Employer branding: vergeet het salaris niet
‘Werksfeer is belangrijker dan salaris’. Het is een kop die ongeveer elk kwartaal wel opduikt in de media, na een zoveelste onderzoek naar wat werknemers belangrijk vinden in een baan. Hartstikke leuk en ongetwijfeld nog waar ook. Maar laten we daarmee niet vergeten dat salaris nog steeds erg belangrijk is.
Dat kranten smullen van dit soort uitkomsten, is begrijpelijk. Want ze zijn net even wat anders dan mensen verwachten – hoewel het na tien berichten inmiddels ook weer niet zo verrassend is. En werkgevers vinden het natuurlijk ook heerlijk om te lezen. Wie mensen aan zich wil binden, hoeft alleen maar de sfeer te verhogen. Scheelt nogal een bom duiten.
Natuurlijk, sfeer en plezier (én zingeving én maatschappelijk ondernemen én flexibilieit én ontwikkelingsmogelijkheden) zijn absoluut zaken die bedrijven voorop moeten stellen als ze aan hun employer brand willen werken (vinden wij ook). Want in een verziekte omgeving wil niemand werken. Maar het zou een verkeerd idee zijn om het salaris nu maar helemaal te negeren (nog los van het feit dat het verhogen van de werksfeer in een verziekte werkomgeving ook niet eventjes eenvoudig geregeld is).
Want als werknemers sfeer belangrijker vinden dan salaris, dan zeggen ze niet dat ze salaris onbelangrijk vinden.
6 op de 10 vinden salaris belangrijk
In heel veel lijstjes en onderzoeken waar werksfeer belangrijk wordt genoemd, staat salaris op een goede tweede plaats. Zoals in het onderzoek van Randstad waarbij 62% aangeeft salaris een belangrijk aspect van goed werkgeverschap te vinden – slechts 3 procentpunten onder de nummer 1: een aangename werksfeer.
En in ons eigen (internationale) onderzoek uit 2016 bleek zelfs dat een hoge beloning nog altijd de voornaamste voorwaarde voor werknemerstevredenheid is. 52% van de Nederlandse werknemers geeft dat aan en onder de (internationale) millennials is dat zelfs 60% – voor wie denkt dat millennials salaris helemaal niet meer interessant vinden.
Salaris blijft dus een belangrijke tool om je als werkgever geliefd te maken. Niet onbelangrijk om te realiseren nu de eindejaarsgesprekken weer op de planning staan.
En aangezien de lonen de afgelopen jaren toch al amper gestegen zijn, terwijl de krapte wel toeneemt, kan het geen kwaad om eens kritisch naar het eigen beloningsbeleid te kijken.
Vervangen is vaak duurder
Ik wil niemand op kosten jagen, maar bedenk wel dat het vervangen van een goede werknemer vaak veel duurder is (verlies van kennis, ervaring, tijdelijke productiviteit én de kosten voor de hiring) dan een kleine (maar symbolisch vaak grote) salarisverhoging. Tel uit je winst.
Betaal je als werkgever al boven de markt, vergeet dat dan zeker niet te melden in je arbeidsmarktcommunicatie. Uit onderzoek blijkt dat circa driekwart van de werkzoekenden salarisinformatie belangrijk vindt in een vacaturetekst. Maar die wordt niet altijd gegeven. In deze Candidate Survey van Talentboard gaf 31% van de millennials aan dat ze salarisinformatie belangrijk vonden bij hun laatste sollicitatie, maar 39% gaf aan dat ze deze informatie graag hádden gehad. Met ander woorden: die ontbrak dus!
Wil je je als werkgever onderscheiden van je concurrentie zorg dan (naast het creëren van een goede werksfeer – daar blijf ik het mee eens) voor een serieus salaris en deel dat duidelijk (desnoods in bandbreedtes) in je communicatie.