Functieomschrijving leraarondersteuner

functieomschrijving leraarondersteuner

Trek razendsnel de meest geschikte leraarondersteuner aan met onze tips en voorbeeld functieomschrijving!

Door: Marianne Cooper-van der Veen

Als werkgever weet je hoe belangrijk het is om de juiste mensen op de juiste plek te hebben binnen jouw onderwijsinstelling. We begrijpen dat je op zoek bent naar een leraarondersteuner en we helpen je dan ook graag bij het opstellen van een aantrekkelijke vacaturetekst. Want het vinden van de juiste kandidaat die jouw team kan versterken valt en staat met een sterke functieomschrijving leraarondersteuner!

Door een goed doordachte functieomschrijving op te stellen zorg je ervoor dat je de juiste kandidaten aantrekt die niet alleen gekwalificeerd zijn maar ook goed passen bij de visie en cultuur van jouw school. Wij begeleiden je stap voor stap bij het opstellen van een functieomschrijving leraarondersteuner zodat je binnenkort dé perfecte match kunt verwelkomen in je team!

Voorbeeld functieomschrijving leraarondersteuner

Onderstaand functieomschrijving voorbeeld voor leraarondersteuners is handig om ernaast te houden als je een vacaturetekst aan het schrijven bent. Uiteraard kun je de tekst naar wens aanpassen.

functieomschrijving leraarondersteuner

Vacature: Leraarondersteuner

Over ons
Onze basisschool [Schoolnaam] in [Plaats] biedt een veilige en inspirerende leeromgeving waar iedere leerling de kans krijgt om zich op zijn of haar eigen tempo te ontwikkelen. Wij werken met een enthousiast en betrokken team van leerkrachten en ondersteuners die samen zorgen voor een onderwijsaanpak die past bij de behoeften van onze leerlingen. We geloven in persoonlijke aandacht en stimuleren onze leerlingen om het beste uit zichzelf te halen. Als school hechten we veel waarde aan samenwerking, professionaliteit en groei – niet alleen voor onze leerlingen, maar ook voor ons team.

Wat ga je doen?
Als leraarondersteuner ben je de rechterhand van de leerkracht. Jouw taken zijn onder andere:

  • Het ondersteunen van leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, zowel individueel als in kleine groepjes.
  • Het helpen met de voorbereiding van lessen en klassenactiviteiten.
  • Het zelfstandig uitvoeren van onderwijsactiviteiten.
  • Het beheren van het klassenmanagement en het handhaven van orde tijdens de les.
  • Het ondersteunen bij administratieve taken zoals het bijhouden van resultaten en rapportages.
  • Het actief meedenken over nieuwe lesmethoden en het verbeteren van het onderwijsproces.

Wie zoeken wij?
Wij zoeken een gepassioneerde leraarondersteuner die zelfstandig kan werken en sterk is in het begeleiden van leerlingen. Je bent communicatief vaardig en kunt goed samenwerken in een team. Daarnaast beschik je over de volgende kwalificaties en vaardigheden:

  • Afgeronde opleiding MBO Onderwijsassistent niveau 4 of een vergelijkbare pedagogische opleiding.
  • Ervaring in het werken met leerlingen in het basis- of speciaal onderwijs.
  • Uitstekende pedagogische en didactische vaardigheden.
  • Sterke organisatorische en communicatieve vaardigheden.
  • Flexibel, creatief en proactief in je aanpak.

Wat bieden wij?

  • Een afwisselende en uitdagende functie in een hecht team.
  • Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en mogelijkheden voor scholing en bijscholing.
  • Een prettige en open werksfeer waarin jouw inbreng wordt gewaardeerd.
  • Een salaris conform de CAO Primair Onderwijs, afhankelijk van ervaring en kwalificaties.

Sollicitatieprocedure:
Ben jij enthousiast geworden en wil je graag ons team versterken? Solliciteer dan door je cv en motivatiebrief te sturen naar [e-mailadres]. Wij ontvangen je sollicitatie graag vóór [datum]. Geselecteerde kandidaten worden uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Mocht je vragen hebben over de functie, neem dan gerust contact op met [Contactpersoon] via [telefoonnummer] of per e-mail. We kijken ernaar uit om van je te horen!

Wat is belangrijk bij het opstellen van een functieomschrijving leraarondersteuner?

