Dit is wat we weten over ‘Google Job Search Experience’

Google gaat de vacatures in zijn zoekmachine binnenkort anders presenteren: de Google Job Search Experience. In Amerika doen ze dat al, maar het zal ongetwijfeld ook naar Nederland komen. Het zal de manier waarop banen worden gezocht (en aangeboden) flink op z’n kop zetten. Wat is de ‘Google Job Search Experience’ nu eigenlijk precies? En wat betekent het voor bedrijven, recruiters én vacaturesites? In dit artikel vertellen we alles wat we er tot nu toe over weten.

Wat is 'Google Job Search Experience'?

De ‘Google Job Search Experience’ is een speciale box met resultaten die Google toont als iemand binnen Google zoekt naar een baan. Die resultatenbox wordt getoond boven de gewone zoekresultaten. Het is vergelijkbaar met Google Shopping waarbij Google ook een aparte box laat zien met producten als iemand op een product googelt. Dus als iemand straks googelt op ‘marketing baan’, dan laat Google in die box linkjes zien naar vacatures op internet met marketingbanen.

Hoe komt Google aan de vacatures die het laat zien?

Google haalt die vacatures eenvoudig van het internet. Google is in de eerste plaats een zoekmachine en maakt slechts een verwijzing naar de vacatures die op andere websites of vacaturesites staan. In de basis doet Google niets anders dan ze altijd al deden. Je kon altijd al naar banen zoeken via Google. Alleen presenteren ze de resultaten nu iets overzichtelijker en prominenter.

Kan iedereen met zijn vacatures in die Google-box terechtkomen?

Ja, in principe kan iedereen daar komen te staan. Alleen zul je je vacatures wel zo moeten opstellen dat ze door Google herkend worden als vacature, inclusief de variabelen waarop gebruikers kunnen filteren, zoals locatie, sector en soort dienstverband.

Google maakt hiervoor gebruik van zogeheten structured data, een set codes die de informatie van een pagina verrijken. Ook voor vacatures bestaan er speciale codes die aan een vacaturetekst moeten worden toegevoegd, zodat de zoekmachine ze goed kan lezen en verwerken. Bekijk hier hoe die data er voor Job Postings uit zien.

Dit soort structured data wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om andere zoekresultaten te verrijken. Denk aan de reviews die je wel eens onder de zoekresultaten ziet staan of het aantal calorieën bij een recept. Deze informatie toont Google als de juiste data is toegevoegd op de juiste manier.

Wie wil dat zijn vacatures straks ook getoond worden in de Google Job Search Experience, moet ook de juiste structured data toevoegen. Een precies werkje, want als je het niet goed doet, wordt jouw informatie niet goed getoond.

Is Google Job Search Experience gratis?

Ja, je hoeft niets te betalen om getoond te worden in de speciale zoekresultaten voor banen in Google. Net zoals je voor de overige organische zoekresultaten niet hoeft te betalen. Je moet dus wel de juiste data (zie hierboven) toevoegen, anders verschijn je niet (goed).

Laat Google ook vacatures aan vacaturesites als Monsterboard zien?

Absoluut. De vacatures die bedrijven op Monsterboard plaatsen, worden ook getoond in de resultatenbox op Google. Monsterboard zorgt er juist voor dat jouw vacature goed is ingesteld voor Google en neemt alle ingewikkelde code voor bedrijven uit handen. Bedrijven hoeven alleen maar een vacature op Monsterboard te plaatsen en wij zorgen ervoor dat alle ‘structured data’ goed ingesteld staat om optimaal getoond te worden.

Sterker: doordat Google voorkeur heeft voor bedrijven die een sterke ‘voetafdruk’ op het internet hebben, is de kans groter dat vacatures van Monsterboard hoger in de resultaten komen dan de vacatures van bedrijven die minder bekend zijn bij Google.

Hoeveel resultaten toont Google?

Op de eerste pagina van Google laat Google direct de drie beste resultaten zien. Daaronder staat een link naar de overige resultaten die horen bij de zoekopdracht. Die verschijnen dan in een aparte pagina waarbinnen de gebruiker ook nog kan filteren.

Hoe wordt bepaald welke resultaten Google als eerst toont?

Dat blijft altijd het geheim van de Google-smid. Net zoals dat nu al geldt voor de organische resultaten. Google toont de resultaten die in hun ogen het best matchen met de zoekopdracht bovenaan. Het spreekt voor zich dat het goed invullen van een vacature (op zoektermen en structured data) voor een beter resultaat zorgt. Ook lijkt het zo te zijn dat Google voorkeur heeft voor bedrijven die meer naamsbekendheid hebben of waar vaak op gezocht wordt.

