3 tips voor een succesvolle e-mail campagne
Een e-mail campagne sturen kan je helpen om gemakkelijk en zonder veel moeite veel kandidaten te bereiken. Maar natuurlijk wil je dat de kandidaten interesse hebben en actie ondernemen na het lezen van het bericht. Ontdek waarom betrokkenheid zo belangrijk is en volg onze tips om het meeste uit elke campagne die je verzendt te halen.
Waarom je om de interesse van de kandidaat moet geven:
- Beter onderwerp = Meer geopende berichten
- Meer geopende berichten = Meer kandidaten die jouw bericht lezen
- Betere berichten = Meer kandidaten die reageren
- Meer kandidaten die reageren = Hogere kans dat je de juiste
- De juiste kandiaat vinden = Minder berichten sturen, tijd besparen
Tip 1: Begin met een intrigerende onderwerpsregel
Het doel van de onderwerpsregel is om een publiek te bereiken dat letterlijk overspoeld wordt met e-mailadvertenties en hen te overtuigen om jouw bericht te openen. Onderwerpsregels van meer dan 50 tekens worden meestal afgesneden, zeker op mobiele apparaten.
Vage teasers zullen niet opvallen in een volle inbox. De beste onderwerpsregels geven duidelijk de inhoud weer, zonder het er te dik op te leggen.
Verschillende onderwerpsregels zijn interessant voor kandidaten in jouw zoekpool. Door herinnerings e-mails te activeren kan je verschillende onderwerpsregels gebruiken om de kans dat de mail geopend wordt te vergroten.
-
Nieuwe baanopening in Amsterdam
-
Wil je miljoenen verdienen?! Wees de eerste die op dit bericht reageert!!! Open deze e-mail voor alle details!
Tip 2: Schrijf een overtuigend bericht
Jouw bericht moet de belangrijkste aspecten van de functie of jouw bedrijf communiceren. Je probeert de kandidaat te laten solliciteren. De onderwerpsregel heeft enige interesse gewekt, maar met een overtuigend bericht kan je de kandidaat binnen halen. De mail moet de nodige informatie over de baan bevatten en aangeven waarom de kandidaat verder moet klikken. Denk ook aan de kandidatenpool waarnaar u de e-mails verzendt. Wat is interessant voor deze specifieke groep werkzoekenden? Denk aan locatie, bedrijfsvoordelen, salaris, etc.
Je hoeft niet de volledige functieomschrijving in de mail te zetten, maar het bericht moet duidelijk en interessant genoeg zijn zodat de kandidaat verder gaat klikken voor meer informatie. Dit geldt ook voor bedrijfsinformatie. Je kan een link naar jullie website toevoegen, maar een hele geschiedenis van het bedrijf is niet nodig voor de eerste indruk.
Gebruik onderstaande lijst om te controleren of jouw bericht is geoptimaliseerd, ook voor mobiele gebruikers:
- Geef de functieopening aan in de onderwerpregel
- Lijn links uit zodat het gemakkelijk te lezen is op mobiele apparaten
- Voeg een korte opening toe en een overzicht van de functie
- Maak het makkelijk om te reageren door links toe te voegen
- Houd het kort en focus op de vacature details/voordelen
- Sluit af met een sterke, duidelijke “call to action” en moedig kandidaten aan om te solliciteren
Tip 3: Vermijd spamfilters
Deze tip geldt vooral voor de onderwerpregel, maar ook voor het bericht. Gebruik geen interpunctie en andere speciale tekens, aangezien deze niet door de spamfilters komen (bijv. !@#$%^&). Wanneer een bericht meer hyperlinks dan normale tekst bevat, is er ook een grote kans dat de kandidaat dit bericht niet zal ontvangen door de spamfilters.
Gebruik onderstaande lijst om te controleren of jouw bericht de spamfilters vermijdt:
- Vermeldingen van geld wekken de indruk van een “snel rijk worden”-oplichterij
- Vermijd te mooie zinnen zoals “once in a lifetime” en “innovatieve doorbraak”
- Verwijder extreme hype in de vorm van ALLE CAPS of meerdere uitroeptekens!!!
- Verwijder claims zoals “Laatste kans om te solliciteren!”
- Een slechte opmaak geeft aan dat de e-mail afkomstig is van een onbetrouwbare bron (meerdere tekstgroottes of kleuren)
- Onderwerpregels met woorden zoals “gratis” activeren meestal spamfilters
Voorbeeld Berichten templates
Template #1:
Onderwerp: Wij zoeken een (Functietitel) om ons team in (Locatie) te versterken
Beste [Voornaam],
(Bedrijfsnaam) is op zoek naar een (Functietitel) voor ons kantoor in (Locatie). Ben jij geïnteresseerd in deze geweldige nieuwe baan?
Als (Functietitel) binnen (Bedrijfsnaam) rapporteer je rechtstreeks aan (Manager) en ben je verantwoordelijk voor (korte beschrijving van de functie en verantwoordelijkheden)
Via de volgende link kan je meer lezen over de functie:
(Link naar vacature op Monsterboard, carrièresite of wervingspagina)
Wij zijn actief bezig met sollicitatiegesprekken en moedigen je aan om te solliciteren. Bedankt voor je tijd en we horen graag van je.
Met vriendelijke groet,
[Mijn voornaam] [Mijn achternaam]
[Bedrijfsnaam]
Template #2:
Onderwerp: Wij zijn op zoek naar een (Functietitel) om onze nieuwe branche in (Locatie) te leiden
Hi [Voornaam],
Ik ben dringend op zoek naar een (Functietitel) en op basis van jouw vaardigheden, ben jij een goede match voor deze uitdagende, maar belonende nieuwe kans in onze gloednieuwe vestiging in (Locatie).
Als (Functietitel) bij (Bedrijfsnaam) (Locatie) ben je verantwoordelijk voor (korte beschrijving van de functie en verantwoordelijkheden).
Via de volgende link kan je meer lezen over de functie:
(Link naar vacature op Monsterboard, carrièresite of wervingspagina)
Met vriendelijke groet,
[Mijn voornaam] [Mijn achternaam]
[Bedrijfsnaam]