Om de juiste kandidaten aan te trekken is het belangrijk om een aantal aspecten toe te voegen die leraarondersteuners aantrekkelijk vinden om te lezen. Door de volgende onderdelen op te nemen in de vacaturetekst kunnen kandidaten goed inschatten of de functie bij hen past:

1. Duidelijke taakomschrijving

Leraarondersteuners willen graag weten wat er van ze verwacht wordt. Benoem daarom concreet welke taken en verantwoordelijkheden bij de functie horen, zoals het begeleiden van leerlingen, ondersteunen van bij lesvoorbereidingen of zelfstandig uitvoeren van lessen.

2. Functie-eisen en kwalificaties

Beschrijf de gewenste kwalificaties zoals het opleidingsniveau, bijvoorbeeld mbo-4 onderwijsassistent of vergelijkbare ervaring. Noem ook specifieke vaardigheden zoals pedagogische kennis of ervaring met speciale onderwijsbehoeften. Zo weet de sollicitant direct of ze in aanmerking komen voor de functie.

3. Werkomgeving en team

Leraarondersteuners willen graag weten hoe de werkomgeving eruitziet en met wie ze gaan samenwerken. Vermeld daarom de cultuur van de school, de grootte van het team en of de ondersteuning gericht is op specifieke doelgroepen zoals leerlingen met een leerachterstand of gedragsproblemen.

4. Beloning en arbeidsvoorwaarden

Transparantie over salaris, contractduur en andere voordelen zoals reiskostenvergoeding helpt kandidaten om hun verwachtingen af te stemmen. Door deze aspecten helder te omschrijven weten kandidaten precies waar ze aan toe zijn.

5. Zinvolle en uitdagende taken

Leraarondersteuners zoeken vaak naar een functie waarin ze kunnen bijdragen aan het onderwijs en invloed hebben op het leerproces. Omschrijf de school als een plek waar samenwerken en persoonlijke ontwikkeling centraal staan.

6. Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid

Rollen waarin ze verantwoordelijkheid kunnen dragen door zelfstandig te werken met groepen of leerlingen zijn voor leraarondersteuners interessant. Door te benadrukken dat de leraarondersteuner een belangrijke rol speelt in het verbeteren van het leerproces en de ontwikkeling van de leerlingen kun je dit extra onderstrepen.

7. Ontwikkelingsmogelijkheden

Kandidaten kijken vaak naar kansen om door te groeien naar een rol als leraar of een specialistische functie. Vermeld eventuele trainingen, workshops of andere ontwikkelingsmogelijkheden die bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de leraarondersteuner.

Wat zet je in de vacaturetekst voor leraarondersteuners?

Bij het opstellen van een functieomschrijving leraarondersteuner is het belangrijk om de functie duidelijk en aantrekkelijk te beschrijven zodat je de juiste kandidaten aantrekt. Begin met een korte introductie waarin je uitlegt wat de school zoekt in een leraarondersteuner en benadruk waarom de functie belangrijk is.

Noem vervolgens welke opleidingen je nieuwe leraarondersteuner heeft afgerond. Denk daarbij aan opleidingen als:

  • MBO Onderwijsassistent niveau 4
  • HBO Pedagogiek
  • HBO Leraarondersteuner
  • MBO Sociaal Pedagogisch Werk (SPW) niveau 3 of 4
  • Certificaten of cursussen voor speciaal onderwijs of leerlingbegeleiding

Benoem vervolgens duidelijk wat de taken zijn die de leraarondersteuner krijgt. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Ondersteunen van individuele leerlingen of kleine groepen door ze te helpen bij hun leerproces.
  • Helpen bij het voorbereiden van lesmateriaal en het plannen van klassenactiviteiten.
  • Assisteren bij het handhaven van de orde in de klas.
  • Helpen bij het invoeren van cijfers, voortgangrapportages en andere administratieve taken.
  • Ondersteunen bij oudergesprekken over de voortgang van hun kinderen.
  • Activiteiten organiseren zoals schoolprojecten en excursies.