Welke filteropties biedt Google allemaal?

Binnen de speciale banen-zoekoptie van Google kan onder meer gefilterd worden op:

  • Locatie (plus het aantal kilometers in een straal om die locatie)
  • Publicatiedatum (hoe recent is de vacature)
  • Dienstverband (fulltime/partime/stage)
  • Bedrijfsnaam
  • Sector (IT, transport, gezondheidszorg, etc           

Hiervoor is het wel van belang dat deze informatie goed ingevuld staat in de ‘structured data’ van de vacaturetekst.

Wanneer is deze zoekoptie in Nederland te zien?

Dat is niet met zekerheid te zeggen, omdat Google daar nog geen officiële uitspraken over heeft gedaan. Maar aan te nemen valt dat het wel in 2018 zal zijn. De Google Job Search Experience is al in 2017 gelanceerd in de Verenigde Staten en ze rollen het nu langzaam over de wereld uit.

Heeft het nog zin om mijn vacatures op vacaturesites te zetten?

Wij menen van wel. Zoals gezegd worden de vacatures van Monsterboard ook getoond in de resultatenbox van Google. Daarbij weten wij precies welke structured data door Google gewenst is en zorgen wij er nu al voor dat die op de juiste manier in jouw vacature wordt verwerkt. Monster is al betrokken bij het project sinds de lancering in de Verenigde Staten in 2017 en heeft dus al een jaar ervaring in het optimaliseren van de vacatures voor Google. Ook houden we de mogelijke wijzigingen in het algoritme van Google nauwlettend in de gaten om er direct op in te kunnen spelen.

En zoals gezegd, heeft Google naar alle waarschijnlijkheid voorkeur voor sterke merken waar vaker op gezocht wordt. Als jouw bedrijf niet heel erg bekend is, vergroot je de kans door mee te liften op de bekendheid van Monsterboard om zo toch hoger in de resultaten te komen.

Daarbij geldt dat zoeken via Google maar één van de manieren waarop werkzoekenden zich oriënteren op banen. Veel werkzoekenden kijken toch nog steeds liever direct op een vacaturesite omdat ze daar nog gerichter kunnen zoeken. Als je al je pijlen op Google richt, mis je die werkzoekenden.

Ook geldt in het geval van Monsterboard dat wij vacatures op meerdere plekken op het internet tonen. Met onze Premium Job Ads worden vacatures heel gericht aan de juiste mensen getoond op Social Media of op bepaalde websites die jouw doelgroep bezoekt. Zo bereik je als bedrijf niet alleen de actieve werkzoekenden maar ook de passieve kandidaten, een groep die zeker in schaarse beroepen erg waardevol is, maar ook in de huidige markt die over het algemeen steeds krapper wordt.

Moet ik mijn vacatureteksten nu al anders maken?

Het is verstandig om nu al rekening te houden met de komst van Google Job Search Experience. Want Google kennende kondigen ze een lancering niet maanden van tevoren aan en kan hij er zo in een paar weken zijn. Wil je dan getoond worden, dan kun je je vacatures maar beter vast geoptimaliseerd hebben.

Maar zoals gezegd hoef je er niet druk om te maken als je je vacatures op Monsterboard hebt staan. Wij nemen de hele codering op de achtergrond uit handen. Jouw vacatures zullen dan vanzelf verschijnen op het moment dat Google Job Search Experience van Google in Nederland gelanceerd wordt.

Wel is het van belang dat je hierbij de standaard richtlijnen volgt voor het opstellen van een vacaturetekst. Belangrijkste punten:

  • Maak een duidelijke titel met alleen de functie. Gebruik geen jargon en vermijd ook creatieve vondsten. Dus wel: Accountmanager, niet: commerciële tijger.
  • Zet ook niet de locatie in de titel. De locatie maak je op een andere plek duidelijk. Dus niet: Accountmananager Amsterdam
  • Ook moet je andere wervende elementen achterwege laten. Een vacaturetitel als “Wil jij veel geld verdienen?” kan aanlokkelijk lijken, maar voldoet niet aan Googles voorschriften, omdat de functietitel hier niet duidelijk is.
  • Voeg in de body van de vacaturetekst zoveel mogelijk relevante informatie toe als vaardigheden, verantwoordelijkheden en kwalificaties om de vacature zo waardevol mogelijk te maken.