Voor het derde jaar op rij brengt Monsterboard het Monster Year Report uit. Een blik op de arbeidsmarkt van 2012 en de trends en ontwikkelingen van de toekomst. Begeleid met inzichten van onder anderen Willem Vermeed, Jonathan Campbell en enkele Nederlandse topbedrijven die vertellen over belangrijke keuzes die zij maken in de arbeidsmarkt.
Nog altijd last van de crisis
In het derde kwartaal van 2012 lagen zowel het aantal openstaande als het aantal vervulde vacatures lager dan het jaar daarvoor. Volgens het CBS ging het om 75.000 banen minder dan in 2011. De werkloosheid liep eind 2012 verder op naar 571.000 mensen, 7,2% van de beroepsbevolking. Dit betrof vooral 45- tot 65-jarige en meer mannen dan vrouwen raakten werkloos. In het derde kwartaal 2012 ontstonden er 108.000 vacatures open, 29.000 minder dan het jaar daarvoor.
Monsterboard zag in 2012 per maand gemiddeld 875.000 unieke bezoekers die zo’n 1,8 keer per maand de site bezoeken. Per keer bezocht iemand 7 pagina’s, dit is 18% meer dan het jaar daarvoor. Maandelijks worden zo�n 23.000 cv�s toegevoegd aan de database en een kleine 12.000 search agents aangemaakt.
22% oriënteert via social media
Vrienden volgen, zelf teksten en foto’s plaatsen en reageren op anderen: social media is populair. 22% van de werkzoekenden oriënteert zich ook op de arbeidsmarkt via deze kanalen, in 2010 maakte nog niemand hier gebruik van. Vacaturesites worden met 58% nog altijd het meeste gebruik maar social media wordt steeds belangrijker voor het recruitmentproces. Het is voor bedrijven steeds belangrijk om aanwezig te zijn op social media: als anonieme onderneming krijg je een gezicht.
Jonathan Campbell, social recruiter van Social Talent: ‘Door de komst van social media is recruitment persoonlijker geworden. Ik de komende jaren zou ik graag zien dat ze meer bouwen aan een publiek door bijvoorbeeld contentmarketing. Als je een site bouwt met informatie die jouw doelgroep interesseert, komen ze er zelf naartoe. Zo verkoop je je merk op een subtiele manier.’
Mobiel naar vacatures zoeken neemt fors toe
Waar in 2011 slechts 3,2% van de Monsterboard bezoekers via een mobiel apparaat kwam, was dat in 2012 al 15% en de verwachting is dat dit zal toenemen. Steeds vaker oriënteren werkzoekenden zich via mobiel, bedrijven moeten dus anticiperen op dat nieuwe apparaat. (recruitment)sites geschikt maken voor een klein formaat scherm, optimale vindbaarheid van de vacatures omdat er minder banen op een pagina met zoekresultaten passen en er is winst te behalen in het daadwerkelijke solliciteren via mobiel.
De gezochte functies sluiten niet aan bij de aangeboden vacatures
In de zoekwoorden is te zien dat in 2012 vooral secretaresses, verkopers, marketingmedewerkers en managers op Monsterboard.nl actief op zoek zijn naar een betere baan. Bij het uploaden van een cv kan de industrie ingevuld worden. Daaruit blijkt dat de Overheid (7%), Zakelijke dienstverlening (5,5%), Entertainment en events (4,9%), de Gezondheidszorg (4,6%) en Reclame en PR (4,5%) het meest populair zijn. Het merendeel zoekt een baan in Noord- en Zuid-Holland.
Dit zijn ook de provincies waar de meeste vacatures uitstaan. Maar er is geen perfecte match tussen wat werkgevers zoeken en waar werknemers naar op zoek zijn. In 2012 plaatsten recruiters de meeste vacatures voor de volgende industrieën: Techniek (12,8%), IT-diensten (10,8%), Zakelijke dienstverlening (6,3%), IT-software (5,9%) en de Financiële dienstverlening (3,5%). Alleen in de Zakelijke dienstverlening lijken beide partijen op zoek.
Internationaal werven kan een oplossing zijn voor de krapte
Een bedrijf weet vaak hoeveel werknemers er over drie jaar nodig zijn, maar op het moment van werven kan er een tekort zijn aan goede krachten. We zien momenteel veel krapte in de IT, Techniek, Financiële sector en de Zorg; bedrijven hebben nu moeite met het vullen van die vacatures. Daarom is het belangrijk om een plan te hebben om in deze groepen de beste mensen te werven.
We zien in de internationale cv-database dat geschikte kandidaten voor IT en Techniek vooral te vinden zijn in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Om de toekomstige vacatures te vullen, zou internationaal werven een oplossing kunnen zijn. Bas Silos, Salesmanager bij Monsterboard, raadt aan om met een strategische personeelsplanning te werken. Dan zie je de tekorten niet alleen aankomen, maar kan je ook een plan maken hoe je deze toch gaat aanvullen.
Heeft u interesse in het Monster Year Report? U kunt het gratis opvragen via marketing@monsterboard.nl.