Motivatie bij culturele diversiteit: 3 belangrijke tips
Iemand motiveren om te veranderen of beter hun best te doen kan een hele opgave zijn, zelfs wanneer je werkt met mensen met een vergelijkbare achtergrond. Maar het kan nog lastiger zijn om met werknemers om te gaan met andere waarden en normen dan die van jou.
Motivatie tussen verschillende culturen vereist extra vaardigheid en aandacht. Managers moeten de situatie nauwkeurig inschatten en een strategie ontwerpen die past bij iemands persoonlijke waarden en normen.
De drie stappen hieronder helpen je bij het ontwerpen van motivatiestrategieën die cultureel bewust zijn en daarom bruikbaar zijn bij jouw inspanningen om een harmonieuze en productieve culturele diversiteit in je bedrijf te creëren.
1. Interpreteer huidig gedrag
Effectieve gedragsverandering begint met een nauwkeurige interpretatie van de reden waarom iemand ongewenst of dubieus gedrag vertoont. Begrijpen waarom iemand zich op een bepaalde manier gedraagt, maakt het gemakkelijker om dat gedrag te nuanceren.
Het komt bijvoorbeeld vaak voor dat managers het spreken van voor hen een vreemde taal op de werkplek door een medewerker verkeerd interpreteren als een teken van respectloosheid. In feite is het gebruik van een andere taal meestal een poging om een functie gerelateerde boodschap nauwkeurig over te brengen, een teken van extreme stress of vermoeidheid, of een poging om het communicatieproces te versnellen.
Je vraagt je misschien af: “Hoe kan ik ooit genoeg weten over interculturele diversiteit om alle verschillende normen en waarden waar ik mogelijk mee te maken krijg nauwkeurig te interpreteren?” Het antwoord is eenvoudig: Vraag het. Als je dit met respect doet, verzamel je waardevolle en betrouwbare informatie die je zal helpen hen tot de gewenste aanpassing aan te sporen.
2. Maak je verwachtingen kenbaar
Leg je verwachtingen uit op een manier die begrijpelijk is voor iemand die niet in dezelfde cultuur als jij is opgegroeid. Bij het omgaan met culturele diversiteit is het belangrijk om te focussen op de motivatie en achtergrond van de werknemer.
Uitleggen wat we van anderen verlangen is niet eenvoudig. Vaak zijn de meest vertrouwde procedures, beleidslijnen en verwachtingen het moeilijkst om te verwoorden. Het is van belang dat teamleden hun problemen en klachten uiten, zodat je je bewust bent van zaken die je moet aanpakken.
Wat het probleem ook is, het is voor elke werknemer moeilijk om gemotiveerd te zijn en je doelstellingen te bereiken als ze zich niet bewust zijn van jouw verwachtingen.
3. Benadruk positieve bekrachtiging
Benadruk het gewenste gedrag. Meestal is dit eenvoudig. Merk op dat werknemers goed presteren en spreek je waardering uit. Als het gaat om culturele diversiteit wordt deze stap iets lastiger.
Bovendien kan gedrag zoals het uiten van problemen of het toegeven van een gebrek aan begrip moeilijk te onderbouwen zijn . Het is uiteraard moeilijk voor managers om een werknemer te complimenteren als die met nieuws komt over een gemiste deadline of een kapot stuk apparatuur. Maar probeer toch lang genoeg afstand te nemen van het probleem om de medewerker te prijzen voor het feit dat hij of zij je op de hoogte heeft gehouden, en moedig hem of haar aan om dat te blijven doen.
Een opmerking over communicatie
Voor alle drie de bovenstaande stappen is effectieve communicatie van cruciaal belang. Maar het is belangrijk om te onthouden dat wat effectief is in de ene cultuur, mogelijk niet goed werkt in de andere. Als de manier waarop je ideeën en feedback tot uitdrukking brengt niet het gewenste en motiverende effect heeft, doe dan wat huiswerk: verdiep je in de betreffende cultuur en pas je aanpak aan.
Motiveer mensen met interculturele diversiteit op je werkplek
Het omgaan met diversiteit in je bedrijf kan een hele uitdaging zijn om mensen te motiveren. Maar als je erin slaagt, kan je profiteren van de grote voordelen van diversiteit op je werkplek. Het goede nieuws is dat je deze uitdaging niet alleen hoeft aan te gaan. Bij Monsterboard begrijpen we de eisen van een wereldwijd personeelsbestand en hoe belangrijk het is om toegang te hebben tot een grote database voor het vinden van nieuwe medewerkers. Schrijf je in en bereik de juiste kandidaten.