Een probleem oplossen en personeelsbeleid met moeilijke werknemers en onvrede vermijden

Manager in gesprek met probleemmedewerkers

Hebben jij en jouw personeel te maken met een lastige werknemer die hun werk misschien voldoende, of zelfs goed, uitvoert maar voortdurend klaagt en onvrede aanwakkert? Het gevaar met deze werknemers die hun houding gemakkelijk kunnen verspreiden, is dat ze anderen in je team kunnen besmetten.

Zulke moeilijke werknemers kunnen meer invloed hebben op het bedrijfsresultaat en personeelsbeleid van je afdeling dan je misschien denkt. In feite kan een negatieve houding een veel groter rimpeleffect hebben op het personeel en organisatie dan de gebrekkige vaardigheden van een enkele werknemer. Daarom is het voor het managen van lastige werknemers van cruciaal belang om het schadelijke probleem direct aan te pakken.

Schep Duidelijke Verwachtingen Voor Het Gedrag Van Werknemers

Het zal je werk makkelijker maken als je werknemers begrijpen dat hun werk niet alleen draait om wat ze bereiken, maar ook om hoe ze het bereiken.

Laat door middel van een personeelsbeleid jouw afdeling duidelijk weten dat je meer verwacht van je personeel dan alleen efficiënte individuele bijdragen. In plaats daarvan is elke persoon verantwoordelijk voor het opbouwen van een respectvolle, collaboratieve teamomgeving die de productiviteit en doelstellingen van de afdeling en het bedrijf als geheel bijstaat.

Een andere nuttige strategie is om in functioneringsgesprekken met werknemers de bijdrage van elk personeelslid aan het algehele functioneren en het moreel van de afdeling te beoordelen. Generaliseer deze verwachting voor alle medewerkers. Benadruk regelmatig de boodschap dat hoe werknemers met elkaar samenwerken net zo belangrijk is als het behalen van verkoopdoelstellingen of projectdeadlines.

Raadpleeg Personeelsbeleid

Omdat het lastig is om interpersoonlijke problemen te vast te stellen hebben veel leidinggevenden moeite om lastige werknemers effectief te managen. Ze vermijden stappen richting verandering totdat ze gefrustreerd zijn en het al te laat is.

Voordat je een ongemakkelijk gesprek hebt met de werknemer in kwestie, moet je een eerste stap zetten door afdeling personeelszaken te raadplegen. De HR-medewerkers kunnen je adviseren over de benodigde documentatie en tijdschema’s, en hoe deze kwesties binnen de cultuur van de organisatie worden aanpakt.

Probleem Oplossen Met Werknemer Op Tactvolle Wijze

De meeste managers houden er niet van om personeelskwesties aan te pakken. Maar vrees niet: de volgende stappen kunnen je helpen om de personele situatie te benaderen:

  • Blijf kalm: Laat je eigen frustraties achterwege. Tegen de tijd dat veel managers de werknemer in kwestie aanspreken zijn ze de scherven al een tijdje aan het oprapen. Ondanks de toenemende frustratie zal een uitbarsting in deze context je kansen van het probleem oplossen verminderen.
  • Vermijd het woord ‘instelling’: Beschrijf het probleem van de medewerker niet als een probleem met hun instelling. Dit is te subjectief en wordt waarschijnlijk opgevat als een persoonlijke aanval. Citeer specifieke voorbeelden en leg het verband tussen het negatieve gedrag en de productiviteit.
  • Bied hulpbronnen aan: Verwijs hen naar bronnen die hen uit een negatief gedragspatroon kunnen halen. Veel organisaties beschikken over hulpprogramma’s voor medewerkers, die vertrouwelijk advies verstrekken.

Door kalm, objectief en behulpzaam te blijven, vergroot je je kansen op een gunstige uitkomst voor zowel de werknemer als je afdeling. Dit staat allemaal omschreven in je personeelsbeleid.

Heb Je Te Maken Met Moeilijke Werknemers? Wij Kunnen Je Helpen.

Laat je personeel weten dat je een sterke manager bent die problemen kan oplossen en benadruk de positieve bijdragen van je hardwerkende personeel en organisatie in je personeelsbeleid. Zet vandaag nog het juiste personeel op locatie met een gratis vacature.