan op papier. In elk geval wordt het een stuk persoonlijker.

Plus het werkt als een mooie voorselectie om reacties te krijgen van mensen die echt geïnteresseerd zijn. Je voorkomt een hoop standaard-reacties van werkzoekenden die met hagel schieten en hun cv’s maar overal naartoe sturen. Voor schaarse functies kun je het daarom maar beter niet inzetten als voorselectie, want daar wil je de drempel juist zo laag mogelijk maken.

4 – Voice search?

De grootste technologische revolutie in ons huishouden zal het komend jaar ongetwijfeld wel de komst van stembediening worden. In Amerika heeft al een op de vijf volwassenen zo’n ‘smart speaker’ en het aantal groeit daar in rap tempo.

Met smart speakers moet je denken aan de Google Home die sinds 2018 ook in Nederland te koop is – een apparaat waarmee we alles in ons huis kunnen bedienen. “Hey Google, zet even het koffieapparaat aan, dim de lampen en doe er gelijk een leuk mediterraans muziekje bij”. In die trant.

Maar deze virtuele stemassistenten kunnen uiteraard ook gebruikt worden om te googelen. “Hey Google, wat voor een weer wordt het morgen? Hey Google hoe heet de president van Brazilië? Hey Google wat betekent ‘moratorium’?”

En dan is de stap naar recruitment snel gemaakt. “Hey Google, ik zoek een baan als marketingmanager in Amersfoort”. Of vanuit de recruiters gedacht: “Hey Google, ik zoek een Java-developer met minimaal 5 jaar ervaring, regio Groningen.”

Het zal zeker deze kant opgaan, maar er zal ook nog een hoop voor nodig zijn om een goede match te maken tussen de gesproken zoekvraag en het aanbod. Zeker vanuit het perspectief van recruiters die kandidaten zoeken, zal het nog wel even lastig zijn, omdat je die nu ook al niet via Google zoekt.

Nog niet iedereen kan wennen aan de nieuwe voice search… 

Maar voor werkzoekenden die op zoek gaan naar vacatures, zou het wel eens snel kunnen gaan. Zeker nu Google zijn manier van banen zoeken al steeds meer aan het standaardiseren is met Google For Jobs (officieel ‘Google Job Search Experience’) waarbij bedrijven hun vacatures al van een bepaalde opmaak (structured data) moeten voorzien, kan dit het stapje naar een goede voice search vanuit werkzoekenden in elk geval wel snel geschikt maken.

Misschien is dat wel de reden dat de Google Job Search Experience er nog steeds niet is in Nederland (en merendeel van de wereld). Misschien wordt het op de achtergrond wel meteen gereed gemaakt voor een geschikte voice search. Wie zal het zeggen.

5 – Wat doet de economie?

Snufjes om makkelijker werkzoekenden te vinden, gedijen natuurlijk vooral goed in een bloeiende economie en krappe arbeidsmarkt. Dan is de noodzaak immers het hoogst en de budgetten evenredig. Maar hoe bloeiend zal onze economie in 2019 blijken?

Dat zal de grote vraag worden. Hoewel het CPB nog wel een stevige groei van 2,2% verwacht, zegt het planbureau toch ook dat de vooruitzichten ‘minder rooskleurig’ zijn. DNB is dan ook al minder enthousiast en spreekt van een groei van 1,7%.

Er is al even een kleine schok door de wereld gegaan met sterk dalende beurskoersen en ook het consumentenvertrouwen is aan een neergang bezig. Ondertussen zijn er onzekere factoren zoals een sluimerende handelsoorlog, een bijna definitieve Brexit (of toch niet?) en begrotingsperikelen in de eurozone.

Het zijn zaken die moeilijk te voorspellen zijn, maar als de groei plotseling tot stilstand komt of de economie zelfs krimpt, zullen het weer spannende tijden worden op de arbeidsmarkt. Waar de groei de afgelopen tijd niet op leek te kunnen en de personeelstekorten alleen maar opliepen, kan een beetje economische tegenslag snel omslaan in voorzichtigheid.

En dan is het maar de vraag hoe de chatbots, de voice search voor sollicitatie en de inzet van videobranding zich gaat ontwikkelen. De tijd zal het leren. In elk geval wensen we iedereen een succesvol 2019 toe met de allerbeste kandidaten!