Google For Jobs lijkt nu echt snel naar Nederland te komen. Tijdens zijn keynote op Emerce Recruitment vertelde Google-expert Richard Collins al dat er driftig op de achtergrond getest wordt. Je kunt natuurlijk afwachten tot het zover is, maar slimmer is het om nu al in actie te komen. We geven 5 stappen die je nu al kunt zetten om straks helemaal klaar te zijn én voorop te lopen.
1 – Gebruik nu al structured data
Het belangrijkste wat je van Google for Jobs moet weten, is dat het gebruikt maakt van structured data. Dat is een soort universele code die opgesteld is door een aantal zoekmachines om websites beter te kunnen begrijpen.
Voor allerlei soorten pagina’s zijn er van dit soort codes opgesteld. Zo is er eentje voor recepten waarmee je bijvoorbeeld aan zoekmachines duidelijk kan maken wat de bereidingstijd is en hoeveel calorieën het bevat. De zoekmachine kan deze informatie dan al tonen in zoekresultaten via zogeheten rich snippets. Maar ook voor evenementen of reviews wordt veel gebruikt maakt van structured data.
En ook voor vacatures zijn er al van deze codes opgesteld, alleen worden ze nog niet erg actief gebruikt. Maar daar gaat dus verandering in komen met Google for Jobs. Om een plek in hun lijst met vacatures te bemachtigen zul je je vacatures die codes moeten meegeven, anders toont Google ze niet.
Het gaat hierbij om informatie over zaken als functietitel, dienstverband, organisatie, locatie, plaatsingsdatum. Zo kan Google namelijk makkelijker filters toevoegen en kunnen vacatures beter gevonden worden. Bekijk hier het volledige overzicht van de verplichte en aanbevolen velden.
Zo verschijnen straks de banen op de eerste pagina van Google
En zo ziet het eruit als je doorklikt. Met filter-opties
Het is raadzaam om je vacatures nu al te voorzien van deze data zodat ze straks makkelijk gevonden worden als Google for Jobs live gaat. Op zijn minst is het verstandig om alvast uit te zoeken hoe je die structured data makkelijk kunt toevoegen aan je vacature. Niet elke website is hetzelfde en wellicht heb je te maken met een CMS-systeem waarbij je niet makkelijk dit soort data kunt toevoegen. Overleg dan alvast met je webbouwer hoe hiermee om te gaan.
Het is niet ingewikkeld, zeker niet als het eenmaal staat, maar als je geen tijd wilt verliezen, zou ik me er nu alvast in verdiepen. Collins vertelde dat in Engeland nog lang niet alle ATS-systemen uitgerust waren met structured data, dus dat je daar nog niet op kunt vertrouwen.
Plaats je je vacatures op Monsterboard dan hoef je je er niet druk om te maken. De vacatures op Monsterboard krijgen vanzelf de juiste codes mee, zodat ze goed verschijnen in Google for Jobs.
2 – Check je functietitels
De titel van je vacature wordt belangrijker dan ooit. Want dat is waar Google op baseert of je wordt getoond of niet. Nu hoef je je op zich niet al te druk te maken om de juiste benaming van je functietitel, omdat Google for Jobs juist ook bedacht is om verschillende benamingen voor dezelfde functies beter te begrijpen. Google heeft al eindeloze functienamen in kaart gebracht en begrijpt dus dat met een salesrep min of meer hetzelfde wordt bedoeld als verkoopmedewerker.
Toch kan het helpen om de benaming te kiezen die het meest gebruikt wordt, omdat dat altijd de vindbaarheid zal vergroten. Een goed idee om daar alvast eens onderzoek naar te doen, bijvoorveeld via Google Trends.
Wel is het van groot belang dat je in de titel van je van vacature alleen de (gangbare) functietitel zet en geen vage omschrijvingen of onbegrijpelijke grapjes als ‘Fulltime duizendpoot’, ‘Spin in het web’, ‘Alleskunner’ of ‘Durfal gezocht’.
