E-mail campagne verzenden en beheren
Als je niet de tijd hebt om elke kandidaat individueel een bericht te sturen, of als je zoveel mogelijk kandidaten wilt bereiken die binnen jouw zoekopdracht passen, is het verzenden van een campagne de keuze voor jouw.
Het opzetten van een e-mailcampagne kan niet eenvoudiger met SearchMonster. Binnen jouw zoekopdracht kan je:
- Het bericht persoonlijk maken met behulp van SmartFields
- Berichten opslaan als template voor de volgende campagne
- Automatisch opvolgings e-mails sturen na 5/10 dagen
- De performance van jouw verzonden berichten bekijken
- De campagne wijzigen en/of stopzetten door de campagne periode
Begin met het verfijnen van jouw resultaten
Na het maken van een eerste zoekopdracht is het handig om de resultaten te verfijnen tot onder de 300 matches om ervoor te zorgen dat de campagne alleen naar de meest gekwalificeerde kandidaten wordt verstuurd. Je kan kandidaten markeren als Favoriet om ervoor te zorgen dat zij de eerste zijn die jouw campagne ontvangen. Als je kandidaten tegenkomt die je wilt uitsluiten van de campagne, kan je deze kandidaten Overslaan.
Klik op E-mail Campagne rechtsboven, of in de zwarte balk om de campagne op te zetten.
Let op: Het verzenden van een campagne heeft invloed op de voorraad van SearchMonster. Als je in de afgelopen 30 dagen nog geen actie hebt ondernomen op de kandidaat, zoals het bekijken van het CV, dan wordt een view verbruikt voor het verzenden van het bericht (Lees meer over SearchMonster voorraad beheren voor meer informatie over acties die een view verbruiken).
Instellingen bewerken
Bij de instellingen kan je selecteren hoeveel dagen de campagne moet lopen, hoeveel berichten er per dag verstuurd moeten worden en of je kandidaten wilt uitsluiten die al zijn benaderd door jou of iemand binnen jouw bedrijf. Door op Terug naar instellingen emailcampagne te klikken ga je terug naar het campagne bericht.
Het opzetten van het bericht
1. Voeg een onderwerpregel toe en typ het bericht
Gebruik de Smartfields om het bericht persoonlijker te maken. Ook kan je URL-links aan de tekst toevoegen.
2. Kies hoe kandidaten kunnen reageren
Onder het geschreven bericht kan je kiezen of de kandidaat op het bericht kan reageren, of direct doorgestuurd wordt naar de vacature of jouw website. Om kandidaten door te sturen, klik op de knop naast Kandidaten beantwoorden mij rechtstreeks via email en vul een URL in.
3. Bewaar als Template
Als je dit bericht opnieuw wilt gebruiken voor toekomstige campagnes, schakel de knop Bewaar als Template in aan de rechterkant en geef je het template een naam.
4. Actieve 5/10 dagen herinnerings e-mails
Herinnerings e-mails worden verzonden als een kandidaat geen actie onderneemt op jouw eerste bericht. Je kunt kiezen om na 5 en/of 10 dagen een herinnering te sturen. Deze berichten verbruiken geen extra views van jouw voorraad.
Preview & Verzenden
Klik op Preview bericht om verder te gaan.
In het volgende venster kan je een Overzicht zien van de campagne opties en een aantal algemene richtlijnen over de campagne. Zo worden bijvoorbeeld nieuw toegevoegde kandidaten die matchen met jouw zoekopdracht automatisch aan de campagne toegevoegd.
Bij de tabbladen Originele Email en Opvolging e-mails kan je een voorbeeld zien van de berichten voordat deze verstuurd worden.
Als je de campagne wilt wijzigen, klik dan op de koppelingen Bericht of Instellingen bewerken boven aan het venster.
Wanneer alles er goed uitziet, klik je op Campagne starten om de campagne actief te zetten en binnen een paar uur zullen de eerste berichten verzonden worden.
Campagne beheren
Wanneer je op Beheer campagne klikt, zie je bovenin dat de campagne op AAN staat. Als je wijzigingen wilt maken, klik dan op Bericht of Instellingen bewerken boven aan het venster. Als je de campagne wilt beëindigen, klik dan op Campagne stopzetten.
Performance overzicht
In het zwarte balk menu staat ook een icoon voor Performance overzicht. Wanneer je hier op klikt ga je naar de pagina met gegevens over jouw campagne.
Hier kan je zien hoeveel berichten er zijn verzonden, geopend en hoeveel kandidaten op een link hebben geklikt in het bericht.
De grafiek aan de rechter kant laat zoen hoeveel berichten er elke dag zijn verzonden.
De historiek onderaan de pagina weergeeft de kandidaten die het bericht hebben ontvangen.
Aangezien de campagne tijdens de campagneperiode bewerkt kan worden, is het goed om de prestaties in de gaten te houden.