Verder zijn de gewenste vaardigheden die jouw ideale leraarondersteuner bezit ook belangrijk om te vermelden in je functieomschrijving leraarondersteuner. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • Pedagogische vaardigheden – het vermogen om leerprocessen te ondersteunen en leerlingen te begeleiden in hun ontwikkeling.
  • Communicatie – effectief kunnen communiceren met zowel leerlingen, ouders en collega’s.
  • Zelfstandigheid – in staat zijn om zelfstandig te werken en eigen verantwoordelijkheid te dragen.
  • Samenwerking – een teamplayer die goed kan samenwerken met leerkrachten en andere collega’s binnen de school.
  • Organisatorisch inzicht – het vermogen om activiteiten en lesonderdelen te plannen en te coördineren.
  • Flexibiliteit – het vermogen om zich aan te passen aan veranderende situaties en leerlingen met verschillende behoeften te ondersteunen.
  • Empathisch vermogen – begrip hebben voor de verschillende sociale en emotionele behoeften van leerlingen en ze op een passende manier begeleiden.

Korte tips voor het opstellen van een functieomschrijving leraarondersteuner

Buiten functiegerichte aspecten zijn er ook een aantal andere dingen belangrijk om op te letten bij het opstellen van een vacaturetekst. Hier zijn een aantal aanvullende, korte tips om een functieomschrijving leraarondersteuner te schrijven:

1. Gebruik actiegerichte taal

Formuleer zinnen met werkwoorden. Gebruik termen als “ondersteunen”, “begeleiden” en “initiëren” om de rol dynamisch te maken.

2. Maak het persoonlijk

Richt je tot de kandidaat. Vraag bijvoorbeeld: “Herken jij jezelf in dit profiel?” om de tekst aantrekkelijker te maken.

3. Gebruik kopjes en tussenkopjes

Maak de tekst overzichtelijk door duidelijke secties aan te brengen. Denk aan “Functieomschrijving”, “Taken”, “Vaardigheden” en “Arbeidsvoorwaarden”.

4. Bulletpoints

Gebruik opsommingstekens (bulletpoints) om lijstjes van taken, vaardigheden en functie-eisen weer te geven. Zo wordt de tekst makkelijker scanbaar.

5. Inclusieve taal

Gebruik inclusieve en genderneutrale taal om verschillende kandidaten aan te trekken. Zo maak je duidelijk dat iedereen welkom is in de organisatie.

6. Call-to-Action

Sluit af met een enthousiaste call-to-action die kandidaten aanspoort om te solliciteren. Geef uitleg over het sollicitatieproces en zet contactinformatie duidelijk in de oproep. Bijvoorbeeld: “Geïnteresseerd? Stuur je sollicitatie naar…”.

Wat doet een leraarondersteuner?

Een leraarondersteuner speelt een begeleidende rol in het onderwijs. Ze bieden ondersteuning aan zowel leerkrachten als leerlingen zodat de lessen soepel verlopen. Zo is er meer aandacht voor de ontwikkeling van individuele leerlingen. Of het nu gaat om het helpen met klasmanagement, het ondersteunen van leerlingen met leerachterstanden of het uitvoeren van administratieve taken – een leraarondersteuner zorgt ervoor dat de leerkracht zich kan concentreren op het lesgeven zelf.

Wat is het verschil tussen een onderwijsassistent en leraarondersteuner?

Het verschil zit hem vooral in hun verantwoordelijkheden en zelfstandigheid. Een onderwijsassistent biedt praktische ondersteuning aan de leerkracht, zoals het begeleiden van kleine groepen en het voorbereiden van lessen, maar doet dit onder directe aansturing van de leerkracht. Een leraarondersteuner heeft daarentegen meer zelfstandigheid en draagt dus ook meer verantwoordelijkheid. Zij kunnen naast ondersteunende taken ook zelfstandig lessen voorbereiden en verzorgen.

Vind de leukste leraarondersteuner snel via Monsterboard

Heb je helder wat je precies zoekt in jouw droomkandidaat en heb je dit helder weten te omschrijven in je functieomschrijving leraarondersteuner? Super, dan kan jouw wervingsproces van start! Maak kennis met het Pay-for-Performance model van Monsterboard. Hiermee richt je jouw leraarondersteuner vacatures specifiek op de kandidaten met de juiste match op het gebied van vaardigheden, titels en locaties. Zo bereik je kandidaten sneller tegen lagere kosten dan een reguliere advertentie. Ideaal!