Meer weten over Google for Jobs? Bekijk hier het webinar over Google for Jobs dat we vorig jaar gaven.
Ook houdt Google er niet van als je in de functietitel aanvullende informatie zet over de locatie of dienstverband. Dus niet: ‘Parttime Marketingassistent in Apeldoorn’, maar gewoon ‘Marketingassistent’. Locatie en dienstverband kun je elders in je structured data kwijt, zodat Google er wel op kan filteren. Stop je het in de functietitel, dan gaat Google je zeer waarschijnlijk negeren.
3 – Maak een pakkende opening
Als Google for Jobs straks live is in Nederland zul je merken dat de in de resultatenpagina steeds het eerste stukje tekst van je vacature laten zien. Daar zul je de sollicitant dus al voor je moeten winnen.
Begin dus niet eerst met een algemeen stuk over je eigen bedrijf of over de functie, maar maak het meteen aantrekkelijk in een paar zinnen zodat de lezer verder wil lezen en dus op jouw vacature gaat klikken.
Google laat in preview pane slechts het eerste deel van de vacature zien.
Dit is op zich niets nieuws en goede vacaturetekstschrijvers doen dit al, maar het wordt nu nog belangrijker dan ooit. Begin er daarom gewoon nu al mee als je het nog niet doet.
4 – Doorbreek het salaristaboe
Nicol Tadema van VoorTekst schreef het vorig jaar al: Doorbreek het taboe op salaris in vacatureteksten. En daar kunnen we het helemaal mee eens zijn. Vooral ook als je straks bovenaan wilt komen in de resultatenpagina van Google for Jobs. Want salaris is een van de velden binnen structured data die je kunt invullen en Google waardeert het zeer als je dat doet. Er wordt zelfs vanuit gegaan dat het een rankingfactor is, wat betekent dat je een voorsprong hebt op de andere bedrijven als jij het wel invult.
Gooi dus intern vast eens een balletje op over het benoemen van salarissen (desnoods bandbreedtes) in je vacatures. Ga daar niet pas over beginnen als Google for Jobs live staat en andere bedrijven je al voor zijn.
5 – Maak alvast een goede workflow
Google houdt van kwaliteit op het internet en gruwelt daarom van pagina’s die niet meer up-to-date zijn. Hetzelfde geldt voor pagina’s waar een vacature op staat. Als die vacature verlopen is, maar nog niet is weggehaald, dan zal Google dat niet waarderen.
Zorg er daarom voor dat je nog scherper omgaat met het monitoren van je online vacatures. Haal ze weg als ze verlopen zijn of pas de einddatum aan in de structured data. Zo voorkom je dat Google jou op een gegeven moment gaat afstraffen en jouw vacatures minder prominent zal plaatsen.
Hetzelfde geldt ook voor het aanmelden van vacatures. In principe hoef je dat niet te doen, omdat de robot van Google ze in principe vanzelf wel vindt. Maar als jij een website hebt die niet vaak bezocht wordt, kan het wel eens een paar dagen duren voordat Google doorheeft dat je een nieuwe vacature geplaatst hebt. Voor vacatures toch best een paar cruciale dagen. Je kunt ook aan Google een seintje geven als je een vacature geplaatst hebt, zodat hij hem eerder kan ‘indexeren’.
Het is dus slim om over dit proces van aanmelden en monitoren vast na te denken. Hoe ga je dit bijhouden, wie stel daarvoor verantwoordelijk? Zeker als je veel vacatures hebt, is dat handig.
Welke stappen heb jij al gezet?
Ik hoop dat je met deze 5 stappen al mooi aan de slag kunt met het klaarmaken voor Google for Jobs. Heb je al bepaalde stappen gezet, deel ze in de comments. We zijn benieuwd hoe het ervoor staat. Ook als je vragen hebt, mag je ze hier natuurlijk stellen.