Hoe verandert Google For Jobs het recruitmentlandschap?

Google For Jobs is sinds augustus eindelijk live in Nederland, na dik twee jaar afwachten en speculeren, kan de markt zich nu eindelijk opmaken voor een nieuwe manier van banen vinden. Wat betekent dit voor het recruitmentlandschap? We zetten een aantal mogelijke veranderingen op een rijtje.

Kans voor kleinere bedrijven

Tot op heden wordt Google gedomineerd door de grote vacaturesites en aggregatoren als het gaat om de hoge posities. We scheven het al eerder: wie als bedrijf zelf hoog wil scoren in Google met zijn vacatures maakt eigenlijk geen kans. Hoe gaat dat straks met Google For Jobs? Ongetwijfeld zullen ook dan de grotere partijen (zoals Monsterboard) in eerste instantie hoger worden getoond bij brede zoekopdrachten. Maar het verschil met vroeger is dat je straks ook binnen Google kunt filteren, op bijvoorbeeld locatie en afstand tot je woonplaats. Hoe specifieker iemand filtert, hoe gerichter de resultaten. En dan kun jij als klein bedrijf met slechts een paar vacatures op je eigen site toch ook gewoon verschijnen in de resultaten in Google. Iets wat tot nu toe bijna onmogelijk was.

Vacatureteksten worden informatiever

Een van de grote ergernissen van Google was dat er geen standaard was voor vacatureteksten. Elk bedrijf deed het op zijn eigen manier, waardoor ze enorm verschilden qua informatie. Dat maakte het lastig om vacatureteksten te indexeren omdat heel vaak belangrijke informatie ontbrak. Met Google For Jobs wil Google daar een einde aan maken, doordat ze een aantal velden verplicht hebben gemaakt. Via code (structured data) moet je die aan jouw vacature toevoegen, ander wordt deze niet getoond. Dat maakt de kwaliteit in brede zin van de vacatures op het internet een stuk groter.

Sowieso wil Google dat je je de omschrijving van de functie zo informatief mogelijk maakt. Hoe leeswaardiger en vollediger jouw vacature, hoe groter de kans op een goede positie. De verwachting is dat bedrijven daardoor nog net even wat extra inspanning zullen doen om hun vacatures wervend te maken. En dat is voor iedereen goed nieuws, aangezien de vacaturetekst nog bij heel veel bedrijven een ondergeschoven kindje is. Wie in Google een kans wil maken, kan daar niet meer mee aan komen.

Geen vage functietitels meer

Een andere reden voor Google om het heft in handen te nemen met hun eigen Job Search Experience (z noemt Google het zelf), is dat het een einde wil maken aan de wirwar van functietitels. Op zich is het niet erg (en niet te voorkomen) dat er meerdere termen zijn voor dezelfde soort functie (denk: salesmanager, accountmanager, verkoopmedewerker en sales rep), maar Google vindt het wel vervelend dat er ook nog bedrijven zijn die vagere termen gebruiken als salestijger of duizendpoot. Dan wordt het wel erg lastig om nog de juiste vacature te tonen bij een bepaalde zoekvraag.

Vandaar dat Google ook eist dat je bij het opmaken van de vacature kiest voor een gangbare functietitel zonder aanvullende informatie als parttime/fulltime en salaris (die informatie hoort immers in een ander veld thuis). Of erger: wervende termen als ‘We zoeken iemand die veel geld wil verdienen’.

De eisen van Google over het beschrijven van de functietitel (bron)

Google zegt dit soort titels te weren uit de resultaten, maar een snelle blik op enkele resultaten, laat toch ook zien dat de praktijk weerbarstiger is en dat ook dit soort titels nog wel door de mazen heen glippen.

Voorbeeld van functietitel die niet geheel aan de eisen van Google lijkt te voldoen.

 

Waar het heen gaat? We zullen merken in hoeverre de vage en rommelige titels echt tot het verleden gaan behoren. Alles hangt af van de controle door Google. Want als je met een verkeerde titel niet zichtbaar wordt, dan zullen bedrijven het wel laten.

Einde van het salaristaboe

Een van de opvallendste filters bij Google For Jobs is ongetwijfeld die van het salaris. Werkzoekenden kunnen zoeken op banen waar een bepaald salaris bij hoort. Het is als bedrijf geen verplicht veld om in te vullen, maar je mist dan wel de kans om getoond te worden als werkzoekenden er wel op zoeken.

Daarbij wordt aangenomen dat het een rankingfactor is. Oftewel: je scoort hoger als je wel een salarisindicatie geeft. Dat is nogal wat in een wereld waar wij niet zo scheutig zijn met het delen van deze informatie. Gaat Google For Jobs dan eindelijk het salaristaboe in Nederland doorbreken?

Betere matches

De filters van Google For Jobs zorgen natuurlijk voor betere matches. Maar daarmee doen ze op zich niks nieuwers dan wat vacaturesites als Monsterboard al sinds de eeuwwisseling doen. Toch kan het in de breedte wel tot betere matches leiden, als meer bedrijven nu beter vindbaar zullen zijn. Dat is goed nieuws voor werkzoekenden die nu wellicht nog beter de passende baan kunnen vinden. Ook een van de redenen van Google om met Google For Jobs te starten.

Wie een openstaande vacature heeft voor een schaars beroep zal zijn hoop niet alleen moeten vestigen op Google For Jobs, maar ook uit andere vaatjes moeten blijven tappen – zoals het bereiken van passieve kandidaten.

Geen dubbele vacatures meer

Voor werkzoekenden is het ook prettig dat dubbele vacatures op Google tot het verleden gaan behoren. Google herkent identieke vacatures nog beter en zal ze clusteren in één zoekresultaat. De werkzoekende kan dan kiezen via welke bron (de site waar de vacature staat) hij wil solliciteren.

Voorbeeld van meerdere vacatures op één plek in Google For Jobs. Via de buttons kan de werkzoekende de vacature op de originele plek bekijken (en solliciteren).

 

Een mooie opschoningsactie, vooral in het voordeel van de werkzoekende die nu niet meer tien keer dezelfde vacature tegenkomt omdat die op verschillende platforms is geplaatst.

De toekomst van recruitment

De recruitmentwereld staat een boeiende periode te wachten met de komst van Google For Jobs. We blijven je op de hoogte houden. Meer weten over het geschikt maken van jouw vacatures voor Google For Jobs? Bekijk hier alle informatie die we verameld hebben over Google for Jobs