Hoe ga je om met een slechte prestatie op het werk

Manager troost werknemer met problemen met job prestaties

Een succesvolle werkplek heeft veel weg van een winnend voetbalteam. Iedereen speelt een belangrijke rol en is even verantwoordelijk voor zijn of haar eigen prestatie, of die van het team. Het maken van een foutje kan veel impact hebben, maar is zo nu en dan te verwachten. Maar vergeet niet dat het hele team baat heeft bij een wereldgoal.

Natuurlijk moeten managers soms moeilijke beslissingen nemen wanneer iemands prestaties niet acceptabel zijn. Zelfs sterspelers die normaal top prestaties leveren kunnen halverwege het seizoen de mist in gaan. Net als bij voetbal moet je, als je wilt dat jouw werkomgeving als een winnend team presteert, weten hoe je slechte werkprestaties per speler moet aanpakken.

Wanneer Slechte Prestaties Te Wijten Zijn Aan Een Gebrekkig Management

Een slimme hardwerkende medewerker kan niet altijd een perfecte job performance leveren, vaak om redenen buiten hun controle om. Misschien waren ze überhaupt niet de juiste persoon voor de taak. Sollicitanten volgen vaak het mantra ‘fake it ’til you make it’. Soms werkt het, maar het kan net zo goed op een mislukking uitdraaien. Zorg ervoor dat de kandidaat die jouw voorkeur heeft de juiste match is voor de functie en voor de cultuur van je bedrijf.

Andere redenen voor een slechte prestatie op het werk kan wijzen op onvoldoende training, onduidelijke communicatie van doelen, of het niet bereid zijn om managementstijlen af te stemmen op verschillende werknemers. Dit wordt over het algemeen veroorzaakt door slechte communicatie skills of gebrek aan aanpassingsvermogen. Sommige werknemers gebruiken bijvoorbeeld liever e-mail, terwijl anderen werknemers weer de voorkeur geven aan face-to-face instructies voor bepaalde projecten of opdrachten.

Tot slot is het belangrijk dat managers hun personeel motiveren om het beste uit zichzelf te halen. Dit betekent niet dat ze elke handeling moeten micro managen, of het werk voor ze moet doen, je moet er simpelweg voor zorgen dat de werknemers worden uitgedaagd en het werk doen dat iets voor ze betekent. Soms kan het helpen om de werktaken te veranderen, zodat ze niet elke dag dezelfde taak uitvoeren (ook verveling kan leiden tot slechte werkprestaties). In principe wil je onderpresteerders vragen wat je kan doen om hen te helpen hun doelen en de doelen van het bedrijf te verwezenlijken.

Geef Vroegtijdig en Constructieve Feedback

Wanneer een medewerker het laat afweten en in een neerwaartse spiraal zit wat betreft de kwaliteit van zijn of haar werk, is het belangrijk dat je zo vroeg mogelijk ingrijpt. Wacht niet op een job performance beoordeling of het einde van een proeftijd. Ten eerste verschaft een vroege (en positieve) interventie de middelen die de werknemers nodig hebben om voor een stijgende lijn te zorgen. Misschien was het slechts een kleine communicatiestoring of hadden ze extra training of ondersteuning nodig, maar waren ze te verlegen om erom te vragen.

Ook kan het bijhouden van dossiers van verschillende interacties (met zowel feedback als verbetermogelijkheden) je helpen bij het maken van beslissingen en om deze te onderbouwen als je iemand moet ontslaan. Als je abrupt besluit om iemand te ontslaan zonder eerdere gesprekken zal het ontslag stressvoller zijn voor alle betrokkenen in deze situatie en is de kans groter dat het uitdraait op een langdurig klachtenproces.

Feedback en check-ins kunnen ook deel uitmaken van jouw regelmatige prestatiebeoordelingen. Je wilt voorkomen dat je de avond voor het beoordelingsgesprek feedback bij elkaar moet schrapen omdat je bij eerdere check-ins geen dossier hebt bijgehouden.

Ontsla Werknemers Met Respect

Het is helaas niet geworden wat je ervan verwacht had. Dat gebeurt wel vaker, maar het is nog steeds belangrijk om dat je de vertrekkende werknemers met waardigheid en respect behandeld. Vraag jezelf wel af, voordat je ze naar de deur wijst, of je er alles aan gedaan hebt om de werknemers een kans te geven om zichzelf te verbeteren. Dit is niet alleen eerlijk ten opzichte van de werknemer; het is ook de beste oplossing voor jouw bedrijf. En als er dan toch niets anders opzit om de werknemer te ontslaan, is het raadzaam dat je, wanneer je hen (privé) vertelt dat je hun dienstverband beëindigt, kort bespreekt waarom ze worden ontslagen, aan de hand van eerdere interventies.

In de meeste gevallen is ontslag een zeer emotionele ervaring waarbij werknemers zich boos, ontdaan en verbijsterd kunnen voelen. Ze kunnen ook veel vragen hebben, dus het is belangrijk dat je daar rekening mee houdt. Het is jouw taak om je team te managen, dus wees respectvol maar ook vastberaden. Het zal ook bijdragen aan het moreel als je werknemers weten dat je eerlijk en besluitvaardig bent.

Beperk Een Slechte Job Performance Door de Juiste Kandidaten Te Selecteren

Hoe goed je ook bent voorbereid als manager, je krijgt vroeg of laat te maken met een werknemer die een slechte job prestatie levert. Er zijn echter stappen die je kunt nemen om dit zoveel mogelijk te beperken, met name tijdens het wervingsproces. Volg Monsterboard en profiteer van meer wereldgoals en minder fouten. Met toegang tot bedrijfsanalyses en inzichten, waaronder deskundige tips voor werving en management, run je jouw bedrijf komend seizoen met een sterrenteam. Ga vandaag nog aan de slag met je eerste vacature!