In 2020 bestaat 40% van de wereldmarkt uit Generatie Z: jongeren geboren tussen 1995 en 2010. 2020 is ook het jaar waarin de meeste jongeren uit deze generatie de arbeidsmarkt op gaan. Voor werkgevers dus een belangrijke groep: zij kunnen enerzijds een oplossing zijn voor het nog altijd groeiende personeelstekort in een aantal branches, anderzijds heeft deze generatie een bedrijf veel te bieden. We stelden Manon Eshuijs, Generatie Z expert bij Monsterboard geeft antwoord op de 5 meest gestelde ‘generatie Z’ vragen.
Hoe bereik je ze?
In ieder geval niet meer met een traditionele vacaturetekst. Generatie Z zijn echte digital natives en hebben een aandachtsspanne van 8 seconden, waardoor content gescand wordt of het wel of niet relevant voor hen is.
Waarom is Generatie Z zo belangrijk voor werkgevers?
“In 2025 groeit Generatie Z uit tot een omvang van 2,6 miljard wereldwijd, in Nederland komt dat neer op ongeveer 2,9 miljoen jongeren. Het is de generatie van Wikileaks, Blockchain en AirBnB. Ze zijn jong, ambitieus en milieubewust. Generatie Z is de meest diverse generatie tot op heden, bijna 25% van de 16 tot 19 jarigen is van allochtone afkomst. Ze zijn vaak hoger opgeleid dan andere generaties. Het is een belangrijke groep voor adverteerders en marketeers en zeker ook voor werkgevers!”
Wat kunnen ze dan specifiek bijdragen aan een bedrijf?
Het is de eerste generatie die als het ware is opgegroeid met de smartphone in de hand. Ze gebruiken vijf schermen tegelijk en zijn wel 10 uur per dag online.
Ze zijn visueel ingesteld en houden vooral van videocontent. Technologie is een groot deel van de wereld waarin zij leven. Hun sociale leven wordt gedomineerd door social media en ze communiceren met elkaar via Whatsapp of Snapchat. Ze kunnen je bedrijf dus enorm veel bieden op digitaal gebied! Ook zijn ze ambitieus, leergierig en bijzonder ondernemend. Allemaal eigenschappen die bedrijven waarderen.”
Maar, hoe zorg je ervoor dat ze bij jouw bedrijf willen werken?
“Het begint natuurlijk met de vraag hoe je ze moet bereiken. Een traditionele vacaturetekst zal waarschijnlijk niet effectief zijn. Daarom zeg ik altijd: begin bij het begin en verdiep je in de doelgroep en in de vacature die je open hebt staan.
Plan overleg in met collega’s en managers die alles weten over de vacature, denk hierbij aan de afdeling waar de nieuwe collega komt te werken en wie zijn nieuwe collega’s worden. Probeer zoveel mogelijk informatie te krijgen zodat je een wervingsplan kunt maken. Kijk ook eens binnen je organisatie of er al jongeren aan het werk zijn, heb je deze generatie niet al in huis? Vraag dan hoe ze je hebben gevonden.
Probeer je daarna in te leven in deze generatie, dit kun je heel goed doen met het maken van een ‘candidate persona’. Een persona komt eigenlijk uit de marketingwereld, maar zien we steeds vaker terugkomen in de recruitment. Met een persona stel je door middel van een fictief karakter je kandidaat samen; het is eigenlijk een verpersoonlijking van de ideale sollicitant of werknemer.
Candidate Persona
Een persona helpt je kandidaten in deze generatie beter te begrijpen: wat vinden ze belangrijk in het werk, in het selectieproces en door wie of wat laten ze zich beïnvloeden bij het maken van keuzes? Hiermee kun je verder in het wervingsproces, je weet dan als het goed is waar je het beste een vacature kunt uitzetten en in welke vorm.
Om Generatie Z te bereiken kun je er voor kiezen om een videovacature te maken, en deze vervolgens via social media te promoten. Maar ook hierbij is het belangrijk om goed te overwegen via welk kanaal je dit doet. Jongeren maken veel gebruik van YouTube, maar zitten ze op YouTube wel te wachten op een vacature, gebruiken ze dit medium om een baan te zoeken?”
Hoe kunnen bedrijven deze generatie binnen halen?
Niet ieder bedrijf heeft budget voor recruitment of employer branding.
Je hoeft niet één keer te doen, begin klein! Begin bijvoorbeeld met je bedrijf zichtbaar te maken op social media: maak Instagram aan en post hier regelmatig nieuws op en deel wat er binnen je bedrijf gebeurt. Dat hoeft niks te kosten, en toch ben je op die manier in ieder geval vindbaar voor Generatie Z.”